Jump to content

Mercruiser bensin vs diesel

Rastløs

Recommended Posts

Med tanke på støy, kan det vel også tenkes at "diesel-versjonen" har bedre lydisolert motorrom?

Min far handlet ny daycruiser med bensinmotor (innenbords) i år og her ble jeg overrasket over at

det ikke fantes noen form for lyddempingsmatter.

Kun en liten kommentar til måling av drivstofforbruk med gjennomstrømningsmåler:

Er det tatt hensyn til retur? Både bensin og dieselmotorer forsynes med mer drivstoff enn de trenger, og overflødig drivstoff føres tilbake i returrør/slanger. Om man kun måler mengden ene veien, vil bensinmotoren komme ekstremt negativt ut, da den bringer mer i retur.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Alle injectionmotorer har retur.

I tillegg har feks V8 med Rochester forgassere ofte en retur. Min har hvertfall det. Iflg håndboka for å avlaste slitasje på flottør og bensinpumpe ved lave turtall.

Jeg foreslår at du oppdaterer dine kunnskaper.

baatplassen.no

Da har nok også jeg misforsått..... men jeg vet ennå ikke hva jeg har misforstått... :rolleyes: men det er ikke første gangen..

Det du har misforstått er at jeg ikke hevder at Båtmagasinet lyver. Jeg har ingen grunn til å tro det.

Det jeg hevder, er at "testen" er mer eller mindre ubrukelig i forhold til å konkludere med at støyvnivået er bedre med dieselen enn med bensineren når begrunnelsen er at dieselen bråker mindre enn bensineren når bensineren oppholder seg i området 4000–4700rpm. Hva med området 750–3500 rpm, som er et betydelig større turtallsområde?

Det henger ikke på greip i det hele tatt.

At bensineren bråker mer enn dieselen helt i toppen av turtallsområdet er på det rene. Det gir imidlertid ikke dekning for å hevde at dieselmotoren er bedre når det gjelder støy enn bensinmotoren. Til det ferdes for mange for mye i turtallsområdet 750–3500 rpm.

Overskriften og konklusjonene i denne testen er et arbeid tabloidene ville vært stolte av. Det håper jeg ikke Båtmagasinet er.

Alle injectionmotorer har retur.

Mercruiser og Volvo Pentas MPI /EFI motorer har ikke retur tilbake til tanken.

Forøvrig har jeg en formening om at overskuddsbensin fra forgassermotorene ender opp i blokka via en slange og på sett og vis blir forbrent likevel. Det er jo en av hovedforkjellene mellom båt- og bilforgassere. På biler blir overskuddsbensin rett og slett dumpet i bakken.

For å komme tilbake til det som egentlig er saken ligger vel prisen på den aktuelle dieselmotoren på samme nivå som en 4,3L V6.

Da er det jo ikke mye å spekulere på spør du meg.

Mercruiser og Volvo Pentas MPI /EFI motorer har ikke retur tilbake til tanken.

Feil. Jeg har selv sjekket to MPI-Mercruisere i havna i går, og begge hadde retur. I tillegg til min gamle med forgasser.

Forøvrig har jeg en formening om at overskuddsbensin fra forgassermotorene ender opp i blokka via en slange og på sett og vis blir forbrent likevel.

I blokka? Om overskuddsbensin kjøres i blokka, vil den blandes i motoroljen og ødelegge motoren.

Om overskuddsbensinen kjøres "gjennom en slange" til en av toppene, vil den sylinderrekka konstant gå med overmating av uforstøvet bensin. Tro meg, det ville hørtes på gangen.

Jeg synes dette forumet har tapt seg det siste året. Nye brukere spør om saker og ting de lurer på, og får til tider regelrett vill-ledende svar. Slik var det ikke før.

baatplassen.no

Jeg synes dette forumet har tapt seg det siste året. Nye brukere spør om saker og ting de lurer på, og får til tider regelrett vill-ledende svar. Slik var det ikke før.

Da er det jo flott at vi også har slike som deg som leder oss fra allmuen på rett vei da... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

På biler blir overskuddsbensin rett og slett dumpet i bakken.

Har skrudd mye på biler opp gjennom årene, men en slik løsning som du skisserer her har jeg aldri sett før! Høres faktisk meget brannfarlig ut! Det vanlige er at man enten har en pumpe som gir såpass lavt trykk at flottørventilen takler dette uten lekkasje, eller hvis man har kraftigere pumpe så må man ha retur til tanken. De fleste nyere forgassermotorer har retur til tank. Men overløp ut i friluft for bensinen har jeg som sagt aldri hørt om før....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Et stykke ned på siden står det om fuel return lines.

Det er ikke tilbake til tanken, men tilbake til vannfilteret. Forøvrig har jeg en MPI motor selv. Den forrige jeg hadde var en 5 liter med forgasser (Mercruiser i begge tilfeller). Ingen av disse har/hadde retur tilbake til tanken.

