Jump to content

Kjøpetips på nye kalesjer!


ErlendB

Recommended Posts

Jeg tenkte at jeg ville dele et tips til dere som er på jakt etter ny kalesje til båtene deres:

Jeg har vært på jakt etter ny kalesje til min Sjømann 22, og det har blitt en del telefoner rundt i det norske land. De fleste ligger mellom 15-16.000,- for komplett kalesje til denne båten. Men så så jeg en annonse på finn.no, og sendte en forespørsel dit om dette.

 

Et meeeeget positivt svar fikk jeg; 5.900,- ink mva for kalesje!! Stoffet er Markilux 37 som er absolutt bra stoff, og den leveres ferdig impregnert. De kan riktig nok ikke levere før til høsten, men jeg skal nok overleve.. :lol:

 

Adressen er www.norskmaskintrekk.com .

Jeg vet ikke hvorfor de ikke har en .no adresse, men det funker jo like godt.. :wink:

 

Ha en fortsatt :sailing: sommer!!!

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fått tilbud derfra på kr. 6500 for en todelt kalesje til en Saga 25CC. SagaBoats skal har 9200 for originalkalesjen. Ut i fra typebetegnelsen på stoffet Markilux 37 virker det som de lages av samme materiale.

 

Norskmaskintrekk må imidlertid ha inn min gamle kalesje for måltaking og mal. Dette medfører litt ekstra kostnader i frakt samtidig som jeg blir fri for kalesje en stund.

 

Vurderingen blir om det er verdt de 2500 ekstra for en original kalesje uten plundret med å sende inn den gamle?

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurderingen blir om det er verdt de 2500 ekstra for en original kalesje uten plundret med å sende inn den gamle?

Tja, man får jo litt av hvert til båten for 2500,-, ny dass, kanskje nye puter, eller bare det å kunne cruise litt rundt ekstra i sommer, en kommer langt for 2500,- i diesel. :smiley:

 

For min del, sette av de 2500,- til ankerdrammer... :lol:

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post
Share on other sites

Norskmaskintrekk må imidlertid ha inn min gamle kalesje for måltaking og mal. Dette medfører litt ekstra kostnader i frakt samtidig som jeg blir fri for kalesje en stund.

man kan jo også risikere at den gamle kalesjen er så skakk, skeiv og ødelagt at den nye kalesjen ikke passer så godt som man kunne ønske.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik som med en del annet, dersom en bedrift i Norge ikke klarer å produsere kvalitet, blir de fort borte. Jeg har selv lurt på å sende den gamle kalesjen min til Kina og få sydd en ny en der (som en test på tid/kvalitet/økonomi) men dersom Norsk Maskintrekk leverer bra kvalitet og passform til den prisen, lønner det seg ikke. :smiley:

Og pris kontra kvalitet er vel det som alt dreier seg om, ikke sant?? :wink:

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post
Share on other sites

Tja, man får jo litt av hvert til båten for 2500,-, ny dass, kanskje nye puter, eller bare det å kunne cruise litt rundt ekstra i sommer, en kommer langt for 2500,- i diesel. :smiley:

 

For min del, sette av de 2500,- til ankerdrammer... :lol:

Det er litt slik jeg vurderer det også. Samtidig så ser jeg for meg scenarioet med en kalesje som ikke passer helt og måtte returnere den for tilpasning o.l. Da går fort vinningen opp i spinningen. Dessuten så har jeg av andre fått bekreftet at Saga leverer bra kalesjer.

Link to post
Share on other sites

Det er litt slik jeg vurderer det også. Samtidig så ser jeg for meg scenarioet med en kalesje som ikke passer helt og måtte returnere den for tilpasning o.l. Da går fort vinningen opp i spinningen. Dessuten så har jeg av andre fått bekreftet at Saga leverer bra kalesjer.

Det er ikke saga som lager kalesjene, men Måløy Båt og Industrisøm. Dei spesiallaget kallesjen til min båt. Eg kjørte ut båten, og hentet den en uke etter, men kjempefin kalesje med topp passform.

Synes også dei var ganske billige. betalte 11000,- inkl. alle bøgler, beslag og montering.

 

Vil tro du får en bedre pris ved å kontakte dei direkte, og ikkje via saga. Dei har jo malene liggende, og da er det vel enkelt å sy en kallesje til deg...

Link to post
Share on other sites

Til båten min skulle dem ha rundt om i landet , alt fra 11.000- til 18.000- . Sendte en mail til Jens Sagen i Kristiansand og fikk en vinter pris der på 9.300- med xtra bøyle bak da jeg skulle ha stor type på den nye og et stk armlene og frakt til Horten de andre plassene var det snakk om kun kalesjepris. J.Sagen har meget bra kvalitet , mener å huske dem har patent på kalesjene sammen med et tyskt firma .Er glattere utvendig enn inni , pluss alle hull er sveisa ikke sydd .

Så det er helt klart penger å tjene på noen tlf og ringe runder .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er ikke saga som lager kalesjene, men Måløy Båt og Industrisøm. Dei spesiallaget kallesjen til min båt. Eg kjørte ut båten, og hentet den en uke etter, men kjempefin kalesje med topp passform.

