Jump to content

Forslag til min første båt?


OnkelDonald

Recommended Posts

Hei!

 

Har nå bestemt meg for at jeg vil gå til innkjøp av min første egne båt. Er litt lei av å være avhengig av andre for å komme meg på vannet om sommeren :)

 

I den forbindelse har jeg grublet litt på hva jeg er ute etter, hva det skal koste og hva jeg ikke vil ha. Kommet fram til noen kriterier:

 

1. Båten skal være mellom 15 og 17 fot. 14 blir litt smått til bikkje, mennesker og litt bagasje:)

2. Jeg må kunne legge den ut/dra den forholdsvis enkelt opp på en henger, da jeg ikke har tilgang til båtplass.

3. Båten må ha litt fart, med muligheter for å kunne dra wake etc. 30-35 knop er fint. gjerne litt mer.

4. Jeg vil ikke legge mer enn 50.000 i dette i første omgang. helst litt mindre.

 

Jeg har trålet finn.no og autodb.no etter hva som finnes for meg der ute, og må si jeg er mektig imponert over modellantallet (altså antall fabrikanter og modeller). Jeg er ikke så gammel (24) så jeg var selvfølgelig innom tanken på båter som: Bikini / Labrador / Shakespeare osv men har slått dette litt fra meg igjen. Kom til å tenke på for noen år siden da en kamerat hadde en Hurricane 470, og dårligere utnyttelse av plassen i en 16 foter skal man vel lete lenge etter. Båtene er jo tøffe å se på, men består jo av 80% dekk og brønn :(

 

Har kanskje blitt så gammel at jeg ser poenget med å kunne ha med seg fire-fem personer uten at disse sitter som sild i tønne?

 

Jeg vil likevel gjerne ha en vindskjerm for å kunne komme litt i le. Så jeg har da sett litt på GH 17 HT/ Rana 510 HT og må innrømme at jeg liker denne litt. Ser at de faktisk produserer og selger denne den dag i dag også? Jeg har også tittet litt på båter som Skibsplast 490 og Comet 16. fine disse også, men jeg synes de er dyre...? hva er årsaken til at du får speedbåter omtrent kastet etter deg, men må betale dyrt for disse?

 

 

 

Så etter mye om og men her kommer mitt egentlig spørsmål: Er det noen av dere her som har erfaring med noen av disse båtene? Og er det noen som har alternativer å foreslå for meg?

Link to post
Share on other sites

GH17/Rana510HT er meget bra båter, anbefaler også Weslingen og ikke minst Fjordlingen... om du finner ett ok ekemplar av Fjordlingen med inntakt vanntunell, så slå til. For da får du en båt som går godt, er stabil ved kai/lav fart pga. vanntunellen, HT som kan tas av og en liten benkeplass/liggeplass foran for 2 pers...

 

Lykke til med letingen!

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

Jeg vil likevel gjerne ha en vindskjerm for å kunne komme litt i le. Så jeg har da sett litt på GH 17 HT/ Rana 510 HT og må innrømme at jeg liker denne litt. Ser at de faktisk produserer og selger denne den dag i dag også? Jeg har også tittet litt på båter som Skibsplast 490 og Comet 16. fine disse også, men jeg synes de er dyre...? hva er årsaken til at du får speedbåter omtrent kastet etter deg, men må betale dyrt for disse?

Så etter mye om og men her kommer mitt egentlig spørsmål: Er det noen av dere her som har erfaring med noen av disse båtene? Og er det noen som har alternativer å foreslå for meg?

Jeg kvittet meg nettopp med en Comet 16 (var kun et oppussingsobjekt). Jeg var imponert over hvor mye plast som var lagt på i skroget, samt at linjene på Comet 16 er helt spesielle (tydelige fribord, som visstnok skal gjøre at båten kommer megaraskt opp i plan). Og det var også veldig god plass til å bygge inn flere benker, kjøleboks etc. Dersom du vil ha det litt lunt, så hadde Alf Hansen i Trondheim kalesje til denne til 8000,- så da er man ikke sååå avhengig av været.. :drink:

Comet 16 er virkelig en pen båt!

