Jump to content

Algevekst i ferskvann, hvordan bli kvitt?


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er nok trolig en idiot :headbang: , men problemet har allerede oppstått. Jeg har en båt uten bunnstoff som ligger i ferskvann. (Øyeren/Nittelva). Jeg har i mange år hatt båt uten bunnstoff i forskjellige andre ferskvann og det har gått fint. Litt slim og grønske kommer, men høytrykk/såpe har funka bra. Nå har båten ligget 1 mnd, og jeg tok den opp for en tur på Oslofjorden i helga. Båten var full av alger og brungrønnt slim. Jeg tenkte at her er det bare å kjøre en runde med høytrykkspyleren, men den gang ei. Noe av dritten forsvant, men skroget er fremdeles brunt og algete...

 

1. Hva i allverden skal jeg bruke for å fjerne dette? Finnes det noe "vidunderrens" som gjør at gørra løsner bedre? Eller er det rubbing/sliping som gjelder?

 

2. Er bunnstoff i ferskvann nødvendig? Det gror kun alger og slim, ikke skjell og snegler på båten nå.

 

3. Hva bruker dere på sjøen for å rense/vaske båten med etter sesongen?

 

MVH

Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Den tiden jeg hadde båt i Nitelva hadde jeg ingen slike problemer, til tross for plass etter kloakkutslippet.. (På Rælingensiden, like ved utløpet av Rælingstunnelen..)

 

Jeg hadde båt i det farvannet fra 1995 til 2002 sånn ca.

Den siste båten jeg hadde der var stoffet, den første var ikke stoffet noen gang i sitt 30 år gamle liv.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor du holder til, men jeg kan nesten garantere deg at båten er "blank" igjen

hvis du går en to uker på sjø med den.

Båten min lå et år fast på en kanal, men etter jeg har kommet på sjø så ha vært alt

som har "pustet" under båten vært borte nesten med en gang.

De fleste "selv-puster" som bo i ferskvann takler ikke sååå mye salt, vet du :cool:

 

:seeya:

Jørg

 

ps: husker akkurat nå at en venn hadde det samme problem.

Han rapporterte at båten ha blitt "blank" etter bare en dag igjen, men han kjørte også rå.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...