espensel Startet 3.Juli.2006 Del på Facebook Startet 3.Juli.2006 Hei, Har byttet filter og fått luft i systemet. (Antar det er dette da den plutselig stopper opp ved et høyt turtall. Kobler så fra returslangen til drivstofftanken og kjører startmotoren og så kommer motoren etter hvert) Litt slitsomt å gjøre dette ved hver anledning og jeg må derfor få luftet systemet skikkelig. Noen som kan gi meg en veilednig på hvordan jeg gjør dette? Har følgt instruksen i boka, men det har ikke hjulpet. Gjør jeg noe feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mao Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Hvis du bare har skiftet filter, skal det være tilstrekkelig å kun lufte tilførselen til pumpa. Men har du tilført pumpen luft må du løsne mutter på høytrykksrør til hver dyse (i dyseeneden) ett kvart-halvt turn. Gi full gass og dra motoren på starteren til det kommer diesel ut av alle rørene. Skru fast dyserør og voila! Hvis den fortsatt stopper, sjekk at pakninger på forfilter og finfilter er hele slik at den ikke suger luft noe sted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 denne motoren lufter seg selv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sveno Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 denne motoren lufter seg selv Det gjorde ikke 2004 mod som jeg hadde, men innlegget til mao beskrivers prosedyren som jeg måtte bruke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
espensel Svart 3.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 ref siste innlegg Opplevde du samme problem som meg? Dvs. den virker fint på lavt turtall, men turtallet er synkende når man kjører fort. tilslutt kveles motoren.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Hvis motoren var frisk før filterbytte så ville jeg brukt litt tid på filtermontasjen. Er filteret kommet skikkelig på plass, alle o-ringer og pakninger på rett sted? Hvis der er en liten luftlekkasje rundt filteret så kommer der garantert luften inn i systemet når motoren går. Du trenger ikke se noen diesellekkasje rundt filterhuset. Disse motorene har fordelerpumper og er ikke svært vanskelige m.h.t til lufting. Noen runder på starteren så går de, dog litt rufsete i starten. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 Jeg har hatt en slik motor i 2 sesonger men aldri luftet egen motor. Derimot hjalp jeg en kar med å få start på tilsvarende motor en gang (dvs at jeg lånte han en fastnøkkel og så på ). Han løsnet dieselrøret til dyse nr 2, så pumpet han manuelt samt dro den rundt på starteren til dieselen sprutet ut. Deretter strammet han mutteren på dysa og motoren gikk som ei klokke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.