Festina Lente IV Startet 3.Juli.2006 Del på Facebook Startet 3.Juli.2006 Endelig feriestart. Vi stablet inn allt vårt pikk pakk, og dro avgårde klokken 2300 fredag fra båthavna. Nyoverhalt topplokk var på plass, og motorene spant vakkert. Første etappe ble kort, det var jo sent, og natten til lørdag ble tilbrakt i sydbukta på Borøya, rett utenfor gamle Fornebu Lufthavn. Lørdag morgen våknet vi til strålende sol, frokosten ble inntatt på akterkabintaket, så var vi innom å fylte diesel på Solvik (8,11 pr liter).Noe i overkant av 4000 forsvant ut av kontoen, fikk gratis is og VG til mannskapet. Planen var å ta oss ned til Hankø. Stoppet i Sandspollen og spiste lunch, før turen fortsatte, fortsatt i ganske stille vakkert vær. Rett før vi svingte inn til Hankø registrerte skipperen en endring i motorlyden, men allerede før jeg kom under med hva det var registrerer admiralen, som er litt av en sporhund, at det som hun sier, lukter dyrt. En inspeksjon av motorrommet avslører at varmeveksleren på venstre motor har delt seg. Mutteren som holder den sammen har røket. Gikk for en maskin til Hankøsundet hvor vi la oss på svai. Snudde båten nesten på hodet for å finne en reservemutter som jeg trodde jeg hadde, men uten resultat. Derfor ble det bare å slappe av med en god middag og et glass rødvin. Søndag morgen 0700 startet vi på nok en vakker dag. Låste akslingen på venstre motor, og gikk til Strømstad på den andre. Sakte, + 5 knop, men været var strålende, og autopiloten tok oss vel frem mens vi slappet av og koste oss i solen. Underveis måtte skipshunden Touch (of Class) en tur i land, så vi skulle sette nesa inntil en brygge så admiralen og bikkja kunne hoppe i land. En kombinasjon av svært dårlige manøvreringsmuligheter med en propell som er plassert 50 - 70 cm ut fra midten av båten, og strøm gjennom sundet, i tillegg til at det viste seg at det bare var 50 cm dybt ved brygga, gjorde at FL# med sine 10 tonn + la seg godt tilrette på bunnen longside, en halv meter fra bryggekanten. Pinlig. Sjevmonterte propeller er noe dritt når man bare har en. Med et par hopp fikk admiralen og lettmatrosen gjor erendet sitt, og så var det å rigge til tau i baugen og akterover i brygga, og kjøre med fullt ror slik at bakenden på skuta kom ut. Kunne bare håpe at propellen gikk klar. Siden den var ytterst, tok jeg sjansen. Det måtte mye motorkraft til, men etter at vi hadde holdt på litt vred båten seg fint ut, og vi kom oss fri med et skrik. Ute i åpent vann igjen overtok admiralen roret, og skippern, maskinisten, navigatøren og eieren gikk ned i maskinen og fikset en nødløsning slik at venstre motor kunne kjøres en kort stund uten å svi eksosslangen. Det skulle gjøre manøvreringen lettere i Strømstad havn om det var fullt der. Vel fremme var det lite båter, så vi fikk en super plass rett ved resturanten på en av bryggene. Det ble hawaiiburgere til middag, med aqavit og øl til, så det ble en tidleig kveld. Og folk (som ikke vet bedre) sier det må da være kjedelig på båtferie? I dag tidlig kom datter svigers og barnebarnet til Strømstad med bilen, de ville være med et stykke. Jeg tok bilen tilbake til Oslo, måtte skaffe en erstatningsmutter, og sette igang noen arbeider i firmaet som skal pågå i ferien. Familien tok rutebåten ut til en øy, og har hatt en fin dag der, og jeg har slitt i varmen i Oslo. I morgen ettermiddag skal jeg tilbake (håper jeg). Det skal bli deilig. Får jeg internett opp å gå i båten, følger flere rapporter. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Slagskibet Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Stressfaktoren din virker veldig lav Pirus på tross av maskinproblemer ? Er det bare å skrue varmeveksleren sammen igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 3.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Man skal ikke la seg stresse vet du Thor. I alle fall ikke når det finnes øl..... Nei, fra spøk til alvor, det er faktisk bar å skru sammen veksleren når jeg har mutteren, tar meg 10 minutter å få maskinen operativ da. Jeg har jo som du vet skrudd endel på mine gamle engelskmenn i feriene før også, så det er jeg vant til. Trøsten er at de bare kan bli bedre jo mere jeg skrur. Bedre og bedre kjenner jeg jo båten og motorene også. Nå har jeg to overhalte topper, nye eksosslanger, et nytt trykkrør for diesel, ny varmtvannsbehloder, to nye varmevekslermuttere, allt innstallert i løpet av de siste fire årene. Nå regner jeg med at resten av ferien forløper uten mere skruing. vi får se. Så, når allt er 100% bra er det vel bare og selge igjen da?? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Bare som et hint: Du kunne kanskje funnet mutter etc. om ikke hos Axelsson Marin, så i hvertfall hos verkstedet ved siden av. De fokuserer på fiskeflåten. Men nå skulle du vel allikevel inn til Oslo. I alle fall, fortsatt god ferie. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Du hadde uflaks med mutteren, men du er særdeles heldig med været. Håper været er like fint neste uke når ferien min starter. Og tar reparasjonen 10 minutter, er du jo tross alt heldig. God tur videre. Vi får håpe for ferierapportenes del at du får internett opp å gå i båten. Lotus PS: Det må være litt av en mutter du har. Biltema har vel ikke slike? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Ha ha morsommingen !Du selge Mistenker veldig sterkt at du har samme forholdet til båten din som jeg har til Slagskibet så en seriøst ment salgsannonse sitter langt inne. Litt banning over ting som går galt også litt kjæling og kosing med de kranglete komponentene så er det meste glemt og lykken,freden og roen er gjenopprettet. Genialt system du har på varmevekslerene ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 og kommer du deg ikke videre, er ikke Strømstad det værste stedet å strande. Avslører meg sikkert som en lite bereist potittbonde fra dalstroka innaførr, men jeg syns det er fint i Strømstad jeg. Så det så. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Festina Lente IV Svart 4.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Ja, jeg er enig jeg Suzuki, men litt mere av Bohuslënkysten hadde det jo vært greit å se. Nå har jeg mutter og aluminiumsskive i bilen (nesten kr 500,- ), så 1905 er jeg forhåpentlig på bussen til Strømstad. Jeg tror ikke vi blir der langt utover dagen i morgen, før turen går videre sydover. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Festina Lente IV Svart 5.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 Ankom Strømstad ca 2130 i går kveld. Godt mottatt med pølser, bacon, ost og rødvin. Tidlig kveld. Etter frokost onsdag var det å reparere varmeveksler, tok ca 15 minutter. Dro innaskjers til Grebbeatad, hjalp en snekke av grunn midveis. Sto godt på, masse motorkraft måtte til for å dra han av, men FL3 `s tilsammen 11,6 liters motorvolum var tilstrekkelig, og vel så det. Allt virket perfekt ombord hos han, så det var jo gledelig. Skjæret sto ikke på kartet......, men hadde han fulgt leia, så hadde det gått bra. Men, det var godt hverken båt eller mannsakap fikk skader. Vel fremme i Grebbestad fikk vi plass mellom to svaenske båter, koselige folk, begge med norske båter, en Skarpnes 30 og en NB 820. Var ombord i Skarpnesen, spesiellt interessert siden jeg selv har hatt en slik. Denne var 1983 model, maken til min, men den var som ny, meget bra. Tok en tur på stranda syd for havna, stor stas, særlig for barnebarnet, en jente på 1 3/4 år. Spekemat, aquavit og øl var godt til middag i varmen. Begge motorer virker nå perfekt, men er litt grodd på akslinger og propeller, 3. sesongen i sjøen uten landsetting, så jeg får ikke maks turtall, men det er like greit, vi har det ikke travelt, 9 knop er bra. Får se etterhver, kanskje vi tar dem i en uthavn, om vanntemperaturen fortsetter. Dagen i dag har også vært preget av vakkert vær, og lite vind, masse sol, varmt. Grebbestad er en koselig plass, i år er det nye brygger, og tilrettelagt med bøyer akter for fortøyning mot land. Bøyene ligger langt nok ut til at man greit kan fortøye 13 meter båtlengde. Veldig bra. Pris for 37 fot (rart lengden betyr noe når man ligger ut/inn) er kr 200,- pluss strøm kr 30,- om man nå ønsker det. Kjære båtfolk, livet er herlig, er det ikke? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 Avslører meg sikkert som en lite bereist potittbonde fra dalstroka innaførr, men jeg syns det er fint i Strømstad jeg.Hobbyavdelingen på Kjells leker er verdt et ekstra besøk ja. Så både båter og 4-hjulinger der som fikk det til å nappe i kredittkortet. Men det ble med tanken - heldigvis kanskje.. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 Hobbyavdelingen på Kjells leker er verdt et ekstra besøk ja. Så både båter og 4-hjulinger der som fikk det til å nappe i kredittkortet. Men det ble med tanken - heldigvis kanskje.. Sist jeg var der, var det stengt ( forrige fredag ) Dessverre, eller heldigvis, alt ettersom... Suzulo Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Sykdom kommer når man minst venter det, også når man er på båtferie. Datteren søkte lege i Gräbbestad. Snodig system, først må man til en sjuksjøterska for å sjekke om man virkelig er syk. Sitte i kø og betale for det, så kan man bli henvist til lege, ny time, kø og betaling. Dattern fikk etter tre timer en ny time hos lege i Fjällbacka to timer senere, så vi gikk dit. etter 2 og en halv time var hun ute igjen med diagnose lungebetennelse og brunkitt, og med medisiner i lommen. Da var vi fornøyd med både Gräbbestad og Fjällbacka, så vi dro ut til Gluppö, og la oss longside for natten. Her var det en fin sandstrand for barnebarnet, Øya er fin, og med noen gamle labyrinter, og fantastisk natur. Så gikk turen videre sydover. Var innom Smøgen for en lunch. Flott vær, flott natur. Lysekil er vi alltid innom. Handler fisk hos Bengts Fiskehandel. Denne gangen ble det Marulk (breiflabb) filet, som Admiralen tilberedte i ovnen. Nydelig fisk. Ny dag, nye muligheter. I dag var himmelen grå, og det blåste litt. Vi gikk bak Skaftølandt sydover, og fant veien gjennom Strømmarna. Det kan virkelig anbefales Fantastisk natur, trang led, med kraftig strøm. Dog, ikke noe problem. Riktig en opplevelse. Stoppet på Gullholmen hvor vi spiste lunch. Gullholmen er verd et besøk. Vakker havn, vakker natur, god mat. Vi hadde tenkt oss til Torsholmen, rett syd for Jomfruholet, men der var det fullt, så vi havnet på Mosseholmen marina, hvor det kostet kr 100,- for overnattingen. Været har vært vekslende, fra grått til sol til regn. Tidlig opp. Kraftig vin fra sydvest passer yppelig når man skal over Marstrandfjorden, om man har vært smart nok til å surre det meste. Det hadde ikke vi. Været var litt værre enn skipperen hadde forutsett, så det trengtes en liten opprydding av stoler og bord og annet i salongen da vi kom til Marstrand. Ankom Gøteborg ca klokken 1400, og skled rett inn på en longside plass i Lilla Bommen. Her var havneavgiften 320,-. Så dro hele mannskapet til Liseberg, en opplevelse for lille Emilie på 2 år. Rakk akkurat tilbake til båten før et av de værste regnværene som skippern med sine 58 sommre har sett. Det varte utover natten. Godt båtene er hule.... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Hebbe Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Så gikk turen Godt båtene er hule.... Det har du jaggu rett i...... ( Ser ut til at dere har en fin tur, kos dere fortsatt). Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Festina Lente IV Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Takk for det Hebbe. Fortsatt dårlig vær gjorde at gårsdagens avreise gikk i vasken. Læsø var planen, men det blåste hatter og høy selv her inne i havna. Vi tenkte på mannskapet, både store og små, og bestemte oss for å se det an. Gutta gikk på båtmuseet og så på flottans båter pluss endel andre båter (veldig interessant, kan anbefales), jentene gikk på sentret (Nordstan) og bunkret diverse fisk og grønnsaker mellom solperiodene, og admiralen lagde sin spesielle (båt)fiskesuppe. Full av gode ting, og med en smak som gjør at man lurer på om det er helt sant det man smaker. sammen med litt rosevin og drikke reddet det dagen. Kvelden kom fort for noen, deriblant skipperen, men det øvrige voksne mannskapet holdt ut til langt på natt. Slikt straffer seg, så bortsett fra admiralen, som har vært ute en vinternatt før, var de ikke like store helter på morningen, men som moralen er ombord, Helt om natten, helt om dagen. Så, de kom seg opp, intok frokost, og møtte dagen med et smil. I dag regner det, vinden er fortsatt kraftig, og rapporter fra de som har gått over fra Læsø forteller om bølger fra 2 til 