Jump to content

Hvilken skjærgårdsjeep?


Eple

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe meg en skjærgårdsjeep til neste sommer men har ingen erfaring med denne type båt.

 

Er den en båt som har solseng og muligheten for å sove over i f eks under en kalasje?

 

Skal ellers bruke den til wakeboarding men er usikker på hvor stor motor str. jeg trenger i si et tenkt tilfeller med fire voksne personer om bord.

Er 90 hk nok eller må man opp i 115/150 hk?

Hadde vært greit om det også hadde vært et kjøleskap/rom men det er ikke så viktig.

 

Mvh,

John

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen :smiley:

 

Er ikke helt sikker på om ønskene dine er mulige å oppfylle i en og samme båt. Sovemuligheter og solseng - og liten motor.

 

Kommer an på hvor mye penger du har tenkt å legge i båten. Jeg har sans for Nimbus Nova 230 elle 250. Kanksje også en R - da får du suverene sjøegenskaper. Whiteshark har også fine båter - men de krever gjerne et par hundre hester

 

Er du ute etter noe rimligere modeller - kanskje største Uttern modellen med innenbordsmotor kan fungere - lurer på om den heter S64.

 

Andre muligheter - tja hvorfor velge skjærgårdsjeep.Eneste tørre plass ombord er bak vindskjermen - så det er en egobåt hevder en del. En daycruiser som Nidelv 610/690 kan kanskje oppfylle behovet like så godt med toalett under dekk, soveplass under dekk og mulighet for solseng akterut. 690 har vi hatt i to sesonger - en båt vi savner den dag i dag. Vi har også hatt en Uttern D55, en båt med ærlig kvalitet og fin på dagturer.

 

Kanskje Askeladden også kan ha noen modeller. En bekjent har en 645 Beetle og virker fornøyd med den.

 

Men før du indikerer prisleie er det vanskelig å være mer konkret. Mulighetene er uendelige - ofte er det pengene som er begrensningene.

 

Drømmebåten min som skjærgårdsjeep er denne

Bilde

Med D6 350 gjør den godt over 40 knop. Her har man sikre dekksyter, soveplass til 2 toalett og bysse under dekk. MEN den koster fort 1,4 mill som ny :eek:

Link to post
Share on other sites

Mange båttyper kan dekke behovet du beskriver, men få kombinerer ønske om å bevege seg fritt rundt på hele båten med ly for dårlig vær og overnattingsmulighet. Båter av type Walkaround dekker disse behovene best etter min mening. Jeg har god erfaring med Skibsplast 605, ellers har både Askeladden og Finnmaster gode walkaround modeller. Når det gjelder motor størrelse så ville jeg valgt maks motor som er anbefalt av båtprodusent.

Redigert av ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hvilken prisklasse hadde du tenkt, ny/brukt ?

 

Har nettopp kjøpt meg ny Skjørgårdsjeep, Oceanmaster 550 m/90 HK 4-takt Suzuki. Cabin m/Soveplass til 1 1/2, Porta potti toalett, Solseng, stor vindskjerm som dekker 2 personer og gjør 33 GPS knop. Vil du ha mere plass, velger du 605, her er cabinen større.

 

http://www.fritid-senteret.no/

 

Første tur gikk rundt Hurumlandet dagen etter st.Hans aften. Mye vind og bølger ved Drøbak for den som husker det. Båten var trygg og relativt tørr.

 

Hilsen lykkelig ny eier.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene, ser ut til at en nidelv 610 dekker alle mine behov å at den har toalett og ser bra ut gjør bare saken bedre.

 

Kommer nok til å kjøpe en 1998-2002 mod. med 200 hk. Det skal være rundt 40 knop det ser ut til å være nok til å dra et wakeboard i bra fart.

 

 

Ligger også innenfor mitt budsjett på 300000 - 350000 kr

 

Mvh,

John

Link to post
Share on other sites

Nei folkens, det er dette som er en skjærgårdsjeep.

 

Bilde

 

Typiske trekk er vindskjerm med plass til 2 personer og ellers er båten åpen uten noe form for overbygg. Jevnt over så er vel ikke skjærgårdsjeep noe å satse på dersom man har planer om overnatting.

Link to post
Share on other sites

Nidelv 610 er en utmerket båt. Synd at det er så få av de til salgs. Prisene ligger også høyt. Tror nok at jeg kanskje ville kikket på Ibiza hvis jeg var deg,. Mange modeller og typer. Flere båter til salgs på bruktmarkedet. Lettere å gjøre en god handel kanskje. Har selv hatt en Ibiza 20 Touring SE. En båt som absolutt kan anbefales.

 

Ibiza

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, det der er vel ikke en skjærgårdsjeep?

Kommer vel an på hvordan man defierer det. Jeg synes også de mindre Nimbus Novaene har klare trekk av skjærgårdsjeep. Samme med White Shark også og Windy 845 Oceancraft - selv om den har samme skrog som Windy 28 Ghibli

 

En del folk med landsted langs Blindleia kaller dette en landstedsbåt :rolleyes:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Drømmebåten min som skjærgårdsjeep er denne

Med D6 350 gjør den godt over 40 knop. Her har man sikre dekksyter, soveplass til 2 toalett og bysse under dekk. MEN den koster fort 1,4 mill som ny :eek:

Når vi først er ute og drømmer om "skjærgårdsjeep" som egentlig er daycruiser - hva med denne Hydrolift T30 som med 270 hk Yanmar Diesel gjør 45 knop og er av båtmagasinet testet til den "Perfekte daycruiser" Den er rask, komortabel og eksklusiv. Laget i Norge og har helt fantastiske sjøegenskaper. Har på sjøen sett Hydroliftene gli forbi meg gjennom bølgene i urolig sjø mens jeg selv sliter med å holde meg fast i all hoppingen. Dette er derfor min drømme daycruiser

BildeBilde

 

Båten avbildet til brygga er til salgs på finn.no for drøye millionen.

Link to post
Share on other sites

Er du ute etter en jeep, se båter til salgs her på baatplassen, så finner du min Yamarin 5910 til salgs. Bedre sjøegenskaper, skal du lete etter i den størrelsen. I tillegg er den trygg og robust.

 

Overnattning, det blir under hjemmelaget duk,

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville definitivt valgt en slik Bryant bowrider (fordi den er nesten lik min, men denne modellen på grunn av prisen til en annonsert på Finn!? :smiley: :

 

Bilde

 

Håndlaget skrog med livstidsgaranti. Du finner en fin modell på finn til kr. 295 000,- Billig spør du meg. Test av modellen på Boating Life. Sakset fra testen: The 200 has a unique combination of treat-me-as-you-please handling and rock-solid construction. Most bowriders have a noticeable push when they want to plane. The 200, however, was among the smoothest boats out of the hole. It hit plane without a perceptible nudge and continued a buttery acceleration to 52-plus mph.

 

 

Les ellers mer om merket på Bryant Boats Den selges flere steder i landet og importøren holder til i Mysen. Se også for eksempel hos Seaking i Fredrikstad

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...