Jump to content

Hva slags propell?


Gismo

Recommended Posts

Satt å leste litt på til salgs sidene og begynte å undre litt. Propell..... type.....dreiing.... turtall....osv.

På min nyinnkjøpte gamle princess 32 står det Chrysler Nissan 3,3l diesel med 105hk x2. Når jeg skulle prøve toppfart på den fikk jeg den opp i 16 knop og ett turtall på 4000 omdreininger. motoren ville mer, men jeg torde ikke, dermed justerte jeg det bare ned på gassvirene, så nå går den ca 13 på "max" 3500 omd. Men..... er det mulig det er potensial til bedre fart med andre propeller? kraft virker som det er nok av. Og hva er max turtall som en 6 sylindret dieselmotor har godt av?

Drevene er volvo 280/270 SP. Lurer på om det har stått bensinmotorer i båten tidligere.

 

Mvh Gismo

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke motorene du nevner, men generelt er det slik at hvis du greie å få motorene opp i maks turtall eller mer vil du ha glede av å bytte til større propell(er). Det finnes formler for å regne ut dette som sikkert noen i dette forumet vet om. Ellers vil også propelleverandørene kunne hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

Du må også oppgi girutveksling, det kan du evt finne ut ved å se hvor mye du må dreie motoren for at propellen skal gå en omdreining rundt.

Dessuten forskjellig utveksling på bensinmotorene også, rekkefirerne brukte vel 2.15:1 mens V6 og V8 hadde høyere. F.eks 1.89:1

Helt sikkert andre her som kan svare bedre enn meg på dette.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

har nettopp fått beregnet propell. du må vite skrogtype, lengde i vannlinje, bredde i vannlinje, vekt (med lastet båt) motorstørrelse og max turtall, gir. Fikk beregnet hos sleipner, nogva og maritim og alle kom fram til samme propell. ( på fartspotensialet var forskjellen på 31%)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...