Jump to content

Vinterkonservering av GUMMIBÅTEN

Sveinb

Recommended Posts

Jeg har en 10' gummibåt til slepejolle. Det er første året jeg har denne, og den er dessuten ny, derfor vil jeg forsøke å ta så godt vare på den som mulig. :headbang:

Har noen av dere durkdrevne sjømenn gode råd å komme med ang. vask (for den har blitt ganske skitten 1. sesongen) og vinterkonservering. Innbiller meg at den bør settes inn med vaselin eller noe for å holde mykheten i duken.

Erfaringer mottas med takk!

Svein

Vask båten grundig og la den tørke skikkelig, før du legger den bort. Allerhelst bør båten ligge halvoppblåst på et flatt underlag, et sted hvor det er tørt.

Selv vasker vi og tørker båten og lar den luft tørke et døgn inne før vi pakker båten og legger den ut i boden. Funker bra for oss, og båten er "like pen" etter 7 år.

Vi har polert båten noen ganger med en polish for gummibåt. Denne polishen kjøpte vi hos en Zodiac forhandler og den er svindyr.

Det burde fungere greit, men husk at skurekrem vil matte ned overflaten. Har du forsøkt med konsentrert båtvask? Dette tar det meste uten å slipe.

Kan forøvrig anbefale gummibåtpolishen jeg nevnte isted, den tar vanskelige flekker samtidig som den gjør overflaten blank. Mener å huske at den er fransk og kostet over kr. 200,00 for en liten flaske.

Jeg har en Quicksilver som jeg har vasket med mildt Zalovann. Har aldri brukt noe sterkere såpe enn det. Dette er hva forhandler sa jeg kunne bruke. Men nå etter ca 5-6 års bruk begynner den å få noen brune flekker her og der. Disse har noe seigt belegg på seg. Spesielt på større gummilapper, slik som innfestingen til akterspeilet og festet til "åregaflene" er dette begynt å bli stygt og irriterende seigt.  :wink:  Dette seige stoffet er nesten umulig å få av klær eller hud igjen.  :headbang:  Har noen noe godt råd for å få fjernet dette stoffet fra gummibåten? Ellers er båten helt ok og vil sikkert tåle mange års bruk enda.   :yesnod:

Lagt inn av: Mini:

"Kan dette brune "stoffet" være lim? Isåfall ville jeg forsøkt med Aceton. FORSIKTIG!!"  

Tror ikke det er lim. Det virker som det kommer ut av gummien på et vis. Har sett det i enkelte andre sammenhenger også, men har ikke tenkt så nøye på hva det er før nå.

Kanskje Aceton er tingen. Hvis jeg har en skvett stående, så skal jeg jammen prøve forsiktig på et sted som det ikke er så farlig med.  Takk for tipset!

Den brune guffa er noe som skilles ut fra gummien, og det er vanskelig å fjerne den. Jeg har benyttet et poleringsmiddel som jeg kjøpte hos Malfix (Seaclean??), og dette fungerer meget bra for å få selve båten ren (Hvit Narwahl).  Guffa fjerner den også, men det krever mere jobb.  For å gni denne polishen inn bruker jeg en kjøkkensvamp med gryteskrubb på ene siden (grønn pad) Lykke til.  Søk forøvrig på gummibåt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hadde den brune guffa på vår Quicksilver også, tok litt bensin fra jolla på en svamp og det gikk fort vekk. Var rask med og vaske over med zalo vann etterpå, båten tok ikke skade av det. gjorde det samme på noen oljeflekker på båten som jeg ikke hadde fått vekk, ble ren og fin. Men jeg tok bare små stykker  av gangen og vasket over med zalo. var redd for og etse på gummien.

Jdahl

Får se om det blir tid til å prøve forskjelllige midler i helgen. Hadde egentlig tenkt å gjøre noe hjemme, men kanskje jeg rekker å teste ut noe.

Er dette et generelt problem på Quicksilver-båter, eller er det andre som sliter med det samme problemet?  :headbang:

Hvis det bare er på Quicksilver vet ihvertfall jeg hva skal holde meg unna neste gang jeg skal kjøpe gummibåt!

Er dette et generelt problem på Quicksilver-båter, eller er det andre som sliter med det samme problemet?  :headbang:

Hvis det bare er på Quicksilver vet ihvertfall jeg hva skal holde meg unna neste gang jeg skal kjøpe gummibåt!

Sliter med samme problem på annet fabrikat :wink:. Hadde forresten en eldre zodiac tidligere hvor hele båten ble klissen etterhvert :cheers:. Denne båten begynte å lekke luft, og da jeg sprayet på zalovann for å finne finne lekkasjen viste det seg at selve duken lakk overalt :seeya: spesielt på toppen av pontongene. Det ble dynga neste!.

Min jolle henger i daviter, og er selvfølgelig utsatt for en del eksos og "diesel-eim". Lurer på om dette kan ha noe med saken å gjøre.

Mvh Cato

Jeg har prøvd Zodiac og Narwahl, begge har problemet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Denne brune guffa, er det da snakk om eldre gummibåter dette skjer med??

De trenger ikke å være gamle engang.  Spesiell gummiblanding i detaljer, sol, sjø, eksos, så kommer dritten snikende.  Jeg tror ofte vask og renhold av jolla hjelper godt på å hindre at det kommer.

author=jada link=board=A;num=1063874701;start=0#16 date=09/19/03   16:57:57]

Min Aquaquick går på 3. året nå, og jeg har aldri sett noe til problemet som blir beskrevet. Min er ikke utsatt for eksos, da den henger på slep et stykke bak. Har aldri gjort noe annet enn å vaske med Zalo e.l. Litt skitt henger igjen her og der, men det kan jeg leve med.

Har også en 3 år gammel aquick, men har problemer med brun klisset guffe. Fikk der etter tur nedover i Europa hvor jolla er slept nesten 4000 Nm. Har samme problem med fendere (polyform) Tror det kommer av UV-stråling. Har forsløkt å vaske det vekk, men det kommer fort igjen. Skal forsøke noe av det som er foreslått tidligere.

Mvh Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...