Jump to content

Diesel - lav komp.


Jens_P

Recommended Posts

Sommeren ble ikke så rosnrød som forespeilet. Etter å ha overhalt topplokket på min gamle Perkins 4.99 er motoren vanskelig å få start på. Det trekker friskt ut av oljepåfyllingen, og generell dom er fastbekede eller slitte stempelringer.

 

Så til spørsmålet: Gjorde i kveld den uvitenskapelige testen å løsne et og et dyserør mens motor gikk på rask tomgang. For tre sylindre falt turtallet fra 1200 rpm til ca. 800 rpm, mens for sylinder nr. 1 var fallet bare til ca 1050 rpm. Er dette nok til å gi startproblemer?

 

Gløding er av Perkins type med oljebrenner i luftinntak. Registerer det pussige fenomenet at etter 2-3 startforsøk med forvarming uten start, så starter motoren på neste forsøk uten forvarme! I forbindelse med lufting startet den på samme måte på bare 2 sylindere!

 

Spør for å få inspill om andre ting som sjekkes når jeg først må gjøre jobben.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hva med å starte med en sylinderlekkasjetest (leakdowntest) slik at du kan danne deg et billede om det er ventiler eller stempelringer som lekker.

 

Dersom ventilene er tette kan du gi motoren en Forte'-kur. Dersom da stempelringene var

beket fast innledningsvis vil du oppdage at sylinderlekkasjen reduseres betraktlig.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...