HulkHaugen Startet 10.Juli.2006 Del på Facebook Startet 10.Juli.2006 Ok! nå skal jeg liksom koble en 25mm2 kabel inn på dynamoen med en tilkoblingsbolt som er M5 eller M6 tenker jeg. finnes det kabelsko som passer til for eksempel dette? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
OT-flyktning Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Du finner en del om dette i tidligere tråder. I emneoversikten finnes for eks denne kategorien, midterste kolonne. Sitér dette innlegget Link to post
Cato23 Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Diverse bilsterobutikker har en del kabelsko som er lett å få på en slik en. De har god kvalitet men,koster kanskje litt mere. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Standard hyllevare i enhver elektroutstyrsbutikk dette. Men du må ha en egnet kabelskotang til disse, kan med fordel lånes av en elektriker om du skulle kjenne en. Hvis ikke så har de kanskje på butikken, og kan presse skoen på for deg der? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HulkHaugen Svart 10.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Standard hyllevare i enhver elektroutstyrsbutikk dette. Men du må ha en egnet kabelskotang til disse, kan med fordel lånes av en elektriker om du skulle kjenne en. Hvis ikke så har de kanskje på butikken, og kan presse skoen på for deg der? Jeg er faktisk elektriker, og har verktøy til dette, men problemet mitt er at en kabelsko på 25mm2 gjene har en hulldiameter på 12 mm eller større, og jeg skal ha en på 4-5mm. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Sebaldus Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Man kan også kjøpe egen tang på Biltema. Gjorde dette etter at Maritim krevde timepris og en ukes ventetid for å trykke på to stk kabelsko for meg (har vel kjøpt for noen tusen der så det var jo hyggelig) men nå har jeg egen tang i alle fall! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Synes det er svært vanskelig å finne noe spesifikt i emneoversikten. Jeg må jo bare gjette på en eller annen emnetittel , klikke på den jeg gjettet på og se om den inneholder noe intressant. For min del blir emneoversikten ofte rene bingoen. Hvilken av emnene skulle man ha valgt i dette tilfellet? jeg fant ingen som passet. Ellers finnes det 25 mm² kabelsko for 6 mm bolt hvis du kjøper kabelen på steder som har litt bedre utvalg en f.eks. Maritim. Maritim har bare en hullstørrelse for 25 mm² kabelsko og det er 10mm. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Jeg er faktisk elektriker, og har verktøy til dette, men problemet mitt er at en kabelsko på 25mm2 gjene har en hulldiameter på 12 mm eller større, og jeg skal ha en på 4-5mm. Jeg er ikke helt sikker på dimersen på dynamokabelen min, men den er ikke langt unna, og kabelskoen er av profftypen. Dynamoen er en standard Delco. Kabelskoen ble kjøpt i en herværende båtforretning som har denslags på lager. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Tangen til Biltema er ikke for den type kabelsko med dobbelt sett klammer; en der ledningen er avisolert og en der ledningen har isolasjonskappen. Tanga til Biltema er for de vanlige røde, gule og blå kabelskoa. I tillegg er tanga ikke spesielt bra. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9582 Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Enig, og dette er flere lysår unna det jeg snakkker om. Den tangen jeg har brukt hos meg er 1/2 meter lang og klemmer greia så flat som saue....greie. Altså tilnærmet lufttett, godkjent av slipskontrollen og andre organer. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 (redigert) Den jeg kjøpte på tema var en halv meter lang og kunne vel fint drept en velvoksen mann. Men sikkert ikke like god som proffsaker. Mye mulig det. Redigert 10.Juli.2006 av Sebaldus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Ser man det! Har de fått den??? Hvis den klemmer hardt nok, er det den jeg snakker om. Den ene delen av kjeften er til å snurre og låse og passer til de forksjellige dimensjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Lom Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 (redigert) Det burde være enkelt å skaffe en 25 kvadrat sko med 6 mm hull hos en el-grossist. Redigert 10.Juli.2006 av Lom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Tangen på biltema Koster jo noen kroner da...kanskje litt dyrt for å klemme på noen kabelsko men nå har jeg den nå og slipper stå med lua i hånden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Biltema har også en enklere variant av tangen for bruk sammen med en stor hammer! Hvor god pressingen blir vet jeg ikke, men den koster vel en snau femtilapp eller så... Legg kabelskoen i v-sporet, slipp doren nedil og smell til den med hammeren! