Jump to content

Fiskesnelle med virkelig snurr i....

Gudrun

Recommended Posts

Fikk en ny fiskesnelle i gave og i helgen skulle den prøves på stangen. Er av typen som er beregnet for fiskeri på litt større dyp med dertil plass for endel gøtt. Har tidligere brukt typen som er lukket og den typen med bøyle som må vippes over før kasting.

Her er det slik at gøtten blir rullet inn på tvers av stangen og ledet inn på "trommelen" vha. en leder som går frem og tilbake under sveiving..... jøss, dette var vrient å forklare...... :wink:

Gjorde meg klar til å kaste og alt gikk greit til sluken traff vannet, da fortsatte trommelen å rase rundt i stor fart men ingenting fulgte sluken til bunns, med det utrolige artige resultatet at det ble totalt rot på snellen og sluken måtte hales inn for hånd.

Stang med snelle ble satt i skyggen......

Muligens den blir tatt frem til vinteren når høststormene hyler som verst.....

Har jeg gjort noe feilt, eller er dette normalt. heheheheheh

hehehehehehehe, dette kjenner flere av oss til...

Kunsten er å bremse trommelen med tommeltotten i det samme sluken treffer vannflaten, gjør du det så slipper du denne "backspinnen."

Det blir litt som å legge til med båt, en må trene litt før det sitter..... (Start treningen med litt korte kast med lett sluk da er det enklere å få det til).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Helt vanlig fenomen på de velkjente Ambasadeur snellene fra ABU når mybegynnere skulle prøve seg. Det er vel en knott å skru på for å regulere hvor lett den spinner slik at spinnet stopper rimelig raskt av seg selv når sluken ikke lengre drar i sena.

Fra min tid som enda litt mer ivrig stangfisker enn i dag fikk jeg vel med meg begrep som multiplikator, åpen haspel og lukket haspel som de tre vanlige fiskesnelletypene for å kaste med sluk.

Er av typen som er beregnet for fiskeri på litt større dyp med dertil plass for endel gøtt. Har tidligere brukt typen som er lukket

lukket haspel

og den typen med bøyle som må vippes over før kasting.

åpen haspel

Her er det slik at gøtten blir rullet inn på tvers av stangen og ledet inn på "trommelen" vha. en leder som går frem og tilbake under sveiving..... jøss, dette var vrient å forklare...... :wink:

multiplikator

Gjorde meg klar til å kaste og alt gikk greit til sluken traff vannet, da fortsatte trommelen å rase rundt i stor fart men ingenting fulgte sluken til bunns, med det utrolige artige resultatet at det ble totalt rot på snellen og sluken måtte hales inn for hånd.

Bruk av tommelen til brems er allerede nevnt her, men jeg mener at slike multiplikatorsneller gjerne også har sentrifugalbremser som en må passe på å stille inn noenlunde fornuftig?

Jada et helt vanlig problem. Er det Ambassadeur du har...? Shimano produserer jo også slike. Men dagens Ambassadeur har jo en magnetisk brems som skal forhindre dette. Kalles Syncro på ABU-språket. En ting til er at multiplikatorene er litt kilne hvis du har en liten trommel, med et veldig stivt snøre. Da blir det "instant" krøll på snurren når du kaster.

Bilde

Takker for mange svar her.......

Har ikke snellen foran meg...... Men stod det Fladen.....? Ikke helt sikker....

Får kikke på nettsiden til produsenten når jeg orker å se etter snellen igjen....

Prøvde å stille litt på bremsen før jeg kastet uti.... Slapp sluken rett ned 8-10 ganger.... mens jeg skrudde.

Uten noe resultat.... ser det ut for.........

Hjelper Backe mot dette fenomenet??

"Bremsen" har ikke noe å si på hvor lett senen skal løpe ut. Til det har du en mindre justeringsskrue - vanligvis på samme siden som bremsen - som du må justere friksjon med. Still den helt ut (det er vel der den var da du kastet!), og skru så litt innover til du kjenner (dra litt i sena) at den såvidt holder litt igjen. Justeringen der er for å tilpasse friksjonen til forskjellig slukvekt.

:o)

Bare å prøve seg frem der!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

På en ambassadeur ligger der en sentrifugalbrems i form av noen lodd som skal sørge for at senen går saktere ut etthvert.

Sinten:

Denne type snelle er vel ikkje eigentleg lagt for å kaste med. Den trives vel best på kort stang til pilking... fishing.gif eller?

Tvert imot er den ( med litt øvelse) utmerket til å kaste med.

Denne type snelle er vel ikkje eigentleg lagt for å kaste med.

Skal du virkelig kaste med stang er det akkurat med slik snelle du skal kaste med. Har selv en Ambassadeur som etter min mening er det ypperste som kan skaffes. Det finnes sikkert noe bedre men jeg kommer ikke til å måtte ha akkurat det, ingen ting kan måle seg med klassisk Ambassadeur... Og det beste med disse snellene er at når de blir slitene er det bare å sende de inn til ABU i Sverige og få byttet nødvendige slitedeler (lager og slider) og de er igjen klar for mange nye år på fiskestanga.

Jo da det er en justeringskrue som kan strammes for å forhindre spinn men den har jeg justert helt løst, bruker kun tommelen til å bremse med. Er denne skruddhelt opp klarer en å kaste enda noen 10-meter lengre (om det egentlig er noe vits i). Vil påstå at du med en Ambassadeur montert på en god stang kaster dobbelt så langt som det du gjør med vanlig åpen haspel og det er jo kjekt under fiske etter sjø-ørret fra land i sjøen.

(Kansje det er noen av dere som kan tenke dere å selge meg en Ambassadeur C 6000 ?)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Sliter også med en gammel Ambassadør, klarer ikke å ta livet av den men den har til nå overlevd 3 stenger...

Midt i endedekselet på motsatt side av sveiven er en fingerskrue. Denne skal strammes såpass at snøret akkurat så vidt ikke dras ut når sluken henger i lufta. Da er der rimelig gode sjanser for å unngå backlash. Denne bremsen går litt ut over kastelengden så hvis då skal kaste maksimalt så må du løsne bremsen og trå til med tommelen å bremse litt manuelt i løpet av kastet. Du får raskt en føling med når du må bremse, du hører det på lyden når backlashen begynner og et kjapt brems med tommelen ordner det. Et kjapt tommelbrems i det sluken treffer vannet må også gjerne til...

Og kjøp en skikkelig line i stedet for sen, da får du langt bedre føling med fisken. Koster en del men varer lenge.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg er den lykkelige eier av en Ambassadør 6000C som jeg kjøpte i 1975!! Utrolig kjær snelle.

Den har to kastebremser. En sentrifugal med lodder mot en innvendig trommel. Denne skal hindre snørereisning i begynnelsen av kastet under aksellerasjonen. Så har du en friksjonsbrems som skal stoppe trommel og snøre i det sluken treffer vannet. Denne skal stilles inn ift vekten på sluken. Gjøres som andre har skrevet her. Begge deler er med på å hindre backlash.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...