Jump to content

Er dette en Cigarette?


OnkelDonald

Recommended Posts

Slett ikke ulikt en Cigarette. Neppe så mange av de i Norge..

Har også hørt at det ble bygd kopier av Cigarette 28 i norge, det som senere ble til Avanti. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Ta et google søk på don aronow så får du opp mer info om konstruktøren.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

Cigarette var en stund et så populært navn at "alle"brukte det om båter som var lange og smale..

Men det er bygget mange kopier av skrogene til Cigarette, noen ble riktig så bra, mens andre bare fikk et fansy navn å flyte på :diving:

Var ikke de første Nor-tec båtene kopier de også...

Link to post
Share on other sites

De Smugglerne jeg har sett (+ bilder) har en litt annen utforming av baugen, spesielt steglistene. Syns denne ligner mer på båtene designet av Don Aronow

 

http://www.smuggler.se/history.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

Det ligger en Cigarette i samme marina som jeg ligger i, den ser ikke slik ut, den har feks. ikke vindskjerm, bare en liten forhøyning i dekket. Synes ikke det ligner noe særlig på den som jeg har sett i allefall.

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei

Det ligger en Cigarette i samme marina som jeg ligger i, den ser ikke slik ut, den har feks. ikke vindskjerm, bare en liten forhøyning i dekket. Synes ikke det ligner noe særlig på den som jeg har sett i allefall.

 

-Knut

Neste gang du skal dit så kan du jo ta med kameraet :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Cigarette benytter støpeformene kun tre eller fire ganger før de byttes ut. Mulig det ikke er tilfelle for eldre båter, ...men det ligger til grunn for å tro at Cigarettes har produksjonsnr. ett eller annet sted.

 

Skroget er typisk for Cigarette, men dekk og overbygg sender tankene mine mot Wellcraft. Var det på slutten av 80-tallet at Cigarette begyne med steps...men da var også minste model (i produksjon) 30 eller 31 fot. Denne ble testet av Båtmagasinet. Nr./årgang husker jeg ikke. Ekte sigaretter av Don Aronow er unike i kjøreegenskaper og kvalitet for denne båttypen.

Jeg googla forsiktig etter Cig'21, men fant ikke noe...

 

Måtte mafia-fyren som knerta Don brenne i helvete.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Båten har likhetstrekk med tidligere Cigarette- og Donzi-båter. Det er mest sannsynlig at det i så fall er en Cigarette pga. bredden. Dekket kan også stemme med at det er en Cigarette. Det kan være en Avanti 28 (med tinavnet "Sport"? Det er jo en 28-foter som utgir seg for å være en Smuggler C2 også), men jeg tviler på det. De båtene virker litt bredere, men det er kanskje fordi de gjerne har flate dekk (noe denne heller ikke har). Avantier kan forøvrig være litt ulike siden de ble solgt som halvfabrikata, og byggerne kunne lage tilpasninger til egne behov.

 

En ting som er helt sikkert er at det IKKE er en Smuggler. Den har ikke nok negativt spring i dekket, og ingen Smugglere har steglister som konvergerer i baugen. De er alltid parallelle.

 

Mvh Kristian

 

(Smuggler 28 Patrol)

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
S5021308__Small___Custom_.JPG

 

En kamerat av meg eier denne og mener det er en Cigarette 21", men har ikke sett noen like båter noe annet sted. Og kan heller ikke finne noen til salgs.

 

Noen som kjenner til denne type båt? Eventuelt vet hvor mange andre det finnes rundt om i norges land?

 

 

Dette er en gammel tråd men søkte på cigarette og så båten i tråden, den er en Avanti 21 , ikke den amerikanske utgaven fra avanti powerboats men en norskprodusert visstnok.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

når de føste sigarettene kom til norge var det en som fikk lov til å kopijere skrog av sigarette om han jorde litt forandringer og bygget eget over bytt dette resulterte i avanti det skal finnes 4 forsjellige typer avante som 21 som er avbildet i denne tården og 2 stk 28 om ikke 3 stk (din siste er så skjelden at jeg er litt usikker men enten 28 eller 32 )

i303985173_6407_5.jpg
Link to post
Share on other sites

Dette er garantert ikke en Cigarette, men det er nok mest sannsynlig en Avanti. Cigarette har aldri laget båter med vindskjerm eller med en slik farge. Mange med liknende båter like å skryte på seg at de har en Cigarette eller Donzi, men en rask titt oppi og for så vidt på resten av båten også kan av krefte det. Husker på slutten av 80 tallet da Miami Vice bølgen herjet og alle skulle ha raske og smale båter. Mange laget rett og slett kopier av modellene til store amerikanske båtprodusenter som F eks Wellcraft, Donzi og Cigarette. Se bare på Avanti modellene, Scand 2100 Formel og sist men ikke minst Cobra.

 

Selv hadde jeg en sort Phantom 21 med en super tørst Mercury på hekken. Den båten hadde noen sinnsykt stygge striper på siden i Turkis, Rosa og lysegrønt. :puke:

 

Ser forøvrig klare likhetstrekk med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=2

Link to post
Share on other sites

Dette er garantert ikke en Cigarette, men det er nok mest sannsynlig en Avanti. Cigarette har aldri laget båter med vindskjerm eller med en slik farge. Mange med liknende båter like å skryte på seg at de har en Cigarette eller Donzi, men en rask titt oppi og for så vidt på resten av båten også kan av krefte det. Husker på slutten av 80 tallet da Miami Vice bølgen herjet og alle skulle ha raske og smale båter. Mange laget rett og slett kopier av modellene til store amerikanske båtprodusenter som F eks Wellcraft, Donzi og Cigarette. Se bare på Avanti modellene, Scand 2100 Formel og sist men ikke minst Cobra.

 

Selv hadde jeg en sort Phantom 21 med en super tørst Mercury på hekken. Den båten hadde noen sinnsykt stygge striper på siden i Turkis, Rosa og lysegrønt. :puke:

 

Ser forøvrig klare likhetstrekk med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=2

 

 

vet ikke om du leste det jeg skrev rett før deg her men svare ligger der hvorfor noen tror det heter cigarette.

den du viser det er en helt lik båt som den som er i tråden her,

Redigert av greenstream (see edit history)
i303985173_6407_5.jpg
Link to post
Share on other sites

vet ikke om du leste det jeg skrev rett før deg her men svare ligger der hvorfor noen tror det heter cigarette.

den du viser det er en helt lik båt som den som er i tråden her,

 

Trådstarter lurer på om dette er en Cigarette eller ikke. Da svarte jeg nei dette er ikke en Cigarette men en Avanti. Om den likner på en Cigarette er jo en annen sak men det er en Avanti som er bygget i Norge og har ingen ting med Cigarette i USA å gjøre annet at den likner.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Plukker opp denne tråden igjen. Kjenner en fyr som har en nesten identisk båt med bildet på første side. Han har stor solpute bak og en lav selvlaget lav vindskjerm i plexi som lagt i en bue der den originale sto. Han hevder selv at det er en Cigarette men den er forlenget for å få plass til en større motor (Mercruiser V8, nå bare 7 cyl). Den ligger svært lavt i vannet bak og oppfører seg dårlig ved sving i høy fart, den begynner å steppe til siden og slipper bak. Dette kan umulig være en original båt beregnet på offshore-racing ?

2001 Askeladden Chaser 445 (solgt)

2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...