Jump to content

C-map dybde visning av grunner på kartplotter


atletico1

Recommended Posts

Nyinnkjøpt kartplotter er Interphase 169CS og C-map Max Mega Wide (Skagerrak) er siste versjon fra mai i år.

Har tidligere hatt Navionics kart som jeg var fornøyd med. De fleste (men ikke alle) grunner ble her vist på plotter med dybde anvisning. Men i C-map er det bare kryss. Setter jeg trådkorset på grunnen popper ikke dybden opp, men jeg må trykke på en extra knapp for å få dybden. Det er flere oppsett for dybde koter og en "custom" hvor jeg kan stille inn etter eget ønske. Når det gjelder grunner blir resultatet det samme. Kanskje det er plottern og ikke kartene? i alle fall er det tungvint. Noen grunner med kryss er jo 1 m og andre på 20m.

En annen ting som er irriterende med C-map er at for å få alle loddskudd plottet må plotteren settes i full mode som medfører at uansett dybde fra 0 til 200m er alt i samme blå nyanse. Settes plotteren opp til å vise dybder grunnere enn 3m og 10m med forskjellig blånyanse forsvinner alle loddskuddene. Kan jo leve med dette når jeg farter i områder dypere enn 10m -trenger jo da ikke nødvendigvis vite dybden - og i såfall sette plotteren i full mode.

 

Vises C-map grunnene og loddskudd må samme måte på andre plottere?

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har selv en Interphase 11CVS+ plotter. Og jeg kan (med MAX-kart i hvert fall) sette forskjellige farger på dybdeområdene. Og så kan jeg i samme menyen sette hvilke grunner jeg vil vise (selv om jeg har valgt flere forskjellige blåfarger). Dette har jeg satt til 3m slik at kryssene for alle grunner som ligger dypere enn 3m ikke vises. Men for å se hvor dypt en grunne som da vises ligger, må jeg klikke på grunnen. Synes ellers at menyen er "krøkkete" akkurat på det punktet. Prøv deg frem med min/max verdier for dybdekurvene og grunnene, så går det nok greit å få det slik du ønsker, bortsett fra det med å klikke på grunnene. Dette er noe som C-map har bestemt at skal være for at ikke kartet skal bli for rotete i områder med mye holmer og skjær (opplysning jeg fikk fra C-map Egersund). Er ellers kjempefornøyd med plotteren.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, hvis C-map har bestemt at dypet på grunnene ikke skal plottes må jeg vel godta det.

Har gjort som du skrev, mitt grunneoppsettet var satt til 0 til 999 m. Har nå satt dypest gunne til 5 m så da vet jeg iallefall at grunnene som synes på kartet er mellom 5 og 0m. Tidligere plottet jo kryss med "grunner" som var 40m. Da båten stikker 2m dypt og tilfelle dårlig vær vil jeg ikke gå over eller i nærheten av grunner som er grunnere enn 5m i tilfellet av grunnbrott.

Takk for hjelpen Lars.

 

Sitter hjemme i kok-varmen og tørrtrener med plotteren. Har begynt ferien for 2 uker siden-og har således gått glipp av to uker med knallvær. Båten skal i følge verftet være sjøsatt og klar til ferien førstkommende mandag-11 måneder etter at den ble heist på land. Men det er en annen lang historie som jeg skal komme tilbake til senere.

Link to post
Share on other sites

Hadde også samme problemet. Lars gjorde en god jobb da han stilte inn min "gamle/nye" plotter. Ble aldri fortrolig med Cobra og Max-sea, så derfor er den solgt. Bruker Nautic på laptop og C-map.

Har et ønske å gå tilbake til plotter men vet enda ikke hva jeg skal velge.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...