Jump to content

VHF/FM antenne


skage

Recommended Posts

Har montert vhf og skal montere antenne for dette. Er det greit og bruke vhf antennen både til fm og vhf, jeg sette jo selvfølgelig en splitter på.

Eller vil det bli bedre og koble fm opp mot en tv antenne type rund tallerken med forsterker, har ikke i dag tv eller noen spesifikke tanker om det men det presser seg vel på etter hvert tenker jeg.

 

Ser at en slik spitter koster ca 400.- det høres jo greit ut for så og slippe et nytt antenneoplegg for radioen, eller er det andre løsninger jeg bør gå for.

 

Tenkte og montere vhf entennen bak på rekka, type pisk, det sies at det man vinner med og montere den i masta taper man på lengde kabel, hva vet jeg. Sikkert noen som har synspunkter på det.

 

Takker for eventuelle synspunkter.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er meget viktig å montere antennen høyest mulig, fordi VHF signalet er begrenset av Horisonten. Det å montere denne på rekka er en dårlig ide pga effekttap som skyldes andre metallgjenstander nær antennen. Bruk egen TV/FM antenne ! Kjøp en antenne med størst mulig gain, coax og plugg til VHF'en med minst mulig tap. Monter VHF'en høyest mulig, og medstørst mulig avstand til andre metall stag etc.

Husk TV/RADIO er underholdning mens VHF'en er et sikkerhets utstyr som bør ha lengst mulig rekkevidde.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

.......Kjøp en antenne med størst mulig gain.....

 

Størst mulig gain kan være både og, spesielt på seilbåter. Antennen produsere nemlig ikke noe ekstra effekt. Man vinner derimot ofte gain ved å lage et flatere strålingsmønster på antennen. Det betyr at hvis båten krenger - som seilbåter ofte gjør - så stråler den bra opp mot kråkene og ned mot flyndrene, men kanskje svært dårlig bortover langs sjøen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Helt enig poseidon, større gain betyr smalere veritikal strålebredde, for en seilbåt(som jeg ikke har greie på) er det klart at man må avveie veritikal strålebredde mot maximal krengningsvinkel. Men uansett bør man strebe etter max gain og optimalisere antennen for det den skal brukes til. Desverre har selgere i båtforretninger ofte for liten fag kunnskap til å optimalisere eller å velge rett antenne.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Hva kan en vel si....

Det er jo ( som vanlig ) en rekke momenter å ta hensyn til:

Poenget med krengning og høyde over vannspeilet er selvfølgelig ikke til å undervurdere.

Men her må en også ta i betraktning seilingsområde og hvor mye f.eks 20 grader krengning faktisk er.....

 

Å snakke om en kombiantenne for FM og VHF blir bare tull og tøys. Slikt vil i tilfelle bare være aktuelt dersom enkelhet i forhold til kabling osv, estetikk og farvannet en går i gir rom for denslags med tanke på dekning. Det er to vidt forskjellige bånd som i utgangspunktet krever egne antenner for best resultat.

 

Så kommer det avhengig av kabelstrekkets lendge mye an på kabelens type/kalitet, samt pluggene og utførelse på termineringene, samt antall termineringer ( dekksgjennomføring eller heltrukken f.eks ) en kan regne ca. 1dB tap pr terminering ( plugg ) (( 3dB er en halvering/dobling av effekten ))

Mye av "trikset" ligger ofte her, og kabel / plugg er gjerne det svakeste punktet pga slurv, billig ræl eller begge deler.

Det er gjerne RG58 RG213 eller RG214 en velger blant.

RG58 tynn ( ca 6mm ) og fleksibel; relativt stort tap pr meter, dårlig skjerming

RG213 tykk ( ca 12mm ) betydelig mindre tap pr meter, bedre skjerming

RG214 2-3 ganger så dyr som 213 fordi den har dobbelt skjerming, og derav dobbelt så bra skjerm.

 

Dersom det drar på seg med noen meter og tykkelse ikke er noen hindring så velg 214, særlig dersom du må gå paralelt med eler i nærheten av annen elektronikk / kabler / strømførende ledere.

Vær litt nøye med avmantling, og ikke lag hull i skjermen !

 

 

Jeg vil anbefale å kikke på danske Procom sine antenner:

CXL2-1 0dB +/- 40 grader 1,15m

CXL2-3 3dB +/- 20 grader 2,6m

 

Og som vanlig....

Ta en titt på antenneriggen til yrkesgutta eller en redningsskøyte

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...