Jump to content

Bygge om 40hk Yamaha til 50hk


terhi

Recommended Posts

Har nå fått tilbud om å kjøpe forgasserer til min 40hk yamaha.

Eg kan nå få tak i 50hk-forgasserer.

Men så var det dn greia med eksospipa...

Spørsmålet mitt lyder slik,,vill eg få noe effekt ut av å skifte forgasserene uten å skifte ut eksosen?

Forgasserene eg har nå eg jo 5mm mindre enn hva innsuget på blokka er som sagt eg vill få 5mm større innsug med di nye forgasserene...

 

Eg drar mye vannski og trur du ikke at det har kommet vann i båten min og så dn er tyngre nå.

Vill ikke disse forgasserene gi merbart effekt nå eg drar vannski osv?Uten at eg skifter eksospipa.

 

Eller vill det gå dårligt uten å skifte ut eksosen,tanken var å skaffe eksosen til neste sommer viss eg kjøper forgasserene.

 

Vett det er sikkert ikke så mange så kan hjelpe meg med dette problemet,men dere som kan gi meg noen svar,VÆR så snill og ta deg tid til å svare. ermm.gif

 

EDIT:Vett at eg har postet en lignende post tidligere men fikk aldri svar på det siste spørsmålet mitt...

Redigert av terhi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Du meiner altså at det er betre å kjøpe 50hk enn å bare å skifte delene på ein motor som er som ny''nye stempler,honet,pakninger,kulelagrer og som ser ut som en ny motor inni og sviver så ei klokke?

Hadde ikke motoren vore i slik stand som dn er så hadde eg nokk ikke lagt pengene i det.

 

Hadde eg hatt så mye penger så hadde eg kjøpt ny motor,men ikke så lett det for en som går på skole....

 

Men viss ingen andre har en annen meining så følger eg nokk rådet ditt ja....

Har du noen efaringer med dette?

 

Takker for at du tok deg tid til å svare,men hadde vore greit viss du kunne gått dypere i detaljer og sei hvorfor det ikke lønner seg.

Redigert av terhi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min mening er at skal du øke effekten på en motor så er det dyrt og tidkrevende å få til,og i værste fall kan det gå ut over driftssikkerheten. Effektøkning er bra,men det er en vanskelig kunst. Derfor ville jeg heller ha sett etter en større motor i god stand hvis en ønsker mere krutt i akterenden. Nå har jeg riktignok aldri prøvd meg på påhengere men har denne erfaringen fra bil og motorsykkel og kan vel summere det slik : Dyrt,vanskelig og tidkrevende.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Du har jo rett i det du sier.

Har efaring med trimming på tidligere motorer,men det som er forskjellen med denne er at blokka og alt utenom forgasserene og eksosen er akkuratt det samme som står på 50hk.

Det bør jo ikke gå ut over driftsikkerheten og levetiden då?

 

Men hadde eg filt eksosen osv så går det jo ut over levetid osv pga motor er ikke laget for dn effekten,slik som min er nå.

 

Eg hadde ikke trimmet motoren viss det hadde gått over levetiden slik som feks en 9.9 trimmet til 20.

Forstår du hva eg mener?

 

Det er jo heller ikke så tidskrevende å skru på noen nye forgasserer ca 5min sist gang eg gjorde det.

Og eksosen bør heller ikke være noe problem,ivertfall ikke i tidligere efaringer,igrunnen så er det sjelden det er så lett å få effektøkning på en påhengs uten det går over levetiden osv.

 

 

Og synes det er litt bortkasta penger viss eg selger denne og kjøpe 50 nå det er samme motor,di har bare skiftet 2deler.

Redigert av terhi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja.

 

Men så var d det med dn eksos-pipa.

Har ikke penger til å kjøpe det i år,så eg lurer på hvordan effekten vill være med dn eksosen som er på nå.

 

Som sagt så får eg litt over 5mm større innsug,det må vell gi noe effekt ivertfall med tung last selv om eg ikke skifter eksosen.

Eller er di så tette at eg ikke vill få noe effektøkning.

 

Hvor mye større er eksosen på en 50hk forhold til 40hk?

Link to post
Share on other sites

Med nye forgassere og 40hk-eksos kan du faktisk risikere å tape litt effekt på lavere turtall. (der fungerer små forgassere bedre enn store) , selv om du sikkert kan få litt mer på topp. Og etter min erfaring , med 2 motorer basert på samme blokk og med 10 hk mer i den ene så er det stort sett samme bunndrag i dem , og man merker de ekstra hestekreftene mest på topp.

