Lophius Startet 3.Juli.2006 Del på Facebook Startet 3.Juli.2006 Det er vertikal motorheis på vårt beist av en 250 Evinrude, men er noe usikker på hva som er ideell posisjon for propellen. Noen sier du skal ha motoren så langt opp den går før propellen caviterer, andre sier at den skal så langt ned at platen over propellen flukter med kjølen. Opplever at jeg får noen knop ekstra når jeg heiser motoren høyt og på grensen til cavitering, men det er kanskje ikke det beste likevel ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Heisen er et av trimverktøyene du bruker for å kjøre. Brukes gjerne sammen med superkaviterende propell, hvor hele propellflaten brukes for å få båten på plan, mens motoren heises slik at kun et blad er nedi vannet om gangen når det går fort. Disse propellene, motsatt en normal propell hvor suget er større enn trykket, bruker kun baksiden av propellbladet for å skyve. Du flytter også motorens skyvepunkt oppover, slik at den får minimal arm for å presse baugen opp. Kjører du motoren helt ned mens det går for fullt med en sånn rigg, går du rett på ryggen. Et annet moment er at for å få fullt utbytte av heisen, så må du ha nose-cone eller pick-up for kjølevannet. Motorens vanlige inntak kommer for høyt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lodda Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Om du setter platen over propellen ett par cm over "flukt med kjølen", skal nok mye være gjort. Men om du har heis, er det jo bare å trimme til etterhvert som du kjører. Har selv heis og det fungerer fint... LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Som Mulligan sier, heisen er et trimverktøy. For å få fullt utbytte kreves det en propell som tåler å gå høyt i vannet, og det er et must å ha måler på kjølevannstrykket, så man ser hva som er "høyt nok" Man må også være påpasselig når man har fått båten til å "fly" , dersom man da er uforsiktig og hever litt ekstra for å få enda litt mer fart, kan man risikere at propellen drar hekken på båten et par meter sidelengs før det tar tak igjen. Visstnok meeget ubehagelig... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lophius Svart 3.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Se der, hadde ikke tenkt på kjølevannsinntaket ! Det må jeg se nærmere på. Den aktuelle båten går nok ikke på ryggen med moteren helt nede, men den jobber merkbart tyngre. Jeg trimmer underveis med tilt også, men greit å ha en god "utgangsposisjon" for motorhøyden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Hva er marsjfart/toppfart på ekvipasjen da? Finnes ikke noe fast definert fasitsvar på høyde, , det avhenger av mange faktorer, så som båt motor, propell, bruksområde etc. Men vil tro at du vil finne en grei utgangsposisjon etterhvert som du får mer erfaring med båten. Skal forresten også være mulig å bruke liften til å få båten lettere opp i plan, noen av dere som har prøvd det? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lophius Svart 3.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Marsjfart ligger på 33-34 knop, ca. 4000 rpm, toppfart 51-52 knop (gps-målt). Relativt tung RIB dette her 12-1300 kg, solid bygd. Se www.rupert.se. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Det er vertikal motorheis på vårt beist av en 250 Evinrude Opplever at jeg får noen knop ekstra når jeg heiser motoren høyt og på grensen til cavitering, men det er kanskje ikke det beste likevel ? Det er nok det Forstår det som at både du og de andre blander begrepene her. Ellers er det jeg som misforstår Det du kaller vertikal motorheis. Er det en slik ? som løfter motor opp og ned bak båten eller er det det vi kaller Power trim/tilt som skyver propell ut fra båten (sitter i motoren) Uansett vil jeg nok tro at best prestasjon og økonomi på toppfart oppnås når disse står høyest mulig uten kavitasjon. Når det gjelder power trim er det en kjennsgjerning at motor planer lettere når propell står nærmest skroget, men vil overplane (pløye vann hvis den blir stående der på toppfart. (Dette gjelder topp motoriserte båter) Ellers kan man justere litt hvordan man vil ha baugen med denne. Hvis det er litt sjø kan det for eksempel være greit å tilte litt ut selv om man går sakte. Da får å heve baugen litt. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Det er en heis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.