cokken Startet 17.September.2003 Del på Facebook Startet 17.September.2003 Har hørt mye om saltvannskjølte motorer både + og - og det de fleste sier er at en dag vil dem ruste sund...:( men det må da være noe man kan gjøre for å begrense dette problemet, noen som har et råd?? Har skjøl en Yanmar 3QM30 som er fra 1985 og gått ca1400 timer, er godt fornøyd med den og den går som en klokke. Så jeg lurer på hvorfor det er så mye negatift om sjøvannskjølte motorer??? Cokken Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hei cokken, velkommen med ditt første innlegg på baatplassen! Så til spørsmålet; Saltvannskjøling er en enkel, pålitelig og grei løsning som har vært brukt siden "tidenes morgen" - alle de gamle oppfyringsmotorene var f.eks saltvannskjølte. Men det er heller ikke til å stikke under en stol at saltvannskjølingen har et par ulemper; motortemperaturen bør begrenses til ca 55-60 grader, for kommer du høyere så begynner du å få saltutfelling i kjølekanalene og de "gror sammen". Dessuten har jo aldri sjøvann og metaller vært noen god kombinasjon, altså tæring/rust. Det får du mer av med saltvannskjøling enn med ferskvann. Tæringsproblemene kan imidlertid reduseres kraftig med å være bevisst i bruken av offeranoder, og unngå ugunstige kombinasjoner av f.eks messing og aluminium i sjøvannskretsen. Skulle du få lyst til å legge om til ferskvannskjøling så er det ikke noe uoverstigelig problem; det enkleste er å legge en rørsløyfe under båten og ganske enkelt la kjølevannet sirkulere i et lukket system. Da kan du tilsette frostvæske med antikorrosjonsstoffer og du kan la motoren gå med høyere og gunstigere temperatur..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lijanka Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hei! Har samme motor i fra -83. Det som ryker / går i stykker på disse er toppen. Kjølekanalene gror igjen etterhvert, med sprukket topp som resultat. Dette skjedde meg i sommer, og jeg valgte å bytte toppen da motoren forøvrig var i meget god stand i følge mekaniker. Dette kom meg på i overkant av 32.000,- m/arbeid (toppen koster nesten 27.000). Denne type motor står i mang en snekke fra slutten av - 70 og begynnelsen av -80 tallet. Ofte står det - "byttet topp" i når disse annonseres til salgs... Har forhørt meg litt rundt ang. motoren, og det er gjengs over... Toppen er det som "ryker" etterhvert. Ellers så må du "skyte den", som en mekaniker utrykte det... Så som du skjønner så kan det nok lønne seg for deg og få spylt igjennom kjølekanalene i toppen. Kanskje toppen da kan holde noen flere år?! Sitér dette innlegget Link to post
Wichmann Svart 17.September.2003 Del på Facebook Svart 17.September.2003 Hei! Henger meg på dt Poseidon sa om ombygging til ferskvannskjøling med kjølesløyfe under båten. Grei måte å unngå saltavleiringer , spesielt i toppen pga. varmen. Sirkuler kjølesystemet dit med Saf Acid for å fjerne saltet og bygg om til ferskvannskjøling og du får glede av maskinen din mye lengre. Mvh Wichmann Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Skulle du få lyst til å legge om til ferskvannskjøling så er det ikke noe uoverstigelig problem; det enkleste er å legge en rørsløyfe under båten og ganske enkelt la kjølevannet sirkulere i et lukket system. Da kan du tilsette frostvæske med antikorrosjonsstoffer og du kan la motoren gå med høyere og gunstigere temperatur.....Men da må du kjøre tørr eksos, og det er det vel ikke noe spøk, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Men da må du kjøre tørr eksos, og det er det vel ikke noe spøk, eller? Andreas, Tørr eksos er ikke nødvendigvis noe problem, det har vært brukt i svært mange tilfeller selv om det krever bevissthet ved opplegg av eksos: unngå slanger og "smeltbare" rør det varmeste stykket like etter motoren. På en av våre gamle skyssbåter hvor vi la om til ferskvannskjøling hadde vi en fryktelig lang og vanskelig eksosrør, der brukte vi det opprinnelige sjøvannsinntaket og sjøvannspumpen til å legge en liten ekstra rør for føding av kjølevann inn i eksosrøret like etter manifolden. Men der gjorde vi det til en vane å stenge av vannet til eksosen noen minutter før vi stoppet motoren for å sikre at vannet ble "blåst ut" fra eksosrøret. Selv om manifolden av og til var så varm at vi så den avgi lys i mørket - så var det aldri noe problem mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Hva er Saf Acid ? Noe i likhet med "Systemrens" ? Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Har selv hatt en 3QM30 som jeg solgte nyoverhalt i vår. Riktig at det er en knallgod motor, men selv knallgode motorer skjer det ting med. Jeg bygget om til ferskvannskjøling for et par år siden på denne motor. Ganske enkelt. laget selv ei slynge under båten av kobberrør. tot. lengde ca. 2,5 meter (tot 5 m. 19 mm rør) laget da en egen ferskvannskrets i motoren. Impellerpumpa har da bare en oppgave. nemlig å sende sjøvannet rett ut i eksosen (eksosbend). Deretter bruker du ei elektrisk sirkulasjonspumpe (eks. Johnson) til å sirkulere ferskvannet. Vannet går da fra ekspansjonstank med fall inn til pumpe, derfra rett inn i blokka (fjern/blokker bypass slagen som går opp til termostathus) derfra gjennom termostathus og ut fra eksosmanifold til kjøleslynge under båten. retur fra kjøleslynge går inn i ekspansjonstanken (vannreserve) for å starte på nytt. Ekspansjonstanken bør være ca. 5 liter. Bytt termostater til de som er beregnet for ferskvannskøling. Ca. 75 grader. Om du skal ha på varmtvannsbereder el. annet utstyr koples det på før vannet går ut i kjølslynge. Jeg oppdaget følgende etter ombygging. Det kom luft ut gjennom ekspansjonstanken....!! Dermed oppdaget jeg at topppakningen var gåen. Hvor mange år dette hadde vart er vanskelig å vite, da evt. lekkasje herfra føres ut sammen med eksos og saltvann på en saltvannskjølt motor. Det var godt å få dette i orden igjen. Ellers kan nevnes at jeg kjørte med dette systemet i 3 sesonger før jeg byttet til større motor. Helt problemfritt. Før jeg solgte 3QM30'en overhalte jeg den. Da kom sjokket....! Ingen deler var ødelagte, men hvordan det kunne ha sirkulert vann gjennom motoren i det hele tatt skjønte jeg ikke. Da kjølekanaler i Blokk og topp ble renset (med trykkluft, whitesprit og vann) ble jeg sittende igjen med en ikke så liten haug med saltutfelling og rust som hadde ligget der fra før jeg bygget om til ferskvannskjøling. Vil ikke skremme noen, men ting varer altså ikke evig uten at det blir vedlikehodt. ---Svein--- Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Poseidon Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Sammen med min far skiftet jeg for mange, mange år siden motor i en av båtene våre. Det var en gammel bilmotor som ble skiftet ut med en ikke fullt så gammel bilmotor. Den første hadde gått med saltvannskjøling, og på slutten kom store deler av saltvannet ut gjennom tærehullene i toppen. (Sideventilt motor). Da vi satte inn den neste laget vi sløyfe under båten, ca 0,5 meter med 2" tynnvegget kobberrør. Siden denne hadde stått i en gammel Morris uten kjølevannspumpe, men bare med naturlig sirkulasjon ble vi enige om å forsøke det i båten også. Dette var delvis grunnen for valget av så kort og tykt rør. Til ekspansjonen sveiste jeg sammen en liten "kasse", ca 2 liter vil jeg tro. vi kjørte tørr eksos og motoren gikk som en drøm i mange år! Moral: det behøver ikke alltid å være så fordømt avansert for å virke bra.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sveinb Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Det er blitt meg fortalt at Yanmar brukte en legering i motorblokka og toppen som korroderte/skapte avleiringer på en litt lei måte. For å unngå problemer med kjøling ble det anbefalt å ta ut motoren og kjøre saltsyre inn i kjølesystemet. Visstnok en skikkelig grisete jobb! Opplysningene har jeg fra Brevik båt og motor. Svein Sitér dette innlegget Link to post
Wichmann Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Hva er Saf Acid ? Noe i likhet med "Systemrens" ? Saf Acid er et pulver man blander i ferskvann og syrer ut f.eks.sjøvannsystem, og brukes ofte til rengjøring av platene i ferskvannsgeneratorer. Meget effektivt mot saltavleiringer på disse platene og skjelldannelser i varmevekslere. Ashland Chemicals Company produserer dette stoffet. Refererer databladet: SAF ACID descaling compound is a spesial blend of sulfamic acid (sulfamidsyre), wetting agent and color indicator. Sitér dette innlegget Link to post
dcking Svart 5.Juli.2005 Del på Facebook Svart 5.Juli.2005 (redigert) Skiftet begge toppene i fjor,på grunn av at det var tært hull i dem. Hvor lang levetid har dem? Båten tas opp hver høst, motoren kjøres i ferskvann, før vinterlagring. Motoren er en gm305 86mod. Fungerer knirkefritt nå. Redigert 5.Juli.2005 av dcking (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
