Jump to content

Flytting av andre sin båt, er det greit?


Avsluttet2

Recommended Posts

Lå i dag inntill en gammel flytebrygge. Det var flere elementer som var hektet sammen og på sidene ved endene av hver brygge stakk det ut noe jerngreier i forbindelse med sammenhengslingen. De stakk akkurat så langt ut at ved max uflaks så ville de gnage på båten selv om fenderene var ute.

 

Jeg la merke til dem og la båten på en ledig plass midt på bryggen. Da jeg var vekke fra båten hadde båten forran meg gått ut og noen hadde flyttet båten min slik at en større båt fikk plass bak. Det som hadde flyttet båten hadde ikke tatt hensyn til jernet som stakk ut og hadde heller ikke flyttet fenderne. Heldigvis holdt vinden båten fra bryggen, men slik den lå hadde den smelt godt inni om det hadde kommet noen fine hekkbølger.....

Kanskje hadde de som flyttet båten full kontroll og sto klar til å holde båten ute om det skulle være nødvendig, kanskje ikke....

 

Synes i utgangspunktet det er ok om noen flytter båten min for å utnytte plassen bedre, men tror jeg ville gjort meg tilkjenne når båteieren kom og tatt en prat. Om jeg ikke hadde vært tilstede hadde jeg nok snakket med noen andre langs bryggen som kunne forklart hvorfor den var flyttet og at det var jeg som hadde gjort det.

 

Synspunkter?? Hvordan er etiketten når det gjelder slikt??

Link to post
Share on other sites

Dersom man flytter andres båt, bør man være 100% sikker på at det man gjør ikke er forbundet med noen som helst risiko. Jeg mener det bør være klare grunner til dette, f eks at båten blir skadet av å bli liggende, fare for brannspredning e.l. At man skal få plass til en annen båt ser jeg som noe tynt grunnlag, med mindre den båten man flytter har vært uaktsom og tatt opp svært mye unødvendig plass. Det kommer vel også an på situasjonen, f eks hvordan kaiforholdene, dybdeforholdene osv er. Jeg hadde uansett krevd en GOD forklaring dersom båten min var blitt flyttet. Den som evt flytter båten vet jo ikke hva som ligger til grunn for at man har fortøyd på en spesiell måte eller plass...

Link to post
Share on other sites

Enig med Worse her. I Kragerø i høysesong med masse småbåter. blir mange båter flyttet på rett og slett for å gjøre plass til flere. Har snakker vi om 10-20 fotere. Syntes det er greit, men det er som Skipper_Worse sier,.100% personlig ansvar for enhver skade som følger derav. Dårlig ide.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Noen ganger klarer jo den minste båten å ta opp "all" plassen, ved å legge seg på midten av et åpent stykke brygge. Flere ganger jeg har sett dette handler det ikke om hensyn til evt skademuligheter osv - men rett og slett lite "gangsyn" og hensyn til andre. - Allikevel vil jo den som flytter en båt måtte stå til rette for evt. skader...

 

Kommer vel inn under det samme som om noen drar opp en annens dregg (og "offeret" ikke er til stede i egen båt)... - Har sett flere eksempler på at den som dro opp dreggen )med sin egen) - bare slipper den ut igjen - uten tanke på at dreggen må strammes inn igjen (og i det hele tatt finne feste).

 

Kan av og til lure på hva som skjer i tankevirksomheten til noen og enhvér... :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er vell ingen enkle svar her, det må brukes sunn fornuft.

Var selv på Langøy utenfor Stavanger for noen helger siden.

 

Skulle bare til lands noen timer for å fyre opp grillen. La meg til på en flytebrygge der ette først å ha snakket litt med de som lå der fra før.

 

Halvveis ut i middagen så jeg at de holdt på å flytte på båten min. Ble noe irritert, men gikk bort og var hyggelig og hjalp til. Han som kom skulle ligge hele helga og vi bare noen timer så vi fant en grei løsning.

 

 

MEEEENNN.............så mye enklere det hadde vært om de kom bort til meg å spurte om det var OK først. De visste hvem jeg var og at vi satt 40m lenger bortenfor.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har i mange sammenhenger påpekt at om du roter med andres fortøyninger så har du personlig ansvar for at båten er godt nok fortøyd. Har fått svært lite gehør for dette men det tror jeg er fordi folk ikke har tenkt gjennom situasjonen og dermed ikke vet bedre. Bevisbyrden kan nok være en smule problematisk, eller hva Worse?

 

En annen litt lignende sak som koster meg en L A N G krangel med et forsikringsselskap var da jeg lå godt fortøyd men 58 foteren min og en annen noe større båt fortøyde utenpå min og KUN med fortøyninger i min båt. Der ble skikkelig uvær og da mine fortøyningspullerter av støpejern med omlag 10 cm diameter knakk som fyrstikker forsøkte forsikringsselskapet å gi meg skylden for skadene på den andre båten. Jeg så aldri noe til verken slepebåtregningen for å berge begge båtene eller reparasjon av min båt så de tok til vettet når de fikk beskjed om å gjøre det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

............lå godt fortøyd men 58 foteren min og en annen noe større båt fortøyde utenpå min og KUN med fortøyninger i min båt. .........................

händer ofte att man får en eller fler större båter utanpå......

 

har många gånger luret på o förtöja dom i samme fortøyningspullert / knap som jag själv

ligger förtöjd i, dvs de som er in mot kaj i min båt........

 

då bör krafterna gå rett i mine förtöjningsliner in i land..... eller ??

min båt utsetts ikke för deres krafter direkt.....

 

har ikke gjort dette hitils med vad tror ni om dette.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I miljøer hvor det er vanlig å ligge utenpå hverandre er det også en dyd av nødvendighet å flytte andres båter når de ligger utenpå ding båt. Enkelt og greit. :wink:

 

Når du ligger utenpå en annen båt skal du fremdeles fortøye i land. Uten slik fortøyning kan båter som ligger innenfor vanskelig komme seg ut uten at båten utenfor legger til på nytt. Det er selvsagt mulig å skjøte på trossene for å hale den inn når båten innenfor forlater plassen sin, men poenget med belastningen på egne pullerter/fortøyningstau gjør at slike tanker er bortkastet tankekraft. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

...................... men poenget med belastningen på egne pullerter/fortøyningstau gjør at slike tanker er bortkastet tankekraft. :rolleyes:

Om du Sjötummel velger o ikke tenke....det er opp til dig.................

 

men det er ikke så det föregår i våra hamnar........

Har seglat i 40 år och tror att det endast har varit på Helgoland, som hamnkapten krävde att

samtliga båtar skulle ha tamp iland.............

 

her oppe så pröver dom fleste o få en tamp iland men langt ifrån alla.

ibland går det ikke, om man ikke skall dra den rett genom sittbrunn i raden framför.

 

det vi diskuterade var hur man kan reducera kraften i den egna båten.......

 

(hur man får ut en 'inre båt' er ett annet problem, sp då er ju om han vill gå ut framåt eller akterut)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

her oppe så pröver dom fleste o få en tamp iland men langt ifrån alla.

ibland går det ikke, om man ikke skall dra den rett genom sittbrunn i raden framför.

 

det vi diskuterade var hur man kan reducera kraften i den egna båten...

Og løsningen på problemet er å fortøye i land. Ikke alle trosser, men baug- og akterfortøyning. Brest og spring gjøres fast i båten innenfor. :smiley: Er båten som ligger utenpå så liten at baug- eller akterfortøyning må strekkes rett gjennom cockpiten i båten innenfor er den antagelig så liten at den ikke belaster fortøyningen til båten innenfor i for stor grad.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...