bjorn1011 Startet 6.Juli.2006 Del på Facebook Startet 6.Juli.2006 Har i år kjøpt bruktbåt med medfølgende Zodiac 260 og 4HK Yamaha, en kombinasjon som jeg tidligere har god erfaring med. Årsmodell på 4HK er ikke sjekket enda, skal gjøre det i kveld, men er rimelig sikker på at dette er en 2000 +/- 2 års modell. Så til historien: En kammerat trengte å låne en 4HK til datteren som skulle få prøve en gummibåt hun hadde fått låne i helgen. Jeg stilte min til disposisjon, og vi startet den opp før jeg sendte motoren med kammeraten på Hvaler. På lørdag får jeg en telefon fra en forundret kammerat. Det viste seg at motoren hadde store problemer med å gå på tomgang. Dette ble mulig å delvis håndtere ved å gi choke når turtallet på motoren ble redusert, men dette ble for komplisert for en 12-åring. Han tok derfor med seg motoren bort til et anerkjent merkeverksted for å få litt råd og hjelp. Etter en stund kom han tilbake og fikk beskjed om at denne motoren nok ikke var noe å satse på, da den hadde stått med vann i forgasseren. Han hadde tatt ut forgasseren og renset den, men hadde liten tro på at det ville bli bra. Ny forgasser ville koste ca. 3.000,- og ny motor ca. 5.900,- så i følge denne mannen valgte de fleste å kjøpe ny motor når tilstanden var som den var på denne ca. 5 år gamle motoren. Han skulle også ha 500,- for jobben han hadde gjort, noe som overrasket kammeraten, men han måtte jo innrømme at han nok ikke hadde vært tydelig da han ba om hjelp og råd. Han fikk imidlertid et annet tilbud over disken, nemlig å kjøpe en brukt Yamaha 4HK som han hade satt sammen. Denne skulle han få for 2.500,- og hvis han kjøpte denne motoren slapp han å betale de 500,- han skulle ha for jobben med feilsøking. Det ble imidlertid ingen handel, og jeg må si at jeg ble overrasket over både fremgangsmåte og de konklusjonene min kammerat ble stil overfor. Derfor deler jeg denne historien med forumet for å få synspunkter på dette før jeg bestemmer meg for videre aksjoner. Etter min ringe erfaring med å ha skrudd på mopeder, biler, MC og litt båt har jeg problemer med å godta konklusjonen. For det første kan jeg ikke skjønne at en ny forgasser skal koste 3.000,- og for det andre kan jeg ikke skjønne at det ikke går an å få et rep. sett til forgasseren så den kan bli som ny igjen. Takknemlig for alle innspill og synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 3000 for ny forgasser til en 4hk med ny pris på 6000? det tviler jeg sterkt på. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 Det jeg har sett mht tæring og forgassertrøbbel , er at pga tæring og avleiringer , så kan flottøren henge seg opp, og ikke fungere som den skal. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 Jeg er enig i at noe av dette virker litt merkelig. - At reparatøren skulle ha betalt for å rense forgasseren, er vel i og for seg naturlig. Spørsmålet er hvordan motoren oppførte seg etter dette. Jeg kan ikke se at du sier noe om det(?) - Det er ikke sjeldent at påhengere har litt problemer på tomgang den første turen etter vinteropplaget. Årsaken kan ofte være at det er slurvet med vinterkonseveringen ved at forgasseren ikke er kjørt helt tom for bensin, og at det ikke er sprøytet konserveringsolje inn i den. Resultatet kan da bli at gjenværende totaktsolje "levrer" seg i dysene. Dette pleier imidlertid å løse seg opp og gå seg til av seg selv etter litt kjøring og "lirking". - Dersom det har stått sjøvann i forgasseren under vinteropplaget, så vil det sannsynligvis ha dannet seg saltavleiringer og irr i dyser og flottørhus. Bl.a. kan da flottørnåla gå tregt/henge litt igjen. Med tanke på alle de jollemotorene som får seg en ufrivillig dukkert og har et langt liv etterpå, syns jeg imidlertid det høres rart ut at det ikke skal være mulig å rense/skifte dysenåler slik at dette skal bli bra igjen. Dersom motoren starter og går nå, så ville jeg bare ha "lirka" og kjørt med den, for å se om den ikke går seg til! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorn1011 Svart 6.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 Takk for svar. Har ikke selv fått testet motoren enda, men kammeratens opplevelse var at motoren kanskje gikk noe bedre, men han måtte fortsatt kombinere gasspådrag med choke-trim - ca. halv choke på tomgang - jeg kan sikkert leve med dette, men er forundret over fremgangsmåte og pris hos verksted. Må da kunne finnes rep.sett/bytteforgasser eller alternativ ny "uorginal" forgasser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
whatever Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 hmm... dette er jo et gammelt emne - men det ligner på mitt tilfelle etter vinterlagring. Går bare på full choke. Hva ble konklusjonen? Peller forgasseren i biter og rense??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Her er noen delepriser om du handler i USA. # Part Number Description MSRP Price Required Quantity 1 67D-14301-11-00 CARBURETOR ASSY 1 [67D-14301-12-00] $207.50 $161.85 1 2 6E5-14321-00-00 SCREW,THROTTLE $26.50 $19.88 1 3 6J8-14334-00-00 SPRING,THR.ADJ SCR $3.82 $2.86 1 4 68T-14385-00-00 FLOAT $49.80 $37.35 1 5 67D-14966-00-00 RUBBER CAP $6.48 $4.86 1 6 67D-14386-00-00 PIN, FLOAT $3.04 $2.28 1 7 67D-14546-00-00 VALVE, NEEDLE $43.38 $32.54 1 8 67D-1492E-34-00 JET, MAIN (#68) $16.20 $12.15 1 9 67D-1492F-18-00 JET, AIR SLOW (#36 $25.66 $19.24 1 10 67D-1492A-00-00 NOZZLE, MAIN $38.02 $28.52 1 11 67D-14984-00-00 GASKET, FLOAT CHAM $7.98 $5.98 1 12 67D-14981-00-00 BODY, FLOAT CHAMBE $64.54 $48.40 1 13 6J8-14959-00-00 GASKET [6J8-14995-00-00] $0.40 $0.30 1 14 66T-14991-00-00 PLUG, DRAIN $16.14 $12.10 1 15 97980-04112-00 SCREW,W/WASHER $2.16 $1.62 5 16 67D-14323-00-00 SCREW, AIR ADJUSTI $20.70 $15.52 1 17 67D-14536-00-00 GASKET $5.10 $3.82 1 18 67D-14527-00-00 PLATE $9.18 $6.88 1 19 67D-14126-00-00 PLUG $2.26 $1.70 1 20 67D-1432A-00-00 PLUG $2.82 http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/O...ETOR/parts.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
whatever Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 ehhh... javel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 ehhh... javel? Trådstarter stiller innledningsvis spørsmål vedrørende pris på forgasser og muligheter for å kjøpe rep. sett.. Må han ha ny gasser kan det jo være halve prisen om han handler i USA. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
whatever Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 ahh... ok. Jeg bare så symptomene var samme som i min tråd. Tråden er jo 3 år gammel, men info fra deg var jo relevant for det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Ok. At tråden var tre år gammel var mer enn hva jeg hadde fått med meg. Sikkert sommervarmen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.