atletico1 Startet 9.Juli.2006 Del på Facebook Startet 9.Juli.2006 Har en kombinert gass og gir spak. Motor ble tatt ut av båtverftet. Kjørte i dag søndag første tur fra verften tur tilbake til min faste liggeplass. Oppdaget da at når spaken ble satt raskt forover eller i revers koblet giret inn med en 2-3 sek. forsinkelse. Det som skjer er at gassen da allerede er på halv gass og plutselig hogger girkassen inn med et rykk/dunk som ikke føltes særlig godt for motorfestene. Vedkommede som satt inn motor på verftet har dro på ferie fredag og de som er igjen har ikke motor peil, så jeg tenkte på tips herfra. Vil prøve å ringe Yanmar i morgen for å høre om de har noen som kan se på dette??, noe som er lite trolig i disse ferietider. Trodde selv at forsinket girinnkobling måtte skyldes at gir wiren er uten av synkronisering med gass wiren. Sjekket dette, men de var helt synkrone. Fra fri, beveget gass og gir hendlene seg samtidig. Både gass og gir wirer har vært demontert, men ingen justering av wiren til giret har blitt gjort av verftet, men gir wire festetklemmen til motoren ser jeg har en 2cm justeringsmulighet av festet så det er kanskje her problemet ligger (ut fra merker på festet synes det som om den er festet riktig). Kanskje det er nettopp det som er problemet at girhendelen skulle beveget seg litt før gasshendelen? Er nå hjemme en snartur for å hente familien som bor 13 mil fra båtplassen så det er litt plundrete og bare stikke ned i båten og teste ut forskjellige ting, planlegge rå dra nedober svenskkysten i morgen-og det skal nok gå bra jeg må bare gire/gasse med forsiktighet. Girolja har riktig nivå- så at det skulle ha skjedd noe med girkassen synes usannsynlig da den fungerte bra før båten ble tatt opp for reparasjon. Har ikke peiling på typen girkasse (et eller rart japansk navn) annet enn at den er standard som hører til motoren- kontype?? innkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 9.Juli.2006 Del på Facebook Svart 9.Juli.2006 Ta først av gearwire på gearet og sjekk "nullposisjonen" på gearet, altså fri pos. Kontroller at gearwire går like langt begge veier ved betjening av hendelen. Når man eks. gearer forover så skal gearet først i korrekt posisjon og deretter så kommer turtallet. Se på wirene om dette stemmer. Du sier at de kommer likt, det er feil. Hvis wire er tatt av oppe på betjeningshendelen så vær sikker på at den er kommet på plass igjen. Gå ut fra at dette er en "enspakskontroll du har"? Hvis du står fast så kan du ringe meg når du er i båten, send en IM. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 9.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2006 Takker meget for hurtig tips. At ikke gass og gir skal gå helt likt høres ut som en god forklaring. Nei wirene har ikke vært av på enhåndsspaken. Skal sjekke og justere når jeg kommer i båten i morgen. Tar med laptop på ferien så jeg kan holde meg oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Takker meget for hurtig tips. At ikke gass og gir skal gå helt likt høres ut som en god forklaring. Nei wirene har ikke vært av på enhåndsspaken. Skal sjekke og justere når jeg kommer i båten i morgen. Tar med laptop på ferien så jeg kan holde meg oppdatert. Hei! Fant du noen løsning på dette? Har tilsvarende problem! Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
yevensen Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 (redigert) Hadde en Marex med 3GM som også var slik at når jeg satte den i gir skjedde det lite, men plutselig tok det tak. Det som var feil var clutchen. Den hadde en girkasse med kon clutch. Disse konene blir slitt og da begynner de å slure. Først litt etter gir skift, og etterhvert hele tiden. De må da byttes. Redigert 3.August.2006 av yevensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.