Jump to content

Hva vinner jeg på å bytte propell


Rastløs

Recommended Posts

Jeg har ern 22 foters daycruiserm m/90 hk Suzuki. Jeg se at det er mange med samme motor som meg som har byttet til en skinnende flott og blank propell. ( sikkert stål e.l)

 

Vinner man egentlig nnoe på å bytte fra den originale til en slik glinsende flott propell ?

Link to post
Share on other sites

Kan være endel å vinne dersom propellen du har ikke er optimal til oppgaven.

 

Men etter min mening er det mindre å hente på stålpropell dersom farta er relativt moderat.

Er det 2 eller 4-takt du har da , og hva slags fart og turtall får du?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Virker som du har en propell som står godt til motoren hvis du får 5000omdreininger.

Med en mindre propell vil du få bedre akselerasjon og høyere turtall, men mindre toppfart og omvendt med en større propell. Så man får ikke i pose og sekk :smiley:

En stålpropell sies å skal gi bedre akselerasjon og toppfart. Den er stivere. Jeg har en stålpropell, men kan ikke merke noen vesentlig forskjell i forrhold til en aluminiumspropell.

Hvis du er uheldig å kjøre på en grunne eller noe som driver i sjøen vil det fort bli hakk i en aluminiumspropell. E stålpropell tåler mye mer og vil ofte tåle en støyt. Dette er ofte en fordel. Men det kan også være hardt for motoren hvis man støtter på noe hardt da propellen ikke "gir etter".

Link to post
Share on other sites

Foretrekker å ha en propell som gir opp mot topp turtall med lite last i båten, så har man litt å gå på mht last , groe osv. Dersom den propellen du har idag fungerer greit til ditt bruk, grei å få i plan osv så får du vurdere hvorvidt du gidder å bruke penger på en marginal forbedring.

Har du reservepropell forresten? Derom du ikke har det, så kan det være greit å kjøpe en ekstra å ha ombord, og da ville jeg kjøpt en med litt mindre stigning enn den du har nå.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da får man gå litt i tenkeboksen. Jeg skal vel uansett få meg en reserve propell, så da blir det kanskje en sån glinsende stålsak som kjøpes inn (selv om det da høres ut som om det ikke er mange knopene eller andre forbedringer som kommer som bonus)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke allverden å vinne i toppfart (1-2 knop er maks). Men med den sterke 90 hesteren din på 2 liter, vil du kunne få merkbart bedre akselerasjon med en 'liten' stålpropeller. I tillegg ofte roligere gange pga mindre slipp. Og litt mindre bensinforbruk...

 

Konklusjonen er at det er ikke verdt å bruke mange tusen på dette. Men skal du ha en ny propeller likevel anbefaler jeg ubetinget stål. Og da bør du kjøpe hos Winrace i Arendal (Olle Terjesen er en av verdens ledende propeller autoriteter, bl.a. Mercury bruker ham som konsulent...) Tror de kan ha noe som vil passe for ca 3000 kroner om jeg ikke tar altfor feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 19" ballistic på min 75 :cool: YAMAHA :cool: Med den propellen kan trimme motoren opp til jeg nesten ikke gidder mere. DET kan jeg ikke med en vanlig alu propell. Eller en "vanlig" stålpropell, for den saks skyld.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...