Gismo Startet 4.Juli.2006 Del på Facebook Startet 4.Juli.2006 Satt å leste litt på til salgs sidene og begynte å undre litt. Propell..... type.....dreiing.... turtall....osv. På min nyinnkjøpte gamle princess 32 står det Chrysler Nissan 3,3l diesel med 105hk x2. Når jeg skulle prøve toppfart på den fikk jeg den opp i 16 knop og ett turtall på 4000 omdreininger. motoren ville mer, men jeg torde ikke, dermed justerte jeg det bare ned på gassvirene, så nå går den ca 13 på "max" 3500 omd. Men..... er det mulig det er potensial til bedre fart med andre propeller? kraft virker som det er nok av. Og hva er max turtall som en 6 sylindret dieselmotor har godt av? Drevene er volvo 280/270 SP. Lurer på om det har stått bensinmotorer i båten tidligere. Mvh Gismo Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 Jeg kjenner ikke motorene du nevner, men generelt er det slik at hvis du greie å få motorene opp i maks turtall eller mer vil du ha glede av å bytte til større propell(er). Det finnes formler for å regne ut dette som sikkert noen i dette forumet vet om. Ellers vil også propelleverandørene kunne hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 Du må også oppgi girutveksling, det kan du evt finne ut ved å se hvor mye du må dreie motoren for at propellen skal gå en omdreining rundt. Dessuten forskjellig utveksling på bensinmotorene også, rekkefirerne brukte vel 2.15:1 mens V6 og V8 hadde høyere. F.eks 1.89:1 Helt sikkert andre her som kan svare bedre enn meg på dette. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Høvdingen Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 har nettopp fått beregnet propell. du må vite skrogtype, lengde i vannlinje, bredde i vannlinje, vekt (med lastet båt) motorstørrelse og max turtall, gir. Fikk beregnet hos sleipner, nogva og maritim og alle kom fram til samme propell. ( på fartspotensialet var forskjellen på 31%) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.