Jump to content

Kabelsko


HulkHaugen

Recommended Posts

Standard hyllevare i enhver elektroutstyrsbutikk dette. Men du må ha en egnet kabelskotang til disse, kan med fordel lånes av en elektriker om du skulle kjenne en. Hvis ikke så har de kanskje på butikken, og kan presse skoen på for deg der?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Standard hyllevare i enhver elektroutstyrsbutikk dette. Men du må ha en egnet kabelskotang til disse, kan med fordel lånes av en elektriker om du skulle kjenne en. Hvis ikke så har de kanskje på butikken, og kan presse skoen på for deg der?

Jeg er faktisk elektriker, og har verktøy til dette, men problemet mitt er at en kabelsko på 25mm2 gjene har en hulldiameter på 12 mm eller større, og jeg skal ha en på 4-5mm.

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Synes det er svært vanskelig å finne noe spesifikt i emneoversikten.

Jeg må jo bare gjette på en eller annen emnetittel , klikke på den jeg gjettet på og se om den inneholder noe intressant. For min del blir emneoversikten ofte rene bingoen.

Hvilken av emnene skulle man ha valgt i dette tilfellet? jeg fant ingen som passet.

 

 

 

Ellers finnes det 25 mm² kabelsko for 6 mm bolt hvis du kjøper kabelen på steder som har litt bedre utvalg en f.eks. Maritim. Maritim har bare en hullstørrelse for 25 mm² kabelsko og det er 10mm.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk elektriker, og har verktøy til dette, men problemet mitt er at en kabelsko på 25mm2 gjene har en hulldiameter på 12 mm eller større, og jeg skal ha en på 4-5mm.

 

Jeg er ikke helt sikker på dimersen på dynamokabelen min, men den er ikke langt unna, og kabelskoen er av profftypen.

 

 

Bilde

 

Dynamoen er en standard Delco. Kabelskoen ble kjøpt i en herværende båtforretning som har denslags på lager.

Link to post
Share on other sites

Biltema har også en enklere variant av tangen for bruk sammen med en stor hammer! Hvor god pressingen blir vet jeg ikke, men den koster vel en snau femtilapp eller så... Legg kabelskoen i v-sporet, slipp doren nedil og smell til den med hammeren!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du har ei skrustikke og mulighet for og få kabelen i den, så klemmer du den fint i den.

 

Tar en 5mm bolt, skrur en mutter på, stapper inn ledningen, holder så denne 5mm bolten med mutteren midt på kabelskoen og skrur til. Da vill du få en ledning som sitter som fann, hvis du forstod min forklaring.

Brukte selv denne metoden i båten min på mitt nye el.oplegg ca 10 kabel sko godt fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har ei skrustikke og mulighet for og få kabelen i den, så klemmer du den fint i den.

 

Tar en 5mm bolt, skrur en mutter på, stapper inn ledningen, holder så denne 5mm bolten med mutteren midt på kabelskoen og skrur til.

Akkurat slik gjør jeg det også og bruker en skikkelig skrustikke. Så forsegler jeg med et eller annet jeg har for hånden og så putter jeg på krympestrømpe.

 

Den store biltema-tanga som Sebaldus la inn bilde av ser imidlertid bra ut. Skrustikke blir litt mye jobb hvis man skal ha på mange kabelsko.

 

Da gjenstår bare det som HulkHaugen spurte om: Store kabelsko med små hull - hvor?

Jeg fikk mine hos en båtbygger, så de finnes. Bare å lete etter den riktige butikken.

 

Den riktige butikken er som jeg sa ikke Maritim.

Med 16 mm² har de 3 hullstørrelser: 6, 8 og 10 mm

Med 35 mm² har de 3 hullstørrelser: 6 8 og 10 mm

Med 25 mm² har de bare 1 størrelse: 10mm

Med 50 mm² har de bare en størrelse 10mm

 

Grunnen er selvfølgelig at alle 25 og 50 mm² kabelsko kun skal festes til 10mm bolter. Har bolten en annen dimensjon? Feil på bolten eller så er f.eks dynamoen til HulkHaugen en ukurant modell. Hvorfor er det slik? Pga en CE- godkjent EU standard tilrettelagt av et kabelskostandardiseringsvesen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

flatstift kabelsko, med ditto tilhørende tang, får du på Biltema.

6,3mm tungebredde er std.

 

Suzuki

Skal være litt mere spsifikk. Du får jo ikke mere enn 6mm2 flatstift? eller gjør du det?

hvis hovedskinnen til f.eks. 6 kurser har én faltstift-tilkobling, så vil det bli ca 1mm2 på hver kurs i snitt liksom..

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...