Jump to content

Kompass til en Robertson AP100 autopilot


Sabeltann

Recommended Posts

Hei,

 

Her om dagen fikk vi en komplett autopilot av en onkel av kona! Er jo noen år denne autopiloten, men ser klart at dette vil vi ha nytte av!

 

Det følger med en sensor som skal monteres under båtenskompass. Vårt kompass har ikke feste anordning for dette. Vet dette utmerkede forum om noen av dagens kompass som kan ha mulighet for og feste denne sensoren på.

 

Er det noen som har dette systemet som kan ta en titt og se hva Deres kompass heter?

 

Gleder meg til og montere dette, nå er fritidsyslene i høst sikkret!!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har samme type autopilot,skal sjekke hvilke type kompass som sitter montert.

Rekker ikke dette før i morgen kveld.

Sensoren hos meg er defekt,viss du ikke finner kompass så kjøper jeg sensoren din............(den var frekk):boxing:,eller kanskje noen andre har en sensor liggende??

 

mvh

GAS

Link to post
Share on other sites

Sjekket med lokal robertson puhser idag, nytt kompasst type fluxgate til denne koster 4621,- inkl statens avgifter! Ringte til Fosen idag de hadde ikke kompass inne!

 

Til alle båtplassen medlemmer, KAN DERE IKKE LETE I KJELLEREN ELLER I SJØHUSET OG SE OM DERE HAR ET GAMMELT MAGNET KOMPASS LIGGENDES!

Eller enda bedre et gammelt fluxgate kompass liggende!!!!

Link to post
Share on other sites

Anbefaller ebay til dette, hvis du setter opp søk på robertson autopilot dukker det opp slike med jevne mellomrom, og de pleier ikke å være så himla dyre heller (brukt)

Vet det gikk ett likt kompass (med giver) for en måned siden, du kan vel bruke ett vanlig fluxgate kompass også.

Link to post
Share on other sites

Ser at fluxgatenk er det beste, men nye er det jo gangske dyre og dette skulle være et "gratis" prosjekt. Har et budsjett på 1000,- NOK

 

"snakker" alle flxgate kompass samme språk. Forstod på den lokale butikken (som har solgt RObertson i mange år og kan dette) at det nye Simrad fluxgate kompasset RFC35NS kan brukes. Må kun lodde på den gamle kabelen fra kompass sensoren.

 

Hva sier dere baatplassen eksperter?(det var ikke spydig ment, det er utrolig med kompetanse her inne!)

Link to post
Share on other sites

Ser at fluxgatenk er det beste, men nye er det jo gangske dyre og dette skulle være et "gratis" prosjekt. Har et budsjett på 1000,- NOK

 

"snakker" alle flxgate kompass samme språk. Forstod på den lokale butikken (som har solgt RObertson i mange år og kan dette) at det nye Simrad fluxgate kompasset RFC35NS kan brukes. Må kun lodde på den gamle kabelen fra kompass sensoren.

 

Hva sier dere baatplassen eksperter?(det var ikke spydig ment, det er utrolig med kompetanse her inne!)

Alle Simrad/Robertson sine kan brukes mener jeg, N i navnet betyr at den også har nmea utgang, det kan jo være kjekkt til kartplotteren.
Link to post
Share on other sites

Jobber videre med mitt lille prosjekt inni mellom alt det andre vi holder på med fortiden.

 

Lurer litt på og bruke et vanlig Silva kompass som jeg har liggende. Er redd at jeg vil få litt mye avvik når det er sjøgang dette da det ikke har noe oppheng som gjør at kompas rosa alltid er i vater. Tror dere at dette ville kunne gå greit?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...