Jump to content

Må batteriet kobles fra under lading?


olle62

Recommended Posts

Du kan lade med batteriene tilkoblet, men om du kan bruke strøm eller ikke mens du lader kommer an på hvilken batterilader du har. Jeg har en svindyr 2x5A LADAC batterilader montert i min båt. Det er en vedlikoholdslader og man bør ikke bruke strøm mens man lader. Spenningen faller mye og den er ikke beregnet for det. Har snakket med LADAC om det.

 

Jeg har imidlertid i en 20A Mascot lader som jeg fint kan lade betteriene med samtidig som jeg bruker strøm. Den kan også brukes til strømforsyning uten å ha batteri tilkoblet.

 

Sjekk i bruksanvisning til laderen din.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kobbler alltid til laderen når jeg kommer til brygga med landstrøm. Setter den på vedlikeholdslading. Dette gjør jeg pga ett kjøleskap som suger 12 volt. Kan ikke tenke meg at det er noe problem med dette. Trodde det var vanlig jeg.

 

Det blir vel det samme som på bilen. All strømmen du bruker mens du kjører. Sammtidig står jo dynamoen å lader batteriet du tar strømmen fra.

Link to post
Share on other sites

Forbruk med tilkoplet batterilader burde være uproblematisk. Bruker en alt for mye strøm blir det lite lading, men det er vel helst et akademisk spørsmål. Dog bør ikke laderen være av typen som går over til pulslading etter at batteriet er fulladet, da blir det discolys...(BTDT).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...