Når det gjelder bilforgassere kan jeg ikke annet å beklage min uvitenhet.

Når man "spør om hvilket pålegg som er best av pølse og ost og diskusjonen ender opp i hvilket brød man bør ha under", er vel det et resultat av at de fleste har forkjellige meninger.

Har forumet tapt seg fordi man får forskjellige svar på spørsmål som "trigger" følelser og forsvar av egne valg?

• 1 måned senere...

I siste utgave av Båtmagasinet(side 50-52) er ny test av Mercruiser 3.0L 135hk mot 1,7MS 120hk..

Så vidt jeg kan se av også denne testen så taper bensineren på alle områder med unntak av støyen på "deplasementsfart"... da skiller det 1 dbA mellom disse.. Testen er gjort på Ryds 18GTS og utført hos Marinkompaniet, Sverige i mai 2006.

Toppfarten er målt til. 35,6 for bensineren og 33,4 for dieselen.... er vel natrulig siden er 20 hk mere i bensininnstallasjonen. Benisn oppgitt til 135hk men diesel oppgitt til 115hk

----------------Forbruk l/nm)-------------------Støy

--------------Bensin------Diesel----------Bensin----Diesel

Toppfart-----1,22--------0,92--------------91---------84

32 knop------1,11--------0,78--------------90--------83

29 knop------1,01--------0,72--------------86--------82

26 knop------0,96--------0,69--------------82--------81

23 knop------0,88--------0,68--------------79--------80

20 knop------0,87--------0,64--------------78--------79

7 knop--------1,20--------1,09--------------73--------74

Akselrasjon 0-25 knop--------------------8,4--------11,8

Hva sier så tallene da... vel det aller meste taler jo for seg selv... forbruket er det jo liten tvil om slik som jeg kan se... dieselen slå bensineren ned støvelene over hele fjøla. Støyen er diesel definitivt mere stillegående enn bensineren på marsjfart og over... Der er forskjellen enorm med en 6-7 dbA... (3 dbA betegnes som en halveriing av lydtrykket). fra 23 knop og nedover så følger benisneren og dieselen hverandre greit, men kun en dbA forskjell.. Det mangeler målinger mellom 7 og 20 knop her i denne testen, det burde sikkert vært et målepunkt til, men det ville neppe medført noen stor revulusjon av støyen i favør noen av motorene..

Tja hva skal en si da... kan en leve med at en oppnår 25 knop 3 sekunder senere med en diesel så sparer en jo en del drivstoff og ikke minst støy i båten...

Det samme som Båtmagasinets test viser bygges opp av denne testen fra unaiten, hvor Trophy Walkarounds testes med de samme motorene og en 135 Optimax i tillegg... her utklasser dieselen begge de andre motorene på forbruk så det holder og vel så det... men toppfarten på optimaxen er betydelig bedre enn for de andre to motoralternativene..

Også her er det liten tvil om dieselen er betydelig mere drivstofføkonomisk enn de to andre i forbruk pr. utseilt distanse..

Da burde dette endelig være :smash: fast... men lite trolig.. :lol:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Slike sammenligninger blir litt for partiske for meg. Og jeg håper de som setter kriterier i slike tester holder seg langt unna fotballdømming, uansett alder på utøvere.

Om du sammenligner en Volvo PV med en S80, hvem vinner?

Om du sammenligner en motorkonstruksjon fra begynnelsen av 60-tallet, som i dag kun produseres på jordgulv i Mexico (Mercruiser 135hk 3 liters firer, stifttenning og toports forgasser), med en moderne elektronisk styrt commonrail turbodiesel utviklet på slutten av 90-tallet av europeiske ingeniører med doktorgrad i dieselteknologi...

Da blir jeg faktisk mer interessert i hvor lite kritisk sans du har enn selve testresultatet.

baatplassen.no

Nå skal ikke jeg vurdere kvliteten på forballdommere i denne sammenhengen siden det blit en total avsporing av den faktiske debatten og ikke minst resultatet...

Men jeg skal gjerne innrømme at jeg ikke har kjennskap til hvilke verksted fasliiteter Mercruiser Cummins har på sitt produskjonlokale i Mexico, ei heller standarden på gulvet. Men jeg kjenner til aluminiumsindustrien(delvis Norsk Hydro eiet) i Mexico som støper blant annet motorbklokker.... og det er ikke mye jordgulv der i gården.. Nå er det helt riktig at designen på blokken til denne 3.0 literen er fra 60 tallet, men det at den har stifttenning er helt nytt for meg.... Men jeg tar det du sier for god fisk siden du har kompetansen omkring denne motoren..

Jeg har np katisk tillitt til Cummins Mercruiser kvalitetskontroll, og stiller meg noget tvilende til din påstand om prosusjonsmetoder av denne motoren... men du kan vel dokumentere dine påstander formoder jeg...