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post
Share on other sites

hva er årsaken til at du får speedbåter omtrent kastet etter deg, men må betale dyrt for disse?

Virker som de som kjøper "speedbåter" går fort lei, og kvitter seg med båten for en billig penge. Ofte har disse båtene også en eldre motor, som er med å trekke prisen ned. Virker som de mer familievennlige båtene holder seg mye bedre i pris.

 

Det er en Wesling til salgs på Spikkestad for 48 000,-. Plass til 6, fart ca 30 knop, avtagbar hardtop. Har en sterk mistanke om at GH17/Rana 510HT er basert på denne 16 foteren.

Utvilsomt, innredningen er jo praktisk talt lik. Mer forskjell på skrogene.

 

GH17/Rana510HT er meget bra båter, anbefaler også Weslingen og ikke minst Fjordlingen... om du finner ett ok ekemplar av Fjordlingen med inntakt vanntunell, så slå til. For da får du en båt som går godt, er stabil ved kai/lav fart pga. vanntunellen, HT som kan tas av og en liten benkeplass/liggeplass foran for 2 pers...

Både Rana510 , Wesling og Fjordling er høyst kurante båter som holder seg bra i pris.

Har Wesling selv, og den kan bli litt trang med 4-5 stk + bagasje og bikkje ombord. Rana510/GH17 blir litt romsligere , den har også mindre planingsterskel enn Wesling og Fjordling.

Min gjør ca 33 knop med 60hk, Rana510/GH17 etpar knop mindre med samme motor. Fjordlingen må opp i hakket større motor for at skroget skal komme til sin rett.

 

Men tror du skal lete grundig for å finne en velholdt Fjordling med nyere motor til 50 lapper, da må du nok regne med å gå opp endel i pris.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rana510/GH17 blir litt romsligere , den har også mindre planingsterskel enn Wesling og Fjordling.

Min gjør ca 33 knop med 60hk, Rana510/GH17 etpar knop mindre med samme motor. Fjordlingen må opp i hakket større motor for at skroget skal komme til sin rett.

med mindre planingsterskel menes at båten trenger lavere fart før den planer eller?

 

Hvordan er disse båtene i skroget i forhold til nyere daycruisere av samme størrelse? Merkes det nevneverdig forskjell eller kunne de lage båter før i tiden og?:)

 

Hva koster det å oppgradere interiør til noe mer moderne? Tenker da på nye seter, trekke om puter, legge gulv, etc... er dette kostbart? det meste kan jo gjøres selv vinterstid, men materialene må man jo ha =)

Link to post
Share on other sites

Fjordling/Wesling har typiske v-bunns skrog som reiser seg seg endel når man skal ha de i plan. Rana510 reiser seg mindre, og planer også ved lavere fart. (Såvidt jeg kan huske iallefall, noen år siden jeg var i en sånn sist..)

 

Av nyere båter har jeg erfaring med Bella og Yamarin, og vil påstå at de gode gamle holder mål enda. Nyere båter er gjerne bygd med bedre bæring i hekken for å fungere bra med f.eks en tung 4-takter. de er også ofte bygd selvlensende, som gjør at de blir høyere , tyngre og med mer vindfang.

 

Sammenlignet med f.eks Wesling så er min Yamarin 5940 veldig nøytral i oppførselen, nesten ingen planingsterskel, bedre i unnasjø, men slår mer i motsjø. Sånn at med krapp småsjø imot så kunne jeg parkert Yamarinen med weslingen, men når sjøen blir større så må jeg slakke ned til under planingsfart med weslingen , mens yamarinen cruiser relativt behagelig videre i halvplan, 10-14 knop

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Legg også Skibsplast 490HT med mer enn 60hk i vurderingen har du her fått nevnt et knippe båter av høy kvalitet som er verdt og eie (hvis de er bra skjøttet) gode å bruke og vil holde seg i verdi....

