Jump to content

Varmgang Volvo Penta AQAD 40b på tomgang


princess32

Recommended Posts

Nå har jeg hatt ute varmeveksler, ladeluftkjøler og oljekjøler. Renset også eksosbendet etter tips fra dere.

 

Prøvekjørte etter det. Gikk varm på 1400 omreininger. Kjørte inn i båsen igjen og temperaturen viste nesten ikke tegn til å flytte på seg. Lå på 85 grader i lange tider før jeg stoppet hele greia.

 

Har også byttet temraturmåler å giver for å være helt sikker på at det ikke var målefeil.

 

Løsnet også på dynamoen for å skjekke at ferskvannspumpa løp lett rundt. Helt fint.

 

Er det noen som kan hjelpe? :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Har dessv. ikke noe tips utover det du tydligvis allerede har fått.

 

Men når jeg ser alle postingene om varmgang slår det meg at det er merkelig at produsentene ikke utstyrer motorene med temperaturmåling der sjøvannet forlater motoren.

Det ville gjort det svært mye enklere å feilsøke på slike problemer, samt gitt en tidlig indikasjon på at kjølere, sjøvannfileter etc. er i ferd med å tette seg.

Link to post
Share on other sites

Nei 85 grader er ikke så mye. Men den lå på 95 grader når jeg kjørte på 1400 omdreininger. Kom ned i 85 grader etter ca en halv time inne i båsen på tomgang.

 

Ja helt riktig det sitter to termostater på denne motoren, dessverre er de sjekket flere ganger i frustrerte øyeblikk. Fungerer dessverre helt fint.

 

Skal haste inn til maritim å kjøpe noe systemrens nå. Får prøve ferkvannssiden. Lever i håpet.

 

Er veldig glad for andre forslag også. Kommer tilbake senere. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noe er galt med vannsirkulasjonen, men jeg tviler sterkt på at noe rens vil hjelpe.

Har du sjekket at vannpumpa går lett rundt?

Har du sjekket med giveren i en bolle med kokende vann? Selv om du har byttet instrument og giver kan det likevel vise feil hvis du har dårlig kontakt, jordfeil etc.

Har du defroster/bereder?

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har en bereder. Denne har jeg prøvd å by-passe etter tidligere erfaring. Da hadde røret inne i berederen blitt klemt nesten flat. Det var grunnen til at jeg hadde problemer med temperaturen sist gang.

 

Ledningene inn på giveren og instrumentet sitter veldig bra etter at jeg byttet disse også. Jeg kan prøve å bytte om på noen av kobblingspunktene mht jordingsfeil. Kan godt være det ja. Tror faktisk det har vært litt dårlig jording ombord. Kan vel kobble rett på batteriet å prøve?.

 

Har ikke sett på slangen som går gjennom skjoldet nei. Hvordan får man tilgang til denne. Kan man bytte den når båten ligger på vannet da?.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på med egne erfaringer med AQAD40B.

Kjøleren: Er gummileppen satt riktig på i bakkant av kjøler? Hvis ikke vil ikke vannet i kjølere gå begge veier og kapasiteten på kjøler nedsatt.

SV pumpe: Pakningen på røret som stikker inn i pumpen på sugesiden bør sjekkes. Denne kan lett deformeres ved montering og /eller sprekke etter en tid. Her kan pumpen suge luft i massevis, noenganger med en høy plystrelyd faktisk :-)

 

Det er en monsterpumpe på disse motorene som vil ha mye vann. Jeg personlig stolte ikke på at den fikk nok gjennom drevet og monterte eget S/V inntak. Det er på sikt noen potensielle problemer med å suge vann fra drevet til pumpen.....

a) Det er langt å suge

b) Simmeringene i styreakslingen må være tette

c) Slangstussen på drevet tærer (de nye er i plastikk)

d) Slangene klapper sammen innvendig

 

Nå fikk jeg tømt meg !

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har en bereder.

Slynge til bereder gir dårligere kjøling (når berederen er varm) fordi endel av vannet går her istedet for gjennom varmeveksleren.