3 meter, og tiltagende. Vi ville fått sjøene inn forfra, så skippern bestemte at det ble ingen tur til Læsø i år. Stampe mot den sjøen i 4 timer er ikke en ønskesituasjon. Vi blir i Gøteborg enda en natt før vi drar nordover igjen. Gøteborg er jo ikke det værste stedet i verden å oppholde seg, i alle fall ikke når det regner. Det er på dager som denne, med mengder av regn man merker overgangen fra Skarpnes til Broom. Regnet spiller ikke så stor rolle lenger. Koselig tørr inneplass med store vinduer gjør at man ar oversikt over det meste, man sitter godt, og plassen er så stor at alle kan gjøre hva de har lyst til. Skippern har organisert firmaets aktiviteter via telefon og internett i løpet av dagen, så det var egentlig fint med litt stilleligge. Lunch på sentret i dag også, den svenske måten å spise lunch på er sjarmerende, men jeg tror over langen, ganske fetende. Med en Jäger og en stärkøl til var det svært vellykket. I en havn som denne, hvor det er trangt og ganske krevende å komme på plass eller ut igjen for den saks skyld, er det ganske interessant å betrakte de forskjellige skippere og hvordan kontroll de har på båtene sine. Noen båter sklir stille og rolig på plass, mens andre bakser seg inn med mye rop og skrik. Noen burde trene litt mere, andre burde skaffe seg radiosamband, slik at ting kunne foregå uten skriking og kjefting, og atter andre begge deler. Det er en uting å kjefte på andre for sin egen udugelighet. I morgen tidlig drar vi videre. Svigersønnen skal på jobb på Malmøkanten på torsdag ettermiddag, og skal ta bussen fra Lysekil på morningen. Vi går vel dit i morgen, så det blir en relativt lang dag i sjøen. Værmeldingen er ganske så bra tror jeg, så det blir vel endel soleksponering. Det blir neppe noe problem med det underlaget vi nå har opparbeidet. Det har vært fint med litt regn i dag, men blir enda finere om solen kommer tilbake i morgen Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Festina Lente IV Svart 27.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 Det ble problemer med nettløsningen da vi dro fra Gøteborg, turen gikk nordover i steden for over til Læsø. Det var mye vind i denne perioden, men Bohuslänkysten er flott i vindfullt vær. Man kan altids finne ly mellom holmer og skjær, selv om man av og til er nødt til å gå utenfor. Det er imidlertid svært korte strekk. Vi forlot Lilla Bommen i strålende væd sår, men kraftig vind. Mange med oss hadde ventet lenge å at vinden skulle løye, men denne fine dagen var det mange med oss som bare stakk ut. Vi stoppet i Marstrand for en liten lunch, og måtte snike oss inn til en vannfyllingsbrygge, da det ikke var noen ledige gjesteplasser. Nest bbøyg var Marstranfjorden, men bølgene var mindre enn vi hadde fryktet, så vi kom oss over uten annet enn litt slingring. Vinden hadde nok løyet litt, men den tok seg opp igjen, og vi gikk bak skaftølandet denne gangen også, og kom oss til Lysekil, hvor vi ble for natten. Dagen etter gikk turen vidre, mye vind, og etterhvert masse båter, en betydelig økning fra uken før, hvor vi gikk nedover. Vi kjørte i kø, nesten som hjem fra jobben en fredag ettermiddag. Mosseveien er ganske ille da. På det værste hadde vi 2 - 3 meter bølger fra siden, rett syd for Hambursund. Da fant skipshunden Touch ut at nå måtte han ut på dollbordet for å sjekke opp litt. Vi fikk fatt i redningsvesten hans idet han hang i forlabbene i rekkestøttene, mens baklabbene klamret seg fast til fenderlista. Det var på håret at han ikke gikk i sjøen. Men det gikk heldigvis bra denne gangen. Diskusjonen gikk høy etterpå da jeg sa at vi neppe hadde fått han opp igjen i den høye sjøen, og med bråttene rett innenfor. Dattern ville da ha hoppet etter sa hun, og holdt på det, intill skippern nedla forbud mot å hoppe ut for å redde noe annet enn et menneske, med mindre tillatelse var hentet inn først. Når jeg gjorde det helt klart at jeg ikke satte båt og menneskene ombord i livsfare for å redde en hund, tror jeg kanskje de andre ombord forsto alvoret i situasjonen. Vi var fornøyd med Bohuslän kysten for denne gangen, så vi dro helt opp til Strømstad, lang tur. Datter skulle hjem for å lese til en av sine siste eksamener i vetrinærstudiet, så hun