 

Edit; Oppussing - se også tråden "Pimp my boat" (Urabus)

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Har en sterk mistanke om at GH17/Rana 510HT er basert på denne 16 foteren

Etter hva jeg har sett tidligere mener jeg at det er følgende rekkefølge:

Selco 16 Selstar

Fjord 16

GH17

Rana 510

Wesling ble produsert samtidig med de tre førstnevnte så jeg tviler på at disse er utviklet fra den.

 

De kunne i aller høyeste grad lage båter før i tiden også :yesnod:

Årsaken til billige speedbåter i forhold til vanlige har du vel kommet frem til selv :wink:

 

Nye seter og puter vil jeg tro kommer på ca 7-8000

Ny kalesje 6-8000

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Fjordling/Wesling har typiske v-bunns skrog som reiser seg seg endel når man skal ha de i plan. Rana510 reiser seg mindre, og planer også ved lavere fart. (Såvidt jeg kan huske iallefall, noen år siden jeg var i en sånn sist..)

Hva er raskest? ordentlig v-bunn?

 

 

 

Legg også Skibsplast 490HT med mer enn 60hk i vurderingen har du her fått nevnt et knippe båter av høy kvalitet som er verdt og eie (hvis de er bra skjøttet) gode å bruke og vil holde seg i verdi....

Har sett på disse også, kjempefine båter det også, tror jeg begynner å få snevret inn hva jeg vil ha etterhvert her nå :)

 

Noen som har noe erfaring med comet 16?

Link to post
Share on other sites

Ordentlig v bunn gir raskest båt. Men dette krever også mer motor.

Har du funnet noen alternativer enda da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ordentlig v bunn gir raskest båt. Men dette krever også mer motor.

Hei, er ikke dette litt selvmotsigende da...? At en V-bunnet båt krever mer motor for å få større fart er vel ikke noe bevis på at den er raskere enn en flatbunnet båt.

 

Jeg vil si det er omvendt. En flatbunnet båt er raskere enn en V-bunnet båt med samme motorkraft og størrelse pga mindre våt flate og at den vil ligge høyere i sjøen/oppå i forhold til en V-bunnet. Men da snakker vi flatt vann. V-bunn brukes vel for å kunne kjøre fort når vannet ikke lenger er flatt. Jo røffere sjø, jo mer V-bunn for å kunne opprettholde farten. Da blir den våte flaten større, bæreflaten mindre effektiv pga av at den er vinklet mot underlaget og man må øke motoreffekten for å opprettholde farten.

 

Det tror jeg i hvert fall frem til det blir motbevist.. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Steglister, Honduras, steglister.... - Se også rocarails.... Langskips balanse i båt virker også inn, mest mulig ut av vannet :smiley:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Er ikke fordelen med steglister at de introduserer en vannrett flate på ett v-bunnet skrog som hjelper til med å løfte skroget ut av vannet.

Jeg holder en knapp på at en flat plate vil oppnå større fart på en speilblank vannflate enn en V-bunnet inntil videre....

Link to post
Share on other sites

Hva er raskest? ordentlig v-bunn?

I lavere fart går det lettere med flat bunn , eller moderat V. Dyp V-bunn krever mer motor for å fungere som det skal, og vil da løfte seg ut av vannet etterhvert som farten øker.

Mens et flatbunnet skrog gjerne kan "suge seg fast".

 

Som et eksempel kan man ta Skibsplast 14 vs Musling 430, den ene flat i bunnen , den andre med dyp V-bunn og med omtrent samme vekt. Med f.eks 40hk på hekken vil skibsplasten gjøre ca 28knop, mens Muslingen lett gjør 33-35.