Kan vel kobble rett på batteriet å prøve?.

Eneste måte å være helt sikker på at instrumentet viser korrekt er å legge giveren i kokende vann.

(En den en-polet må man kortslutte gods på giveren til gods på motoren under testen)

Link to post
Share on other sites

Hei. eneste som gjenstår nå er å demontere ferskvannspumpe. Skovlehjulet inni denne er i aluminium (tror jeg) eller støpegods. Uansett, dette tæres bort med tidens tann. Har ikke sett dette selv, men jeg kjøpte en brukt TMD 40B for noen år siden, og da fortalte tidligere eier at denne var byttet fordi at skovlene var tæret bort. Så, om alt annet er prøvd ut, bør du i det minste demontere denne og sjekke.

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Så ikke at det var en AQAD så da er det bare å se bort fra det jeg skrev

Blåskjell trives like godt i de små vannkanalene i hekkaggregatet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange tilbakemeldinger på mitt enda eksisterende problem.

 

Setter opp en liten liste over hva som er skjekket:

 

1. Impeller ok. ny

2. Varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler er gjort rent.

3. Eksosbend ok vasket/staket

4. Drevet ble skjekket av volvo penta i fjor.

5. ferkvannspumpa er skekket om den går lett rundt uten reimene. Ok. (Har ikke sett inni enda).

6. Ingen bobbler å se i ferskvannet med hensyn til toppakkningen.

7. Instrumentet og giveren er byttet. 2-polet dobbel kalte de den. Om dette også viser feil er jeg ikke helt sikker på. Har ikke fått testen den i kokende vann enda.

 

Det som er merkelig er at temperaturen økte etter jeg hadde vasket saltvannssystemet?. Passet også på at gummimoffa i bakkant av veksleren kom på rett plass. Kan den vri seg etter du har satt den på da?. Jeg har merket meg at veksleren kan virke litt kaldere i bakkant enn i fremkant.

 

Nå har jeg vært i båten å kjørt igjennom med systemrens på ferskvannssiden. Får la det stå litt.

 

Når jeg nå skal fylle på med frostvæske har jeg ett lite spørsmål.

 

Er det vanskelig å få luftet hele systemet med en gang?. Kunne nemlig virke som det var noe luftlommer når jeg dreinet ned systemet i sta.

 

Begynner å lure på min egen liste snart. Går i surr snart hva jeg har skjekket og ikke skjekket.

 

Det eneste jeg har byttet før dette skjedde er dynamoen. Men det kan da ikke ha noe å si det?.

 

Er det noen her som har hatt ute ferkvannspumpa?. Er det vriende greier?. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Mine tips til deg. Mulig at noen er bekrevet som sjekket.

 

1. Ta ut termostater for å se om det endrer problemet

2. Demontere røret fra varmeveksler til eksosbend. Sett på slange som føres i bøtte eller lignende. Gjenomstrømning på tomgang bør fylle bøtten på et minutt.

3. Hvis gjennomstrømning er OK ville jeg demontert/skiftet ferskvannspumpen. Tærte skovler er mulig, men det kan også være at skovelen er løsnet på akselen og ikke går rundt.

 

Skifting av vannpumpen går greit hvis det er god plass foran motoren. Hvis ikke kan det være en fordel å løsne termostathuset. Hvis termostathuset skal løsnes er det mulig at eksosmanifold også må løsnes og trekkes ut 2 cm på grunn av røret fra huset og til manifolden. Hvis ikke blir du plaget med å få gummipakningen mellom vannpumpe og termostathus tett.

Link to post
Share on other sites

Har samme motor i en Flipper 760, og har tidligere hatt samme problem.

Gjorde som deg, prøvde det meste uten hell. Kom så til å kjenne på gummislangen som ligger under luftfilteret mens motoren gikk på høyt turtall (3000), slangen ble sugd sammen, altså var problemet før slangen, tok opp båten.

Fant ut at det var blåskjell inne i kjølevannsinntaket i aggregatet.

Lirket ut en 1/2kg, koblet fra slange og fikk spylt igjennom, alt ok.