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Mmmm, jeg foretrekker tangen. Blir bestandig overfalt av nervøsitet når jeg skal kline til med et avgjørende slag. Treffer alt annet, som regel meg selv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Litt spenning skal man da ha iblant . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Joa, det er noe der. All denne spenningen har knust innerste tommelfingerledd på vensterhånden. Jeg er ikke kjeivhendt. Klinking av kopperhud for å slå ned roen krevde hurtige- og presise slag, hvilket var en mangelvare. Sitér dette innlegget Link to post
aqad Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Hvis du har ei skrustikke og mulighet for og få kabelen i den, så klemmer du den fint i den. Tar en 5mm bolt, skrur en mutter på, stapper inn ledningen, holder så denne 5mm bolten med mutteren midt på kabelskoen og skrur til. Da vill du få en ledning som sitter som fann, hvis du forstod min forklaring. Brukte selv denne metoden i båten min på mitt nye el.oplegg ca 10 kabel sko godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Cato23 Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Poenget med de de selger hos bilsterosjappene er at de er lett å klemme på(trenger ikke disse monster tangene) og at de har små borringer,dette pga komponentene de skal monteres på. Koster ca 30 kr stk Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Hvis du har ei skrustikke og mulighet for og få kabelen i den, så klemmer du den fint i den. Tar en 5mm bolt, skrur en mutter på, stapper inn ledningen, holder så denne 5mm bolten med mutteren midt på kabelskoen og skrur til. Akkurat slik gjør jeg det også og bruker en skikkelig skrustikke. Så forsegler jeg med et eller annet jeg har for hånden og så putter jeg på krympestrømpe. Den store biltema-tanga som Sebaldus la inn bilde av ser imidlertid bra ut. Skrustikke blir litt mye jobb hvis man skal ha på mange kabelsko. Da gjenstår bare det som HulkHaugen spurte om: Store kabelsko med små hull - hvor? Jeg fikk mine hos en båtbygger, så de finnes. Bare å lete etter den riktige butikken. Den riktige butikken er som jeg sa ikke Maritim. Med 16 mm² har de 3 hullstørrelser: 6, 8 og 10 mm Med 35 mm² har de 3 hullstørrelser: 6 8 og 10 mm Med 25 mm² har de bare 1 størrelse: 10mm Med 50 mm² har de bare en størrelse 10mm Grunnen er selvfølgelig at alle 25 og 50 mm² kabelsko kun skal festes til 10mm bolter. Har bolten en annen dimensjon? Feil på bolten eller så er f.eks dynamoen til HulkHaugen en ukurant modell. Hvorfor er det slik? Pga en CE- godkjent EU standard tilrettelagt av et kabelskostandardiseringsvesen. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Mørebas 19 Svart 10.Juli.2006 Del på Facebook Svart 10.Juli.2006 Stikk innom en würth-butikk....dei har det du trenger av sånt eller at du kan stikke innom et lastebilverksted, slike kabelsko av ulike dimensjoner er lagervare hos dei fleste Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Flatstift-kabelsko også? Tenkte litt på et sånt bryterpanel, men der går alt inn på en felles skinne som tilkobles med flatstift tror jeg... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Suzuki Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 flatstift kabelsko, med ditto tilhørende tang, får du på Biltema. 6,3mm tungebredde er std. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
HulkHaugen Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 flatstift kabelsko, med ditto tilhørende tang, får du på Biltema. 6,3mm tungebredde er std. Suzuki Skal være litt mere spsifikk. Du får jo ikke mere enn 6mm2 flatstift? eller gjør du det?hvis hovedskinnen til f.eks. 6 kurser har én faltstift-tilkobling, så vil det bli ca 1mm2 på hver kurs i snitt liksom.. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.