OT-flyktning Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 Leste ditt innlegg en gang til, Boywonder. Nei, i forhold til det DU påsto så har jeg mitt på det tørre: når du ha isen i flaske så er det i alle fall en ulempe å tømme vannet ut av flasken og boksen. Men kaster du bare løs is inn i boksen (slik som havfiskeren kanskje gjør) slik at smeltevannet øker varmeoverføringen mellom boksens vegger og det gjenværende is, så kan det nok være en fordel å drenere boksen. Forøvrig forbigår jeg din påstand om at isen må kjøle det vannet som nettopp tinet fra isen i stillhet. Det kan hende at du har opplevd at isen holder seg lenger inne i flasken, men da bare fordi den kjøler dårligere (tiner mindre = isen i flasken er bedre isolert fra kjøleboksen av luft i flasken enn av tint vann). Men nok om det - litt for akademisk igjen ! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 Smeltevannet er utmerket kaldt drikkevann. Jeg bruker ikke flasker men kanner og får dermed plass til mer is. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 I stedet for å fryse ned vann i poser osv. Frys ned literskartonger med Juice. Da kan du drikke kjøle-elementene etterhvert. Hvis du snakker pent med de i butikken kan du kanskje få legge ett par juicekartonger i frysedisken ett par timer før du går i kassa og betaler vanlig pris for juicen. Opptil flere fluer i en smekk. Hvorfor tilbyr ikke flere butikker frossen juice til båt-turister. La oss stå opp og kreve vår rett... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Suzuki Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 melk går faktisk fint an å fryse også, særlig lett-melk. Tines langsomt ( og det gjør den jo ) vendes etpar ggr. og god som nytappet. Kjekt for oss med unger ombord.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
VO`n Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 McDonalds ligger vel så og si i hver eneste by i hele Norge... Ligger ikke den langt unna kaia kan man stikke innom og få en hel bærepose med isbiter til 10 kroner.... Bare ligg unna maten :) :) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 7.Juli.2006 Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Leste ditt innlegg en gang til, Boywonder. Nei, i forhold til det DU påsto så har jeg mitt på det tørre: når du ha isen i flaske så er det i alle fall en ulempe å tømme vannet ut av flasken og boksen. Men kaster du bare løs is inn i boksen (slik som havfiskeren kanskje gjør) slik at smeltevannet øker varmeoverføringen mellom boksens vegger og det gjenværende is, så kan det nok være en fordel å drenere boksen. Forøvrig forbigår jeg din påstand om at isen må kjøle det vannet som nettopp tinet fra isen i stillhet. Det kan hende at du har opplevd at isen holder seg lenger inne i flasken, men da bare fordi den kjøler dårligere (tiner mindre = isen i flasken er bedre isolert fra kjøleboksen av luft i flasken enn av tint vann). Men nok om det - litt for akademisk igjen ! Jeg skal ikke være for bombastisk i forhold til is på flaske, men når jeg kaster is oppi kjøleboksen, som jeg som oftest gjør, ser jeg det at isen varer lengre når jeg lar vannet renne ut. Så til det med kjøling av vann... Jeg ser det som helt logisk, at vannet trekker energi fra isen, for å holde seg kjølig. Luft trekker ikke like mye energi, da det har mindre tetthet enn vann. Sånn som jeg ser det, så ønsker det lille "samfunnet" i kjøleboksen å ha lik temperatur over hele linjen og luften er den "billigste" tilngen å kjøle ned. Altså; bort med vannet, som er er storforbruker av energi.. Er jeg helt på jordet nå eller? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
OT-flyktning Svart 8.Juli.2006 Del på Facebook Svart 8.Juli.2006 Jeg ser det som helt logisk, at vannet trekker energi fra isen, for å holde seg kjølig. Luft trekker ikke like mye energi, da det har mindre tetthet enn vann. Sånn som jeg ser det, så ønsker det lille "samfunnet" i kjøleboksen å ha lik temperatur over hele linjen og luften er den "billigste" tilngen å kjøle ned. Altså; bort med vannet, som er er storforbruker av energi.. Er jeg helt på jordet nå eller? Ja, du er det. Fjerner du noe fra kjøleboksen som bare er såvidt over null grader så fjerner du noe som er vel egnet til å kjøle maten i din kjøleboks. Har du is og vann sammen i en flaske så er temperaturen av denne blandingen nærmest per definisjon 0,0 grader. (Først når den siste isen i blandingen er smeltet begynner temperaturen å stige.) At vannet tar energien fra isen (det er jo egentlig omvendt men kanskje lettere å tenke seg en slags 'kuldeenergi' her) er nok sant, men nokså irrelevant: ifølge din logikk ville jo vannet bli kaldere og bli da et enda bedre kjølemiddel til kjøleboksen din. At isen holder seg lengre uten vannet kan nok være riktig - fordi den blir bedre isolert og kjøler boksens innhold mindre. Du kan jo ta en test selv: fyll noen isbiter i en god termos og legg termossen i kjøleboksen - isen holder seg utrolig lenge, men kjøleeffekten på maten i boksen er neppe målbar for deg. Og en siste gang: fjerner du noe fra din kjøleboks som er kaldere enn det du vil kjøle så er det ikke smart ut fra kjølingens standpunkt. P.S. Vi snakker hele tiden om kjølingen her hvor vi tilstreber en lav temperatur men dog over null grader. For et fryse/dypkjølingsopplegg er saken uansett uegnet Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 8.Juli.2006 Del på Facebook Svart 8.Juli.2006 Ja, du er det.Okei. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
OnkelDonald Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Bare et lite tips, hvis man velger å bruke flasker med is. Hvis du har drenering på isboksen din, så lønner det seg å ta korken av flaskene, slik at vannet renner ut dem, etterhvert som det smelter. Da slipper isen å kjøle ned vannet som du ikke har bruk lengre og da varer den lenger. Leste ditt innlegg en gang til, Boywonder. Nei, i forhold til det DU påsto så har jeg mitt på det tørre: når du ha isen i flaske så er det i alle fall en ulempe å tømme vannet ut av flasken og boksen. Gammel tråd, som jeg kom over nå og som utløste et lite eksperiment. frøys ned to 1,5 liters flasker med vann, og tok de deretter ut av fryseren for smelting. Den ene satt jeg på hodet og skrudde av korken så vannet som smeltet rant ut. Den andre ble satt riktig vei med korken på slik at smeltevannet ble værende i flasken. Ingen tvil. nå 24 timer senere inneholder flasken med korken på kun romtemperert vann. Den drenerte flasken inneholder omtrent 50% ren is. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OT-flyktning Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Ja, fordi flasken med vannet i har kjølt omgivelsen bedre. I flasken med bare is har flasken og luften i den isolert isen fra omgivelsen og har dermed kjølt den mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.