Jump to content

TAMD40B - trykk i kjøleren


laserpro

Recommended Posts

Hei,

 

Har tilkoplet varmtvanstank og defrostere/varmeregistere. Dette medfører at når vannet i disse og varmeveksleren utvides på grunn av varmen fra motoren, lekker det litt ut av varmevekslerens lokk. Til å begynne etterfylte jeg ved kald motor og det var hele feilen. Bare påse at vannstanden ved kald motor ikke kommer under minimumsmerke i varmeveksleren

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Du sier ikke noe om hvor mye som siver ut. Dersom vi snakker om en til 2 liter vann per langtur, vil jeg tro at du har overtrykk fra kompresjon. Mao. topp pakning eller i verste fall sprekt topp. Det har blitt byttet noen topper opp igjennom på 40 motoren. Uansett, det trenger ikke å være så ille.

Kan du gi litt mer info om hvor mye vann vi snakker om, og hvor lenge du må kjøre ?

 

Svein

Svein H

Link to post

Takk for svarene, det er en del vann som siver ut, har ikke målt mengden, men jeg må nok fylle ett par liter enten turen er kort eller lang. Har gått i 4-5 timer og det forsvinner omtrent like mye vann som om jeg går i 1 time. Etter turen står det å "fiser" ut av påfyllingslokket.

Link to post

Du har kanskje startet motoren med påfyllingslokket av og latt den gå en liten stund på tomgang?

Hvis det renner over da kan du ha lekkasje i kjøleren. Det stiger sakte opp uten at det er noen "pumpende" bevegesler....

"Mange" har denne lekkasjen uten å være klar over det, spes. de som har 30 og 40 motorer.

Rustvann rundt påfyllingslokket kan ofte være en god indikasjon på at det ikke er bare ferskvann med frostvæske i varmeveksleren........

Men du har sikkert sjekket dette allerede.

Link to post

Med lokket av og motoren på tomgang så ser man bare pumpende bevegelser i vannet, men seter man lokket på en liten stund og prøver å ta det av kommer hele vannsøylen opp. Jeg skal prøve å få nivået riktig og luftet defrosterne skikkelig, om det kan være årsaken. Skulle tro hvis det var kompressjon i systemet så ville det også være olje/diesel, men kjølevannet er helt rent.

Link to post

Hei igjen,

 

Synd å si det, men dette høres fælt ut som topp pakning, eller defekt topp.

Jeg måtte bytte topp på samme motor for et par år siden. Samme symptomer som du har. Jeg kjørte til og med i ferien med dette. Kristiansand, Skagen, Gøteborg Strømstad Kristiansand. Gikk helt fint, men etterfyllte litt vann underveis.

 

---Svein---

Svein H

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...