Jump to content

Hjelp: kartplotter/GPS viser ikke riktig lenge og bredde


atletico1

Recommended Posts

Interphase CS169 med ekstern interphase GPS med seneste C-MAP MAX

Jeg har en forskjell på omtrent 10m. Men har ikke klart å stille den inn så den viser tilnærmet riktig i allefall innen omkring 5m nøyaktighet. Kartdatum og GPS fix er begge WGS84, alle11-12 satelitter er inne- Har ikke funnet noe sted hvor jeg kan sette EGNOS ut av spill (litt rart synes jeg på en plotter som koster 13000 i Norge) og nøyaktigheten ut fra satelittene vises heller ikke (kartplotteren er kjøpt i USA, men det skulle ikke bety noe??, den skal ha både WAAS og EGNOS). Har en håndholdt Magellean Colour og her vises nøyaktigheten til mellom 0-5m mens jeg testet. Denne kjører Navionics Mapsend kart og nøyaktigheten her på båtens posisjon er svært god. Ser også at GPS fra Magellean viser litt forskjellig jf. Interphase's GPS så her må det være en instillingsfeil.

På kartplotteren kan man hvis man har et posisjonsavvik sette trådkrysset i båtens virkelige posisjon sml. med kartplotterens og be kartplotteren justere inn avviket- dette kan jeg jo alltids forsøke, men når selve GPS lengde og bredde dataene tydligvis er uriktige har jeg lyst på tips til å rette opp dette. Har bare fått prøvd plotteren for første gang på en tur på sjøen (tørrtrent dog hjemme et par uker) i dag og drar på ferie i morgen.

 

Noen som har råd om hva som jkkan være galt.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er en forskjell mellom fixene på 10 m, så er det godt innenfor den nøyaktighet GPS uten korreksjoner er i stand til å oppvise.

Dette "avviket" som vises på disse GPS'ene skal du ta med en klype salt.

Den eneste måten å finne det ut på er å fortøye godt, finne nærmeste trigonometriske punkt, overføre posisjon til båten, og så måle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...