Synes også dei var ganske billige. betalte 11000,- inkl. alle bøgler, beslag og montering.

 

Vil tro du får en bedre pris ved å kontakte dei direkte, og ikkje via saga. Dei har jo malene liggende, og da er det vel enkelt å sy en kallesje til deg...

Jo, jeg er klar over at det er de som lager kalesjer for Saga. Har vært i kontakt med dem men de har avtale om salg av kalesjer til Saga-båter gjennom Saga og vil ikke selge til meg direkte. Det hadde noe med rettighetene til malene å gjøre. Hadde jeg imidlertid hatt en annen båt så hadde det vært greit. Jeg liker egentlig ikke slik foretningsførsel men det er vel ikke noe å gjøre med.

 

Har imidlertid vasket og skrubbet den gamle kalesjen slik at den kanskje kan brukes et år eller to til. Mange vil sikkert vri seg i fortvilelse når jeg forteller at jeg gikk løs på den med jordslagfjerner og høytrykkspyler. Kalesjen var imidlertid så langt kommet at det var ikke noe å tape på det - enten ble den ødelagt eller så fikk jeg den sånn noen lunde ren og det ble en blanding at de to alternativene. Den ser nå fin ut utvendig men ikke så bra innvendig.

Link to post
Share on other sites

Har noen prøvd

Flataker Industrier A/S

Haugen 2 6440 Elnesvågen................. 71 26 20 50

 

Vet at de levere topp kvalitet og at dem syr nedre del av vinduene på utsiden av kallesjen. Noe som i verfall vi på nordvestlandet synes er veldig greit.

Har også kontaktet dem for pristilbud og sendt de bilde av båten/kalesjen. Det var 1 måned siden og jeg har ikke fått svar ennå. Har bekjente med båt i nærheten der som forteller at de har plenty å gjøre og hvis de ikke har malene og må målta båten/kalesjen så blir det dyrt. En betalte over 10.000 for en liten kalesje over akterdekket. Da er det ikke så dyrt allikevel med 9000 for min todelte kalesje hos Saga.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen eg for å høre om det kanskje er noen flere no som har erfaring med kalesje som er levert fra Norsk Maskintrekk. Eg fikk eit tilbud fra dei på kr 8000 for to delt kalesje til min Nimbus(båt uten HT), da er det med 10% vinterrabatt. Eg synest ikkje det var dyrt, men så spørst det da hvordan kvaliteten er? Dei hadde ikkje mal til min båt så må nok sende inn min gamle, er jo litt skeptisk til hvordan passformen blir da.

Redigert av Nimbus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville aldri ha laget en ny kallesje med den gamle som mal. Den har krympet iforhold til da den var ny. Hvis du da starter med en kallesje som er litt for liten og når den da krymper vil den da kanskje ikke passe i det hele tatt. Kommer selvfølgelig ann på hvor gammel den du har idag er...

Link to post
Share on other sites

Jeg fikke produsert ny kalleskje med den gamle som en gang. Det var overhodet ikke vellykket! Den hang og slang som pysjen te besto... Jeg har nå fått pris på ca. 12000 inkl.mva. Dette er inklusive en ny støttbøyle. Jeg synes det er grisdyrt! Rart det ikke har dukket opp noen utenlandske aktører som kan levere rimeligere.

Link to post
Share on other sites

Forsøkermed et litt provoserende innlegg:

 

Er "krymping" av kalesjer et sentralt tema?

Jeg har ikke opplevd det gjennom mange år med båt.

 

Jeg synes det er sunt at det er konkurranse mellom kalesje-leverandører.

 

Jeg antar at det innen få år blir samme utvikling når det gjelder sying av kalesjer som for sying av dresser - i alle fall dresser til menn. Her sendes mål til billigproduserende land (eksempelvis Kina) og det blir sydd billigere kalaesjer inklusive forsendelse og med samme (i alle fall ikke dårligere tekstilkvalitet) enn det som produseres i Norge. Det er ingen ting som tyder på at kalesjer produsert i Norge er spesielt bedre enn kalesjer produsert i andre land.

 

For enkelte båter ( i alle fall for min) ligger tegning av kalesjer med mål tilgjengelig på internett,

dermed kan man også hente disse målene ned fra nettet og benytte som grunnlag for kalesje-produksjon.

 

Dette er bl.a. gjort i forbindelse av tilvirking av kalesjetrekk her i Norge til flybridge på båten vår.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Har noen prøvd

Flataker Industrier A/S

Haugen 2 6440 Elnesvågen................. 71 26 20 50

 

Vet at de levere topp kvalitet og at dem syr nedre del av vinduene på utsiden av kallesjen. Noe som i verfall vi på nordvestlandet synes er veldig greit.

 

Jeg har sendt forespørsler til et par forskjellige firma angående kallesje til min hansvik 18 TF. Fikk telefon fra Flataker Industrier i dag. Han kunne fortelle at de holdt på å skjære til 40 kallesjer til denne typen båt og kunne derfor levere en kallesje for 5850 kroner. Tidligere har jeg fått en pris på 6600 kroner for en slik kallesje, så det var slett ingen dårlig pris han kom med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...