tok bussen fra Strømstad. Isteden kom vår niese, som har mast seg med oss hvert år siden hun var 7 år, nå er hun 14, ombord via ferge fra Sandefjord. I Strømstad traff vi også venner som hadde ligget på Marieholm i 4 dager, og ventet på at vinden skulle løye. Vi hadde en hyggelig kveld sammen. Så gikk turen videre for dem, men de kom ikke så langt, en plastpose hadde forvillet seg inn i vannintaket til den ene motoren og stoppet vanntilførselen, slik at motoren gikk varm og eksosmanifolden sprakk. De kom seg tilbake til Marieholm, og slikket sår. Vi flyttet oss over til der de havnet, manøvreringsdyktigheten var dårlig for dem, betalte havneavgiften ved båten, plassen var ledig, og allt var bra. Mens vi spiste middag i kameratens båt kom det en rasende person, kastet seg over båten vår, ropte, bannet og skrek, og banket i skroget hvor vi nettop hadde lagt vårt barnebarn for natten. Jeg spurte hva problemet var, og svaret kom som følger. "Det båten skal vekk med en helvetes gang. Plassen er min. Ett hvert forsøk på å forklare han at han kanskje kjeftet opp feil mann, og at vi faktisk hadde fått lov å ligge der, og at det kanskje hadde vært lurt å oppføre seg ordentlig var nytteløst. Hans 17 - 18 årige datter oppførte seg værre enn faren, det var rett og slett pinlig. Jeg flyttet imiidlertid båten min når havnevakten kom å anviste meg ny plass. Så kunne sønnen av en tidligere renovasjonsarbeider legge en uregistert Princess V50 med norsk flagg inn på plassen sin, og sette seg inn i sin nye Mercedes SUV, registrert på faren, å kjøre tilbake til Oslo, fornøyd med at han hadde fått satt noen på plass i dag også. At han rettet baker for smed forsto han aldri. Men, kona hans forsto allt. Men, heller ikke hun klarte å stagge ektemannen. Vi fikk derimot en beklagelse fra henne over mannens oppførsel. Sant og si var vi nå fornøyd med Sverige, så dagen etter kastet vi loss og dro til Hankø. Vi hadde egentlig tenkt å dra til Vestfold, men snudde utenfor Strømtangen. Det er ikke behagelig med 4 meter bølger over lang tid, og vi har da ferie. På Hankø lå vi på Svai i sundet, hadde en kjempefin kveld med pent vær, og tilnærmet vindstille, på tross av at vinden rusket litt i trærne. Turen til Tønsberg og Grimestad var som en lek, vinden hadde snudd, og avtatt i styrke, så det var kjempefint. På Grimestad traff vi også venner, og det ble en kveld med grilling aqavit og øl ut av det. Vi skilte lag dagen etter, de skulle besøke venner på Nøtterøy, vi skulle besøke venner i Kragerø. Vi hadde tenkt oss til Stavern, men siden været var så fint, stort sett flatt hav, fallt vi for fristelsen til å gå litt lenger, og kom oss over Langesundsfjorden. Fant en lagune i nærheten av Skutvikkilen som jeg i farten ikke husker navnet på, men det var en kjempeplass, trangt å komme inn, men fantastisk fint der vi fortøyde med baugen mot land, og dregg bak. Dypt, men med endel skjær rundt omkring. Her ble det bading og annen moro på kvelden, og selvfølgelig litt god middag med "nogo attåt". På kvelden ringte noen andre venner og ba oss stikke innom i Kragerø, så vi tok turen gjennom Kreppa dagen etter, og fant stedet deres i en bukt bak det nedlagte verftet. Etter noen timer var det ut igjen, gjennom Portør og til Bruntangen hvor vi kom oss inn til brygga som ventet etter å ha passert et par tre 1,0 metere uten å ha truffet dem. Kartplotteren viste nøyaktig vei, men det var trygt med noen i baugen. Her ble vi i tre dager, med turer til Kragerø og Risør. Innom "Pjolter Bay" til lunch. Allt var bare kjempekoselig. Vi ble så lenge at vi måtte ta hele strekket tilbake til Oslo i en tur. 11 timer. Det er litt for langt, men det går.... Ferien har vært fin. Det har vært mange opplevelser som gjør hverdagen i ettertid lettere. I går dykket vi for å sjakke bunnen og fjerne groing på propeller og akslinger. Oppdaget av luftebesøket på Hvaler hvor vi bare hadde en motor i drift ikke hadde gått så bra allikevel. Et propellblad hadde vært nedpå bunnen og blitt litt bøyd. Dette må rettes i løpet av vinteren, eller til våren, avhengig av når skuta kommer på land. I morgen har jeg fri fra klokken 0900, så da bærer det ut igjen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.