Jump to content

Ballast i en Sjømann 22, hva er riktig?


ErlendB

Recommended Posts

Kjøpte en Sjømann 22 i våres, pen og grei, der det ikke er spart på plasten. Meget godt støpt. :smiley:

Problemet ligger i at båten krenger mye når vi er ute på "seilas", og det er ikke alltid like morsomt å møte en annen båt som kommer med hekkbølger på en meter. Da må en følge med å krysse bølgene for å ikke få ødelagt alt som ligger i båten.

Jeg har sett litt rundt, og det ser ut som det kun ligger skiferplater pakket inn i plastposer ytterst til babord og styrbord midtskips. For meg så virker dette helt malplassert, og jeg ønsker mye mer stabilitet i båten, og ønsker da å ta ut skiferen, og legge bly i kjølen. Er det noen som vet hvor mye som kan legges i kjølen, eller andre gode tips til denne båttypen? Noen som har en Sjømann 22 og vet hvordan de har løst problemet? :confused:

Det er nok skifer til at jeg kan legge en liten koselig stentrapp hjemme... :lol:

 

Kjempetakknemmelig for alle svar!!!

 

PS. Dere "gutta" med svææære båtær som lager digre hekkbølger, kan dere være så snill å legge om kursen bare litt når vi med små båter i 5 knops fart er der også? Kan jo nettopp være en slik liten båt som redder deg når du har rast inn på et skjær i fjorden... :sailing:

Redigert av Russell (see edit history)

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post

Jeg har hatt en sånn båt. Tidligere eier og båtbygger påsto at det var 700 kg ballast i den. Hans teori var å få vekten lengst ut til sidene. Her var det plassert blybarrer på hver side av motoren ut mot skrogsiden. I hvert fall var båten tung. Kranen i båthavnen viste 2,2 tonn, og båten lå opptil en bordlengde dypere i sjøen enn tilsvarende båter. Men rullet gjorde den...mindre enn andre. Nei, det vet jeg dessverre ikke. Men jeg skal love deg at den fikk juling en gang ved Svenner Fyr og klarte seg meget bra.

Link to post

Etter det jeg kan forstå, så må det jo være bedre å legge ballasten i kjølen på denne båttypen, istedenfor på sidene? Med ballast på sidene blir kanskje bevegelsene noe tregere, men vektene på hver side nøytraliserer hverandre, eller tar jeg helt feil? Noen som vet hvor det går an å få tak i 500 kg. med blybarrer? :smash:

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post

Etter det jeg kan forstå, så må det jo være bedre å legge ballasten i kjølen på denne båttypen, istedenfor på sidene? Med ballast på sidene blir kanskje bevegelsene noe tregere, men vektene på hver side nøytraliserer hverandre, eller tar jeg helt feil? Noen som vet hvor det går an å få tak i 500 kg. med blybarrer? :smash:

Sjekk med noen bilopphuggerier. Volvo 245 varebil har mye bly i fronten i form av plater.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Ballast nede i kjølen vil gjøre båten "stivere" dvs mer motstandsdyktig mot krenging når den ligger stille. Men vil også gjøre at den ruller mer under fart og hvis man f.eks får bølgene inn fra siden.

Ballasten ute i sidene er sikkert lagt slik i et forsøk på å dempe rullingen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dette emnet er diskutert tidligere. (Men fant ikke tråden i farten) De lokale dekk gutta, har bly fra avbalansering av hjul. Var med en gang å støpte blyballast til en 40 fot Risør skøyte, vi brukte gassbrennere og støpte store mengder bly, og helte i former vi hadde laget. Da fikk vi tilpasset blybarrene slik at de passet nøyaktig. Vi lagde tilog med "ører" slik at de kunne boltes fast!

Link to post

Har også sett en oppskrift på bruk av disse balanseringsloddene, støpt inn i en blanding av epoxy og sand direkte på en tykk plastfolie nede i kjølen. Med noen midlertidige forskalingsvegger på sidene kan du få blokkene i den størrelsen du ønsker, slik at de lar seg ta ut igjen.

 

Eventuelt så kan jo også blokkene støpes av betong, etter samme framgangsmåte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ballast nede i kjølen vil gjøre båten "stivere" dvs mer motstandsdyktig mot krenging når den ligger stille. Men vil også gjøre at den ruller mer under fart og hvis man f.eks får bølgene inn fra siden.

Ballasten ute i sidene er sikkert lagt slik i et forsøk på å dempe rullingen.

