Jump to content

Røverhistorie - Yamaha 4HK?


bjorn1011

Recommended Posts

Har i år kjøpt bruktbåt med medfølgende Zodiac 260 og 4HK Yamaha, en kombinasjon som jeg tidligere har god erfaring med. Årsmodell på 4HK er ikke sjekket enda, skal gjøre det i kveld, men er rimelig sikker på at dette er en 2000 +/- 2 års modell. Så til historien:

 

En kammerat trengte å låne en 4HK til datteren som skulle få prøve en gummibåt hun hadde fått låne i helgen. Jeg stilte min til disposisjon, og vi startet den opp før jeg sendte motoren med kammeraten på Hvaler. På lørdag får jeg en telefon fra en forundret kammerat. Det viste seg at motoren hadde store problemer med å gå på tomgang. Dette ble mulig å delvis håndtere ved å gi choke når turtallet på motoren ble redusert, men dette ble for komplisert for en 12-åring. Han tok derfor med seg motoren bort til et anerkjent merkeverksted for å få litt råd og hjelp. Etter en stund kom han tilbake og fikk beskjed om at denne motoren nok ikke var noe å satse på, da den hadde stått med vann i forgasseren. Han hadde tatt ut forgasseren og renset den, men hadde liten tro på at det ville bli bra. Ny forgasser ville koste ca. 3.000,- og ny motor ca. 5.900,- så i følge denne mannen valgte de fleste å kjøpe ny motor når tilstanden var som den var på denne ca. 5 år gamle motoren. Han skulle også ha 500,- for jobben han hadde gjort, noe som overrasket kammeraten, men han måtte jo innrømme at han nok ikke hadde vært tydelig da han ba om hjelp og råd. Han fikk imidlertid et annet tilbud over disken, nemlig å kjøpe en brukt Yamaha 4HK som han hade satt sammen. Denne skulle han få for 2.500,- og hvis han kjøpte denne motoren slapp han å betale de 500,- han skulle ha for jobben med feilsøking. Det ble imidlertid ingen handel, og jeg må si at jeg ble overrasket over både fremgangsmåte og de konklusjonene min kammerat ble stil overfor. Derfor deler jeg denne historien med forumet for å få synspunkter på dette før jeg bestemmer meg for videre aksjoner.

 

Etter min ringe erfaring med å ha skrudd på mopeder, biler, MC og litt båt har jeg problemer med å godta konklusjonen. For det første kan jeg ikke skjønne at en ny forgasser skal koste 3.000,- og for det andre kan jeg ikke skjønne at det ikke går an å få et rep. sett til forgasseren så den kan bli som ny igjen.

 

Takknemlig for alle innspill og synspunkter.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har sett mht tæring og forgassertrøbbel , er at pga tæring og avleiringer , så kan flottøren henge seg opp, og ikke fungere som den skal.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at noe av dette virker litt merkelig.

 

- At reparatøren skulle ha betalt for å rense forgasseren, er vel i og for seg naturlig. Spørsmålet er hvordan motoren oppførte seg etter dette. Jeg kan ikke se at du sier noe om det(?)

- Det er ikke sjeldent at påhengere har litt problemer på tomgang den første turen etter vinteropplaget. Årsaken kan ofte være at det er slurvet med vinterkonseveringen ved at forgasseren ikke er kjørt helt tom for bensin, og at det ikke er sprøytet konserveringsolje inn i den. Resultatet kan da bli at gjenværende totaktsolje "levrer" seg i dysene. Dette pleier imidlertid å løse seg opp og gå seg til av seg selv etter litt kjøring og "lirking".

- Dersom det har stått sjøvann i forgasseren under vinteropplaget, så vil det sannsynligvis ha dannet seg saltavleiringer og irr i dyser og flottørhus. Bl.a. kan da flottørnåla gå tregt/henge litt igjen. Med tanke på alle de jollemotorene som får seg en ufrivillig dukkert og har et langt liv etterpå, syns jeg imidlertid det høres rart ut at det ikke skal være mulig å rense/skifte dysenåler slik at dette skal bli bra igjen.

 

Dersom motoren starter og går nå, så ville jeg bare ha "lirka" og kjørt med den, for å se om den ikke går seg til!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Har ikke selv fått testet motoren enda, men kammeratens opplevelse var at motoren kanskje gikk noe bedre, men han måtte fortsatt kombinere gasspådrag med choke-trim - ca. halv choke på tomgang - jeg kan sikkert leve med dette, men er forundret over fremgangsmåte og pris hos verksted. Må da kunne finnes rep.sett/bytteforgasser eller alternativ ny "uorginal" forgasser?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Her er noen delepriser om du handler i USA.

 

# Part Number Description MSRP Price Required Quantity

1 67D-14301-11-00 CARBURETOR ASSY 1

[67D-14301-12-00] $207.50 $161.85 1

2 6E5-14321-00-00 SCREW,THROTTLE $26.50 $19.88 1

3 6J8-14334-00-00 SPRING,THR.ADJ SCR $3.82 $2.86 1

4 68T-14385-00-00 FLOAT $49.80 $37.35 1

5 67D-14966-00-00 RUBBER CAP $6.48 $4.86 1

6 67D-14386-00-00 PIN, FLOAT $3.04 $2.28 1

7 67D-14546-00-00 VALVE, NEEDLE $43.38 $32.54 1

8 67D-1492E-34-00 JET, MAIN (#68) $16.20 $12.15 1

9 67D-1492F-18-00 JET, AIR SLOW (#36 $25.66 $19.24 1

10 67D-1492A-00-00 NOZZLE, MAIN $38.02 $28.52 1

11 67D-14984-00-00 GASKET, FLOAT CHAM $7.98 $5.98 1

12 67D-14981-00-00 BODY, FLOAT CHAMBE $64.54 $48.40 1

13 6J8-14959-00-00 GASKET

[6J8-14995-00-00] $0.40 $0.30 1

14 66T-14991-00-00 PLUG, DRAIN $16.14 $12.10 1

15 97980-04112-00 SCREW,W/WASHER $2.16 $1.62 5

16 67D-14323-00-00 SCREW, AIR ADJUSTI $20.70 $15.52 1

17 67D-14536-00-00 GASKET $5.10 $3.82 1

18 67D-14527-00-00 PLATE $9.18 $6.88 1

19 67D-14126-00-00 PLUG $2.26 $1.70 1

20 67D-1432A-00-00 PLUG $2.82

 

 

 

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/O...ETOR/parts.html

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...