Jump to content

Samleskinner for spenningsfordeling


ovelaur

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har sett litt på samleskinner for spenningsfordelingen i båten. De som er listet i de vanligste katalogene over båtrekvisita her i landet er stort sett for små i forhold til mitt behov. Jeg må ha mulighet for både 12mm, 10mm og 8mm bolter.

 

Det lokale kraftlaget er vel plassen å få tak i sllike, men disse er vel oftest i kobber uten overflatebehandling. Jeg ser at de orginale i båten er forniklet eller lignende. Kobber blir som kjent litt uggen i fuktig og salt atmosfære (skal være i maksinrommet ved batteribanken).

 

Dersom jeg går for kobberskinner på kraftlaget og så borer hull og gjenger disse selv; hvilken legering skal det da helst være i boltene (SS316 ?).

 

Hvem har best utvalg på slikt utstyr av båtbutikker i Norge?

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg går for kobberskinner på kraftlaget og så borer hull og gjenger disse selv; hvilken legering skal det da helst være i boltene (SS316 ?).

 

Hvem har best utvalg på slikt utstyr av båtbutikker i Norge?

Disse kobberskinnene er jo en bra løsning. Tror nok at disse blir bra i båt med hensyn til korrosjon. Det er ikke vanlig å lage gjenger på samleskinnene. Du bruker bare rustfri bolt, som du antyder, med mutter. Bor opp alle hull og sett bolter i alle hullene, da er det klart for utvidelse av anlegget.

 

Det kan være lurt å beskytte samleskinnene, selv har jeg montert pleksiglass over dem for å unngå å kunne berøre dem uforvarende.

 

Mener Clas Ohlson og Biltema har slike bolter.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...