Denne sammenliogimngen tar for seg det som mest solgt i markedet i dag og som vanligvis leveres til denne typen båter.... om en kikker litt på den amerkianske testen så har jo den også med Mercury Optimax med injection i testen og fremdeles er forbruket på dieselen rimeligere..

Det er termodynasik umulig i dag at en bensinmotor basert på otto motoren er effektivere enn dieseltekonlogien i dag... Den som beviser noe annet bør ha smokinegn klar for et beøsk på nobelinstituttet..

Ja jeg er sikkert lite kritisk, men det kan så være..

Dere dieselfanatikere der ute:

Kunne dere besvart et spørsmål for meg?

Siden dere påstår at dieselmotoren er mer kostnadseffektiv, pålitelig, økonomisk, sterkere, lettere, raskere, stillere, ja kort sagt bedre på alle mulige sett og vis:

Hvordan har det seg at vi ikke forlengst har fått diesel-påhengsmotorer på markedet, som konkurrerer ut bensin-påhengsmotorene? Et svært markedspotensiale ligger der ubrukt, så værsågod.

Om noen kan forklare dette på en plausibel måte, skal jeg kjøpe diesel i min neste båt.

Om bensin og diesel sammenlignes på like vilkår, vinner bensinmotoren hver gang. En diesel må ha kunstig åndedrett i form av trykklading, dvs turbo eller kompressor, gjerne begge deler, for å oppnå en motorkarakteristikk som minner om en bensinmotor men innenfor et mye snevrere turtallsfelt. Den må også ha en dataovervåket motorstyring, som spruter inn diesel opptil seks ganger på hver kompresjonstakt.

Mercruisers 1,7 liter brukes for det den er verdt i sammenligninger på sjøen. Hvorfor er det ingen som nevner at denne motoren etterhvert har fått et noe frynsete rykte både på land og på sjøen? Det er jo samme motor som står i Opel Astra og Vectra 1,7 TDi. Det er for høy litereffekt i denne motoren til at den er pålitelig i biler på land, så jeg ønsker lykke til i det lange løp på sjøen.

Inntil videre synes jeg det taler for seg selv at du var uvitende om stiftene i bensinmotoren du hoverte over. Gå feks i nettbutikken til EuroFritid, og du får kjøpt tenningssett med stift og kondensator. Selv russerne bruker ikke dette lenger...

Eurofritid varenummer 18-5250

TUNE UP KIT DELCO 4-sylinder:

Stift, rotor og kondensator til alle 4 syl. bensinmotorer. 120/130/140HK 2,5 og 3,0 liter

baatplassen.no

Hvordan har det seg at vi ikke forlengst har fått diesel-påhengsmotorer på markedet, som konkurrerer ut bensin-påhengsmotorene? Et svært markedspotensiale ligger der ubrukt, så værsågod.

Det er jo fordi påhengere stort sett brukes i gummibåter og småjoller til hobbyfiskere oa.:rolleyes: Vil bli for dyrt med diesel her veit du :yesnod: Forøvrig kjemper du en kamp mot vindmøller. Ta et kurs i elementær motorlære og forbrenningsteknikk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er jo fordi påhengere stort sett brukes i gummibåter og småjoller til hobbyfiskere oa.:rolleyes: Vil bli for dyrt med diesel her veit du

Interessant!

Kan du så, med ditt selvutnevnte kurs i elementær motorlære og forbrenningsteknikk, forklare meg følgende:

Hvordan kan det at påhengsmotorer som stort sett brukes "i gummibåter og småjoller til hobbyfiskere" forklare at dieselmotor blir for dyrt? Hvorfor blir dieselmotorer dyrere enn bensinmotorer?

Man skulle, utfra Deres Høilærte synspunkter, tro at fordelene veide opp for prisen her også?

baatplassen.no

Er vel en god grunn til det: Vekt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er vel en god grunn til det: Vekt.

Jeg ville sagt ALLE fysiske dimensjoner. Både vekt, lengde, bredde og høyde.

Før du har en 5 hesters eller 150 hesters påhengsmotor drevet av diesel, med et turtallsregister tilsvarende en av dagens bensinpåhengere, må motorblokk, stempler og veiv med råder dimensjoneres for dobbel kompresjon. Du må trykklading, elektronisk motorstyring selv på de minste motorene, mere filtrerings-leamikk for rensing av drivstoff osv.

Og dermed ender du opp med noe som er for tungt, for stort og (helt riktig, REM...) for dyrt til at det er konkurransedyktig mot bensinmotoren.

Så spør ufaglærte lille meg:

Hvor går skillet? Når begynner det å lønne seg med diesel?

baatplassen.no

Er det denne setningen som er gal, eller er det tabellen din?

Det er vel ingenting som er galt... kanskje med unntak av hvor langt opp deplassementsfarten strekker seg... Grensen gå i denne teste ved 23-24 knop... under denne hastigheten er det 1 dbA mindre støy fra bensineren.. så her vinner den... Definisjonene deplassmentsfart i denne sammenhengen er hentet fra testen i Båtmagasinet

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...