Jump to content

Kjøleproblemer med en Suzuki 2-takts 1990 modell


zhiven

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med denne, er jeg evig takknemlig.

Null peiling på motorer, så her kommer en litt rusten forklaring:

 

Motoren er en Suzuki outboard 25HK 1990-mod., med oil-injection.

Saken er at motoren kjøler dårlig. Av og til kommer det en liten, svak vannstråle (ikke på langt nær så kraftig som den skal være), av og til kommer det ikke en stråle i det hele tatt. Jo høyere fart jeg har, jo sterker stråle. På tomgang drypper det bare noen dråper ut av hullet. Motoren har inntil i går aldri gått seg varm/skjært seg. I går hadde jeg imidlertid kjørt en lang periode (ca. 2 timer) på laveste fart, da den begynte å ryke fælt. Heldigvis gikk det ikke galt, den funket fint igjen da den hadde kjølt seg ned.

 

Det virker derfor som om den klarer "så vidt" å kjøle når jeg holder høy hastighet, pga vanngjennomstrømming etc. Men jeg skjønner selvsagt at jeg ikke kan la det være sånn som det er nå. Båten har vært brukt på sjøen, så krystallisering og tettelse av kjølekanalene er en teori. Men det krasjer litt med at motoren noen ganger faktisk kjøler, andre ganger ikke.

 

Har dere noen tips på hva jeg kan gjøre for å fikse dette, UTEN å betale dyre marinaregninger?

Evt. et sted jeg kan laste ned/kjøpe en norsk bruker/-reparasjonsmanual for denne typen motorer?

 

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Hei

Sjekk impelleren.

Den ligger på drivakselen inni undervannshuset. Ta ned dette og du vil finne den som en "klump" der drivakselen går inn i selve huset. Ikke vanskelig annet enn skruene sitter antageligvis godt fast. Ikke glem å dele gearskjalteren. Lykke til :rolleyes:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...