 

jonolav

Link to post
Share on other sites

Heisann alle hjelpsomme båtfolk.

 

Nå ser det endelig ut til at problemet mitt har løst seg. :smiley:

 

Problemet lå nok både litt her og der i saltvannssystemet.

 

Varmeveksleren var det mye møkk + sinkrester i.

Oljekjøleren var halvveis tett av samme guffe

Ladeluftkjøleren var ikke stort bedre.

 

Det som jeg syntes var merkelig med dette er at det kun er 5 år siden jeg hadde disse oppe til rens. I tillegg lå båten en sesong på land i det tidsrommet grunnet montering av baugpropell.

 

Etter tips fra baatplassen tok jeg ut eksosbendet. Her lå det sinnsykt mye dritt. Det er åtte hull i denne som vannet skal gå ut i. Prøvde med en slange på lavt trykk å spyle gjennom. Kom ut av to hull, og resten kom i retur. Etter staking av denne kunne jeg ha fullt trykk på slangen uten at noe kom i retur. Her har det nok vært i tetteste laget lenge. I fjor klarte jeg nemlig ikke mere enn 2800 omdreininger før det gikk varmt.

Etter enda ett tips herfra kjøpte jeg et nytt gavvelokk til varmeveksleren. Den styrer vanngjennomstrømningen i kjøleren. Den gammle var veldig slitt, så det kan være at dette også har vært et problem.

 

Jeg kjøpte jo også som kjent inn ett nytt VDO instrument og giver. Trodde en stund det lå en feil i det gammle instrumentet.

 

Etter prøvetur for siste gang etter systemrens var det ingen endring i temperaturen. La på 80 grader i lang stund etter jeg kom til kai. Prøvde derfor kort tid etter og kjørte ut. Kom fort opp i 100 grader. Kjørte rett inn i båsen. Temp gikk ned i 85 grader etter kort tid. Tok derfor opp termostatlikket og stakk fingeren nedi. Kjentes ut som 50 grader. Monterte det gammle instrumentet og giveren. Da viste det 55 grader gitt. Da tok jeg nok en tur utpå. Kom opp i 85 grader på maks turtall 3600. Endelig. Men hva med det nye instrumentet?. Lurt å finne ut av tenkte jeg.

 

Tok med meg instrument og giver hjem. Monterte det på ett 12 volts batteri og ploppet giveren oppi en kjele. I det den traff vannet viste den 100 grader. Når vannet kokte viste det 120 grader. Da går ikke skalaen lenger på instrumentet. Det viste altså over 20 grader feil!!!!!!!. Hvordan kan dette være mulig for ett splitter nytt instrument???.

 

Tok med meg instrument og giver tilbake til Maritim der det ble kjøpt. Ingen problemer å få byttet til meg en tilgodelapp. Kjempegreier det hvertfall. Veldig hyggelige folk.

 

Tusen takk til alle som har gitt meg tips og råd. Skylder vel noen en halvliter eller to. Møtes vi på sjøen i sommer skal ikke det bli noe problem. :cheers::flag:

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Ser at dette er en gammel tråd, men det er et par ting som slår meg.

1. Temperaturmålere er aldri til å stole på. Har sett det samme på bil. Anbefaler å sjekke med et skikkelig måleinstrument når man er usikker.

2. Så også at han hadde byttet dynamo forut for dette. Det behøver ikke å ha noe å si, men det kan hende at den nye dynamoen har en annen ladespenning enn den opprinnelige og de fleste temperaturmålere er følsomme for spenningen fra dynamo/batteri.

 

BL

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Jeg har en VP40B gammel traver. Har selv akkurat hatt problem med at instrument viser at den ene motoren går varm. Jeg kastebyttet alle 4 følerene. Ikke noe nytt. Deretter det samme med instrumentene, samme resultat. Så til slutt et desperat forsøk med å legge ny minus ledning fra batteri instrumentene. Vips så virket det igjen. Hadde en mistanke at det ikke var et kjøle problem da jeg fysisk kjente på begge motorene og de kunne jeg fint holde på uten at jeg brant meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...