For ikke å snakke om kjøreegenskapene i den farta da :lol:

( - Og dette er noe jeg har erfart :cheers: )

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten må ha litt fart, med muligheter for å kunne dra wake etc. 30-35 knop er fint. gjerne litt mer.

30-35 knop er litt ekstremt for wakeboard. :eek:

 

Hva slags båt du bør velge avhenger ganske mye av hvor du kommer til å bruke den mest. Skal du stort sett bruke den i beskyttet farvann og innsjøer kan du klare deg med en relativt flatbunnet båt. Det krever mindre motor, og da blir båten lettere. Det blir gjerne billigere, og en fordel når du kjører bil med båt på henger.

 

Båt med V-bunn gir bedre mulighet for fart i litt bølger, men det krever mer motor og alt blir tyngre. Noen mener slike båter er suverene til wakeboard og lignende på grunn av at det blir større hekksjø. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vel at en "flat" profil blir raskere også. Eksempel: Vår Musling 430 med 30 hk Yamaha og tre personer ombord kjørte fra en GH14 med samme motor og 1 person ombord. Gh'en er vel mer "v" i hele skroget. (ikke v-bunn, men vinklet), mens Muslingen er flatere før v'en begynner.

 

Vet ikke om dette kom klart frem, men men.....

Link to post
Share on other sites

Er ikke mye "Sug" i bunnen på denne på flatt vann....

 

Bilde

 

Glen-L Crackerbox... 15 fot, V8 og strak aksel uten gir/frikobling.. :cool:

 

Ulempen med flat bunn er selvsagt at når man legger over ror/påhenger vil båten i utgangspunktet legge seg i en ekstrem "breisladd". Dette må man kompensere for ved å legge inn en kjøl-list eller som på denne 1-2 styrefinner..

 

Ulempene i røff sjø er også nevnt :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vel at en "flat" profil blir raskere også. Eksempel: Vår Musling 430 med 30 hk Yamaha og tre personer ombord kjørte fra en GH14 med samme motor og 1 person ombord. Gh'en er vel mer "v" i hele skroget. (ikke v-bunn, men vinklet), mens Muslingen er flatere før v'en begynner.

 

Vet ikke om dette kom klart frem, men men.....

Eh?

Musling har dyp V-bunn hele veien, mens GH er noenlunde spiss foran, og flater noe ut akterover. I tillegg har GH14 "innstøpte" trimflaps" i skroget som gir den mye løft i hekken, og som gjør at den begynner å overplane rundt 26-28 knop. Dette fører da til økt våt flate og mindre fart. Med f.eks 20hk og 1 person i hver båt så går nok GH'en best. (Er godt kjent med GH'en da vi hadde det i familien fra 78 - 94. De siste 6 årene med 40hk på hekken)

 

Flat?

bunn Musling

 

GH sett bakfra

Bilde

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Honduras,

Ikke mye sug der nei , ut fra bildet ser det ut til at skyvekraften fra motoren er nok til å løfte (og holde) hele båten ut av vannet.

Blir noe annet enn samme båt med f.eks 40hk påhenger... :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Som sagt klarte jeg ikke få fram det jeg mente, men ser jo av bildene at jeg tok feil. Husket GH'n med mer vinkel hele veien (litt som en kjøl). Flaten jeg tenkte på på Muslingen er den over v-bunnen. Vet ikke hvor mye av den som er i vannet under fart.

Dette med overplaning visste jeg ikke om GH. Har sett dem i sjøen i fart og med litt sjø blir den fort litt "brøytebilaktig". Pløyer sjøen mer enn å skjære den......

Link to post
Share on other sites

På vår GH funket det iallefall bra å flytte mest mulig vekt bak, samt tilte motoren mer ut. Og trekke tilbake litt på gassen ved kjøring unna sjøen , da lettet den baugen litt. Og som du sier , kan til tider være en veldig våt opplevelse å kjøre GH.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...