Jeg skal ta ut alt av innredning til høsten, og sjekke svinet. Jeg har en liten mistanke om at det befinner seg lite vekt i kjølen, men at det kun er skifer-platene som er ballasten. Det er en Sjømann 22 på samme kaia som jeg ligger på, skal se om jeg får tak i eieren av den for å se om hvilke erfaringer som han/hun har, og hvordan det er lagt ballast der.

Jeg trodde at jo mer ballast man hadde i kjølen, jo "stivere" er båten i vannet, ikke at den rullet mer??? :crazy:

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post

Jeg trodde at jo mer ballast man hadde i kjølen, jo "stivere" er båten i vannet, ikke at den rullet mer??? :crazy:

Ja man skulle tro det var slik som du sier, kan ikke forklare hvorfor, men mulig det blir en pendeleffekt med ballasten montert nede i kjølen.

Noen andre som kan forklare dette?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg skal ta ut alt av innredning til høsten, og sjekke svinet.....

Behøver du å ta ut innredningen for å se ned i kjølsvinet?

Regner med at det er helt tomt der nede, i allefall fra motoren og akterover - i motsatt fall vil du ha problemer med lensepumpen............?

Hadde selv en Sjømann_22 for 3 år siden. Den hadde kun ballast i hulrommene på begge sider av motoren, opp til vannlinjen (kanskje litt over....?).

 

Det med ballast er vrient. Allerhelst skulle man ha formstøpte "greier" av noe slag. Samtidig bør man jo ha det "rent" nedi kjølen, p.g.a. lensing, rengjøring, mistete mutter og skruer, o.s.v.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

He-he... Ballast i Sjømann, ja!

Vi starta med en båt kjøpt med 200 kg i. Det var jernmalm av noe slag, i glassfiberposer, lå i stuerom i cabin.

 

Men vi var ikke fornøyd med stabiliteten i båten, hørte mye rundt, og endte med nærmere 5oo kg ballast.

Noe gamle avbalanseringslodd, pakket i gummislanger, og noe våt sand, pakketi gamle bilslanger.

La ballasten mest mulig utover til sidene av båten, i hele båtens lengde, men mest på midten.

 

Fungerte fint; båten vår var den "roligste" Sjømann jeg har sett til dags dato.

Ellers en flott båt; men familien vår vokste fra den, plassen ble aaaalt for liten.

Link to post

Ballast lengre ut til sidene gir båten høyere treghetsmoment i rotasjon langs lengdeaksen og vil derfor forhindre rulling frem og tilbake.

 

For å forhindre rulling, eller 'pendelvirkning' er det ønskelig å ha mest mulig vekt lengst bort fra aksen som båten roterer om når den ruller. For de fleste skrog er lengste avstand ut til sidene og ikke ned i kjølen.

 

Vekt i kjølen vil til en viss grad også øke treghetsmomentet men også gjøre at båten retter seg fortere når den krenger. Dette kan ofte oppfattes som ubehagelig når det blir litt sjø.

Link to post
  • 2 uker senere...

Vår familie er i besittelse av en 81 modell sjømann 22. denne brukte jeg selv i ferier frem til for 3 år siden.

Jeg har hatt regien i denne båten siden jeg var 16 år (faktsik 16 år siden også) og fikk lov av mamsen å reise på helgeturer aleine.

Nok om det.

I min iver etter å optimalisere denne båten, har jeg prøvd meg mye frem med ballast. Plassering av denne avhenger også av hva slags utstyr som er om bord og hvor eventuelt andre tanker etc. er plassert.

Vår båt har 30 liter diesel akter 10hk dieselmotor der motoren skal sitte, hjemmelagde trimflaps på ror.

Sjømann 22 er en båt som skal/må/vil rulle uansett. Det er bare slik det er. Men du kan få den til å gå penere i vannet.

Jeg benyttet 10 kg sekker med stål muttere. Så tømte jeg båten for alt ombord. ikke engang anker og tauvverk og så mye som en kulepenn var ombord. båten fikk full tank, og hjelpemann på brygga.

Så tok jeg en bråvetur i tom båt. båten steielt mye, så jeg la inn ballast fremst i kjølen først. etter dette fylte jeg på bakover etter hver prøvetur, og avsluttet på sidene av motor under styreplassen.

Etter dette var 130 kg fordelt, og båten kjentes bra ut på vannet og vissuelt så det bra ut fra land ( i følge hjelpen)

Vår sjøman går etter dette flatt i vannet og krenger ikke mer enn den må. Det har etter dette aldri vært ubehaglig krenging ombord.

båten veier mellom 15 og 1900 kg i krana, så vidt jeg husker.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...