miag Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Hei Har tatt av toppen på min Yanmar 3QM30 - 83. mod. Som dere ser av bildet var var de fleste kjølekanaler nesten helt tette, så dette var nok på høy tid. Har staket opp kanalene og sendt toppen til verksted for sliping. (var ikke helt plan) Får bare håpe den ikke har sprekt ennå. Det jeg lurer litt på er kjølesystemet. Det sitter 2 termostater i termostathuset på manifolden. Vannet fra blokka går inn i termostathuset, men så lenge termostatene er lukket vil vannet bare sirkulere gjennom de bitte små hullene på toppen av termostatene, og de har jo lett for å tetne. I praksis så vil da vannet ikke sirkulere i det hele tatt før termostatene åpner. Hvordan får da termostatene indikasjon på at motoren blir varm. Kanskje det som jo skjer er at manifolden blir varm etter hvert og dermed åpner termostatene? Så når jeg starter motoren går det ikke noe vann gjennom blokk og topp, men kun via bypass, gjennom manifold og ut i eksos. Jeg syntes det er et merkelig opplegg i termostathuset, men sånn jeg forstår det må den ene termostaten stenge for bypass vannet, og den andre åpne for gjennomstrømning fra topp/blokk. Mvh miag Redigert 23.Oktober.2007 av miag (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
miag Svart 14.November.2007 Del på Facebook Svart 14.November.2007 (redigert) Hei Her er toppen til min Yanmar 3qm30 etter rengjøring, lagt natta over i syrebad, og planslipt Mvh Miag Redigert 14.November.2007 av miag (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.November.2007 Del på Facebook Svart 14.November.2007 Dessuten har jo aldri sjøvann og metaller vært noen god kombinasjon, altså tæring/rust. Det får du mer av med saltvannskjøling enn med ferskvann. Tæringsproblemene kan imidlertid reduseres kraftig med å være bevisst i bruken av offeranoder, og unngå ugunstige kombinasjoner av f.eks messing og aluminium i sjøvannskretsen. Nå er ikke jeg noen ekspert på rust, men mener at det er forskjell mellom korrosjon og rust. Korrosjon som oppstår pga. spenningspotensieller og strøm vil hjelpe med anoder. Rust derimot vil ikke ha noen effekt av offeranoder. Så kan det diskuteres i det uendelige om fordeler og ulemper med saltvannskjøling. Er like mange varianter av svar som det finnes løsninger i dag. Alle mener sin egen løsning er den beste av en eller annen grunn??? Fordel med ferskvann: -Høyere motortemp = mindre slitasje = mer effektiv = mindre forbruk -Rust og problemer med tette kanaler er langt mindre problematisk -Enklere å vinterkonservere Fordel med saltvann: -Suveren kjøling (så lenge kanalene ikke er tette) -Billigere og mer driftsikker (mindre komponenter som kan feile) Det hennvises ofte til rust og tette kanaler som problem med saltvannskjøling. Om du en og annen gang (kanskje hvert 5 år) får en systemrens (kjører i noen form for syre i blandingen slik at du frigjør avleiringer og rust) vil hjelpe betraktelig. Konserverer du motoren hver høst, så vil du også forlenge levetiden. De tilfellene hvor rust har tæret hull i blokk eller topp, så er dette motorer som ofte er over 20 år. Fordelen med mindre forbruk av drivstoff tror jeg ikke er målbart, men å vinterkonservere en saltvannskjølt motor er noe ordentelig driiit. Er aldri 100% sikker påhvor god blandingen i alle lommeri motoren er. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.November.2007 Del på Facebook Svart 14.November.2007 (redigert) Erfaringsverdier utenbords kjølerør. Noen som har erfaringsverdier på kjølerør med tilstrekkelig kapasitet. Lengde/utv.diameter/antall Hk Linker til vellykkede prosjekter? Redigert 14.November.2007 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 14.November.2007 Del på Facebook Svart 14.November.2007 Walter_S hadde vel ett prosjekt her....... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14850 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.November.2007 Del på Facebook Svart 14.November.2007 Jeg er intressert i det samme som TME. Beregning av kjølerør (kjølesløyfe) til en 60 hk Bmc/m BW gearkasse. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 14.November.2007 Del på Facebook Svart 14.November.2007 Sleipner rørkjøling Sleipner rørkjøling passer for yrkesbåter og fritidsbåter. Rørkjøling har mange fordeler. Ingen sjøvannspumpe hvor sjøvann kan fryse om vinteren. Med rørkjøling kan systemet fylles med frostvæske og båten kan benyttes om vinteren uten tanke på frostskader i motoren. Kjølesystemet og motoren har ingen berøring med saltvann. For riktig dimensjonering av rørkjøling, kontakt Deres motorleverandør som kan foreskrive rørlengder og dimensjon som passer. Rørkjøling kan leveres ferdig loddet og trykkprøvet med kobberrør fra vår fabrikk, eller i komplette monteringssett. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.November.2007 Del på Facebook Svart 14.November.2007 Mitt problem er at motoren er for gammel, har prøvd og sjekke ut dette men det er vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.