Jump to content

Hjelp! Brent motor til ankervinch


RIB

Recommended Posts

Ved ombordstigning var det en passasjer som var uheldig å tråkket på fotbryteren til ankervinsjen i baugen. Fortbryteren har sansynlig hengt seg opp og vedkommende reagerte ikke på "bråket".

Resultatet er at 3 viklinger i motoren er brent :headbang:

Jeg har sjekket med importør ( Simpson Lawrence ) og de kan ikke skaffe ny motor da denne modellen er utgått. Har også sjekket med de fleste kjente EL motor reparatører, men det er ingen som "gidder" å vikle opp en så liten motor ( 1000 W )

 

Slik jeg ser det er alternativet å kjøpe ny komplett vinch, med alt det arbeidet det medfører å trekke nye kabler og installere ny styring, da nyere vincher ser ut til å benytte en annen type styring.

 

Noen som har gode råd, eller kjenner til firma som kan være villige til å ta jobben med å vikle opp motoren på nytt???

Link to post
Share on other sites

Du kan helt sikkert få viklet den om f.eks. på Elektro-Drift i Haugesund. Små motorer blir gjerne uforholdsmessig dyre å vikle og derfor ikke anbefalt men kan du ikke skaffe ny er det jo eneste løsningen.

 

Om du velger ny vinsj så ta en kikk på Quick hos Seatronic. Enkle saker som sannsynligvis kan bruke samme strømopplegg som du har (hvis ikke det er din gamle vinsj som er spesiell :lol: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det samme skjedde på Engbo vinsjen min ifjor. Byttet alt av elektronikk og satte på en mindre motor for den nette sum av 4200 penger. Engbo sier den nye motoren er mindre men den virker bra mye sprekere syntes jeg. Iflg Engbo så er de eldste 32 vinsjemotoren ute av produksjon men de hadde alternativ. Kanskje du burde høre om de har en høvelig motor du kan bruke ?

Link to post
Share on other sites

Har sjekket øst/vest og nord/sør uten at det var noen firma som var villige til å vikle opp den gamle motoren. Svaret var at dette ikke er regningsvarende - hvordan i h... kan de vite det :crazy:

I deperasjon tilbød jeg faktisk et firma å betale 6k for jobben. ( det er tydligvis mange firma som har gode dager for tiden... )

 

Løsningen min ble å kjøpe inn 60 m med vikletråd - i rett dimensjon, isoleringspapir og viklelakk.

Resultat: 4 timers arbeid og 107,- kr inkl mva fattigere ( + noen gode kognac'er til en kompis ) og en motor som fungerer som ny! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...