Jump to content

Lufting av Mercruiser 1,7TDI


espensel

Recommended Posts

Hei,

 

Har byttet filter og fått luft i systemet. (Antar det er dette da den plutselig stopper opp ved et høyt turtall. Kobler så fra returslangen til drivstofftanken og kjører startmotoren og så kommer motoren etter hvert) Litt slitsomt å gjøre dette ved hver anledning og jeg må derfor få luftet systemet skikkelig. Noen som kan gi meg en veilednig på hvordan jeg gjør dette? Har følgt instruksen i boka, men det har ikke hjulpet. Gjør jeg noe feil?

Link to post
Share on other sites

Hvis du bare har skiftet filter, skal det være tilstrekkelig å kun lufte tilførselen til pumpa. Men har du tilført pumpen luft må du løsne mutter på høytrykksrør til hver dyse (i dyseeneden) ett kvart-halvt turn. Gi full gass og dra motoren på starteren til det kommer diesel ut av alle rørene. Skru fast dyserør og voila! Hvis den fortsatt stopper, sjekk at pakninger på forfilter og finfilter er hele slik at den ikke suger luft noe sted.

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren var frisk før filterbytte så ville jeg brukt litt tid på filtermontasjen. Er filteret kommet skikkelig på plass, alle o-ringer og pakninger på rett sted? Hvis der er en liten luftlekkasje rundt filteret så kommer der garantert luften inn i systemet når motoren går. Du trenger ikke se noen diesellekkasje rundt filterhuset. Disse motorene har fordelerpumper og er ikke svært vanskelige m.h.t til lufting. Noen runder på starteren så går de, dog litt rufsete i starten.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en slik motor i 2 sesonger men aldri luftet egen motor. Derimot hjalp jeg en kar med å få start på tilsvarende motor en gang (dvs at jeg lånte han en fastnøkkel og så på :rolleyes: ).

Han løsnet dieselrøret til dyse nr 2, så pumpet han manuelt samt dro den rundt på starteren til dieselen sprutet ut. Deretter strammet han mutteren på dysa og motoren gikk som ei klokke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...