Jump to content

bensinpumpe eller tenningsproblemer AQ145A

Progor

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Volvo Penta AQ145A (B21) ca 18 år gammel. Den går brillefint på tomgang og når jeg gir gass i fri. Alt virker og høres helt normalt. Når jeg begynner å kjøre, og gir gass, orker ikke motoren å dar skikkelig. Den "går i kjelleren" og begynner å "brumme". Båten vil ikke opp i plan. Kan det kanskje tyde på at bensinpumpa ikke trykker på med nok bensin? Eller er det kanskje tenninga som ikke er riktig innstilt? Noen som har ideer om dette?

Hilsen en som lengter etter å komme på sjøen

Morten Golimo

PS: Jeg har sett etter ny bensinpumpe på Biltema. De har pumper til B21, men den ser ikke ut som den som sitter på motoren nå. Kan nye og gamle pumper gå om hverandre?

Du får nok nok bensin. Jeg vil anta at hvis problemet lå her vil symptomene kommet noen sekunder senere. Typisk at du drar i gang, på vei opp i plan for så at motoren gir opp. Dette fordi flottørkammeret trenger litt tid på å tømmes.

Dette høres mer ut som tenning. Har du sjekket stiftåpningen? For liten åpning kan gi de problemene du skisserer. Hva med pluggene?

Dårlig justerte forgassere kan også føre til dine problemer, men som oftest vil det da gi fusk, rykk og skyting.

Biltema-pumpen er for bilutgaven av motoren, og for øvrig en billigutgave. I båtmotorene sitter det en marineutgave av pumpen. Du kan sikkert bruke Biltemas pumpe for test, og siden ha den i reserve.

mvh

M.

Marna

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...