 

I ditt tilfelle , så vil det være mer å hente på å få fiksa båten (få ut vannet), samt få på en propell som egner seg til ditt formål. F.eks en propell som er ventilert (dvs den slipper ut litt eksos i forkant av bladene for at motoren skal komme opp i turtall) kan kjelpe litt.

Hva slags båt er det du har da , og hvilken propell? Har du turteller forresten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har en terhi 415R.

Propell,det husker eg ikke,men det er et hakk større enn orginalt pga dn orginale var for lett for båten min..

 

Viss eg merker det på høye turtall så er det d eg egentligt er ute etter...

Det er nå eg drar vannski eg er ute etter noen extra hester,for å si det på dn måten...

 

Kan ikke ta båten på land enda,og det går ca en vinter før vannet er ut av dn...

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at det var noe sånt som 10 3/4 x 13 som std, så da har vel du en med 14" stigning da?

Trodde det først og fremst var bedre aks du trengte...

 

Vi hadde samme motor på en GH14, med 12" propell dro den opp 2 pers, med ca 27-28 knop på full fart.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er noe rundt 11 3\8 *13,vett at stigningen er 13.

 

Aks er altid bra og ha,men båten min er ikke sein i plan for å si det slik.

Min gikk ca36knopp med meg oppi + vann da selfølgeligt.

 

Dn greier og å dra personer,men farten er eg usikker på.

Grunnen til eg vill ha 10hk meir er at eg synes dn mangler det lille extra både nå det gjelder fart og krefter.Feks nå er står på ei ski og nå eg då svinger så dreper eg dn nokså mye,så må eg vente til tauen blir stram igjen...Hadde ikke dette problemet nå det ikke var vatn i dn,men hadde ønsket noen knopp extra og for å si det slik...

Redigert av terhi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei har ikke turteller.

 

Hvordan vill effekten bli nå eg skifter eksosen og?

Vill eg tjene mye på det i forholdt til å bare skifte forgasserene,du snakket og om dn kan svive dårligere på låge turtall,vill dette problemet gå vekk nå eg skifter eksos?

 

Tkker for at du har tatt deg tid til å gi meg noe svar å gå etter. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har nå skiftet,og eg merket forskjell.

 

Som du sa så måtte dn opp i turtallet litt før dn tok ut.

Merket at det blei sjenerelt sterkere motor,turtallet økte vell ca300-500rpm.

 

Skal i kveld teste dn med vannski,trur det er der eg vill merke det best.

 

Neste år er det eksos og reedventiler som står på lista,etter det vill eg tru at eg har en fullverdig 50hk.

 

Det er ivertfall ikke et kjøp eg trur eg kommer til å trege på.

Link to post
Share on other sites

- Er bare kjapt innom mellom ferieturene... -Ta i hvertfall å bytt om til kaldere plugger- NGK BR8HS-10... Du vil få et litt høyere mottrykk og litt høyere temperatur med 40 pipe.. - sjekk pluggene dine ofte - vi snakker her om en effektøkning på 25% - uten at linja er fullført. Kan kanskje hjelpe deg med ei 50 pipe etter ferien.. send eventuelt en IM på dette... Er tilbake i begynnelsen av august.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det var jo bra at det funket slik du ønsket.

Blir jo spennende til neste år da, hvis du i tillegg får fikset båten så du får ut vannet.

sett denne forresten?

http://www.hydrotecmarine.com/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja,eg har sett dr.

Men sender di til norge?

Og eg har blitt anbefalt å kjøpe nye reeds''husker ikke hva merke det var'' men har reeds mye å bety,tenker på at motoren sviver finere og kommer lettere oppi turtall?

 

Har ikke byttet plugger enda,men gjør det så snart eg er innom en bensinstasjon.

 

Er egentligt enda overrasket over hvor mye sterkere motoren blei,dn er mye heftigere enn dn var med 40hk forgasserer og nesten uten vann i dobbelbunnen.

Nå eg svinger det båten er god for så går nesten ikke motoren ned på turtallet,og det lover ivertfall bra nå eg skal stå bak med ski på beina. :yesnod:

 

Men nå eg har fått ut vannet og skiftet eksos så kommer dn til å gå så ei kule. :crazy:

Er eg heldig så går dn kansje rundt 40knop viss eg er utruligt heldig så bikker dn litt over 40.=P

Redigert av terhi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...