Jump to content

Noen som har mer info om Labrador-båter?


OnkelDonald

Recommended Posts

  • 2 år senere...

Det er bare å måle høyden på akterspeilet så finner du ut om det er kort eller lang. Mener å huske at 15 tommer er kort og 20 tommer er lang, men ta det med en klype salt. Husker Labradorbåtene fra tidlig 80, mener å huske at de gikk ganske bra i forhold til datides båter.

Link to post
Share on other sites

Også fikk 153`n en merkelig oppførsel med 115hk motor, den vinglet veldig og føltes svært utrygg, noe den også var med den motoren. Skroget er ikke bygget for slike hastigheter, og skal man ha så stor motor på den må nok skroget modifiseres i kjølpartiet.

 

Den er beregnet for vanlig standard stamme, ikke lang.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

labradoren min er forsterket i kjølen. og da kan jeg ha på 90hk.

 

Så 115 hk uten forsterking hørtes ikke bra ut

Det er ikke en gammel reparasjon da, etter skade?

 

Labrador 153 var etter hva jeg husker "godkjent" for 115hk motor, og det var ikke noe problem å ha en slik motor på den båten bortsett fra på full fart med kun to pers ombord. Med full båt var det ingen problemer med å gå på full fart med 115HK (Suzuki).

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

det er lang som er vanlig standard stamme som du kaller det.

 

altså 20", så ka du vil fram til er heller forvirrende.

Etter hva jeg har fått med meg, så er det tre stammetyper å få. Standard, lang, og ultra lang. Tidligere kunne man også få en kort stamme, men det er lenge siden jeg har sett en slik kort stamme hos noe forhandler idag. Jeg har selv eid motorer med alle de tre stammetyper.

 

Lang stamme er den som for eks brukes på seilbåter, ca 15cm lengre enn standard på øyemål, og den vil bli alt for lang på en med et standard akterspeil. Litt usikker på målene på standard stamme, men det er kanskje 20".

 

Jeg kjøpte forøvrig en 115HK motor som satt på en Labrador 153, den hadde ikke lang stamme, og den passet rett på min båt som heller ikke skulle ha lang stamme.

 

Se her for en oppklaring rundt de tre typene. 15"-20"-25".

Redigert av Bavarius (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har fått med meg, så er det tre stammetyper å få. Standard, lang, og ultra lang. Tidligere kunne man også få en kort stamme, men det er lenge siden jeg har sett en slik kort stamme hos noe forhandler idag.

 

Hei, tror du skaper litt forvirring i begrepene om stammelengder. Det vi snakker om er kort, lang og ekstra lang stamme. Kort stammede motorer er mye brukt på små slepejoller etc .Se vedlagt link: http://www.smalloutboards.com/shaft.htm

Link to post
Share on other sites

Enig med Chagall her, enda mange båter som bruker "kort" stamme. Er vel også kommet til en 30" lengde for de større båtene, slik at det vel da blir S,L, XL, UL..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei, tror du skaper litt forvirring i begrepene om stammelengder.

 

Vet ikke hva som er så forvirrende med det jeg skriver, Standard/kort 15",Lang 20", og Ultra lang 25".

Og etter det jeg mener å huske, så satt den en motor med kort 15" på den Labradoren jeg snakker om, og at den båten da ikke har akterspeil for motor med lang stamme (20"), om den da ikke er modifisert?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Ser du har korrigert litt, men du skrev jo følgende: sitat: " Etter hva jeg har fått med meg, så er det tre stammetyper å få. Standard, lang, og ultra lang. Tidligere kunne man også få en kort stamme, men det er lenge siden jeg har sett en slik kort stamme hos noe forhandler idag. Jeg har selv eid motorer med alle de tre stammetyper".Sitat slutt.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Ser du har korrigert litt, men du skrev jo følgende: sitat: " Etter hva jeg har fått med meg, så er det tre stammetyper å få. Standard, lang, og ultra lang. Tidligere kunne man også få en kort stamme, men det er lenge siden jeg har sett en slik kort stamme hos noe forhandler idag. Jeg har selv eid motorer med alle de tre stammetyper".Sitat slutt.

:cheers:

Nei, jeg la bare til linken ved redigering i etterkant.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Ja, da er vi vel enige om at en 15" stamme kaller vi KORT STAMME . :yesnod:

Ja det kan vi godt si, men tidligere var det en enda kortere å få, men jeg vet ikke om det er mulig pr idag. Den var kanskje 8-10" et sted vil jeg tippe.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

:lol: Tror det begynner å bli sent nå. :sleep:

Det kan være at det kanskje ikke er sent, men at det var litt tidlig for deg, for den siste motoren jeg så med denne svært korte stammen var tidlig på 80-tallet. Så jeg ser ikke bort ifra at en slik stamme ikke lenger kan leveres, men bla Johnson leverte en slik motor.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Eneste motorer jeg har hørt om som er i nærheten er noen Mercury racing-motorer (og da hadde sikkert Johnson/Evinrude noe tilsvarende), har aldri hørt om "vanlige" motorer med så kort stamme

 

Her er iallefall en Merc 44XS:

hist_img_3.jpg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Eneste motorer jeg har hørt om som er i nærheten er noen Mercury racing-motorer (og da hadde sikkert Johnson/Evinrude noe tilsvarende), har aldri hørt om "vanlige" motorer med så kort stamme

Nei, det var ikke de jeg hadde i tankene. Men de har jo også en slik kort stamme, om ikke enda litt kortere for å passe på Racing katamaran.

De jeg har sett har ikke vært i den motorstørrelsen som disse Mercuryene heller, litt usikker men tror den største jeg har sett var 30hk.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

og da hadde sikkert Johnson/Evinrude noe tilsvarende), har aldri hørt om "vanlige" motorer med så kort stamme
Hva med Johnson Evinrude sin Sprint Stinger serie?

De hadde vel kort stamme men jeg tviler på at den var kortere enn den som er definert som kort stamme i dag.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...