Jump to content

Bavaria utvider fabrikken

Bitteliten

Recommended Posts

Årets understatement!

Norske båtbyggerier må skjerpe seg. Serieproduksjon og orden er fremtiden for å standardisere og opprettholde kvaliteten. Ett besøk hos Nidelv holdt for meg. Maken til rot skal man lete lenge etter. Utrolig at de finner verktøyet sitt i alt kaoset.

Ta en kikk hos Windy tvers over Nidelven - ser litt bedre ut der. Nidelv omsetter for 70 mill, Windy for 350 mill. Det stiller andre krav til struktur og rutiner, hvilket også gjenspeiles i produktenes kvalitet. Ikke kall meg partisk her - jeg har hatt 2 Nidelver og 1 Windy - så jeg er vel så inhabil som man kan bli :lol:

Så en Bavaria 42 på slippen i dag. Overraskende liten kjøl til å være så svær syntes jeg. Ellers så den bra ut.

Stabiliteten skapes også av skrogets bredde. Dermed blir behovet for dyp kjøl mindre. Dog påvirker grunn kjøl kryssegenskapene negativt. På den andre siden kommer man jo inn i havner, hvilket man sliter med om man stikker mer enn 2 meter dypt.

Flere havner langs svenskekysten er litt tricky for båter som stikker mer enn 2 meter. I Tanumstrand hadde en Grand Soleil som stikker 2,4 alvorlige problemer. Ikke nok med at de huket med seg omtrent alle faste akterforøyningstau med moringer - de sugde seg fast i gjørma også. En times underholdning, god hjelp og et usedvanlig rolig mannskap i seilbåten løste det elegant.

Det filosofiske problemet man kan fundere over etterhvert er om havnene er for små eller båtene for store. :rolleyes:

Jeg har 2 cm tilgode. Ellers var det en ny Dufour 44 som gikk på grunnen rett utenfor Strømstad Havn. Du har fire staker fra styrbord grønn/rød - grønn/rød. Den gikk i mellom i 4 knop. Den sprakk 2 steder, men tok ikke inn vann.

Dette var ikke en uerfaen. Så ting kan fort skje. Kjedelig, uansett.

Vi sees!

Det er intet annet enn imponerende at 620 "mann" kan produsere 3500 båter i året..., hver "mann" bygger da nesten 6 båter hver (mellom 30 og 50 fot)... Det er vel hva man kan kalle effektiv produksjon.. skulle en tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er klart att Bavaria har satt sitt preg på produksjon. Nå større enn Benetau og Jeanneu i

Frankrike. Salget viser hva kundene er int i og kjøpe. Dette gjelder spes seilbåter.

Når det gjelder motorbåter, er vel ikke prisen så mye rimeligere. Man alikevel selges det mange.

Ikke rart de må utvide.

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...