Rastløs Startet 11.Juli.2006 Del på Facebook Startet 11.Juli.2006 (redigert) - Har allerede begynt å tenke på neste sesong og har sett på en litt stor daycruiser på 23 fot. Den leveres med Mercruiser 135 bensin og med Mercruiser 117 diesel. Pris forskjellen er ca 46.000,- ( eller utenbords 140 hk som koster litt over mercruiser bensin) - Er det egentlig byet verdt å koste på seg de ekstra 45.000 for å få en diesel, når motoren går kanske litt i overkant av 50 timer i året ? - Holder "dieselbåter" seg mer stabilt i verdi ? - og ikke minst er Mercruiser et vel så godt alternativ som Volvo penta ? Redigert 11.Juli.2006 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Jeg ville valgt 140 hk utenbordsmotor. Dieselmotoren du nevner har mange svakheter! - søk litt i dette forumet på 1.7 dti så vil de se mange historier om turbohavari. I tillegg få du mer støy, vibrasjoner og diesel røyk opp i båten i dorgefart. Bensin innenbordsmotor er helt ok, men holder seg dårligere i pris enn båt med utenbordmotor. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
HomerSimpson Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Her er det nok mange meninger. Jeg personlig ville nok valgt utenbordsmotor på en båt i den størrelsen. Da får du utnyttet plassen maksimalt inne i båten. Det har vært en del problemer med den 1,7 liter dieselmotoren til Mercriuser, se andre tråder her på nettet. Velger du en ny 4 takts utenbordsmotor har du minimalt med støy og vibrasjoner. Det er nok kanskje letter å selge en båt med dieselmotor som markedet er nå, men nå er det vel snakk om at den avgiftsfrie dieselen skal bort. Har selv en 25 foter med Mercruiser V8 bensinmotor. På marsjfart, ca 22 knop, bruker den ca 30 liter i timen. kjørte ca 30 timer i fjor, og da ofte i sakte fart. Brukte vel ca 7500.- i bensin i fjor. Selv vil jeg aldri klare å spare inn en dieselmotor. Desuten er en bensinmotor billigere å vedlikeholde og gir mindre vibrasjon og støy. Lykke til Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
slettet Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 (redigert) bruks- og vedlikeholdmessig er nok outboarden suveren - også med tanke på ytelse/effektivitet. her er en sammenlikning gjort av båtmagasinet som kan belyse noe: Diesel mot bensin det vanlige vedlikehold/ettersyn er også mye enklere på en outboarder en en hvilken som helst innboarder. mercruiser drev er mye enklere å ha å gjøre med enn vp sine og selv om ikke alt er fryd og gammen i merc verdenen er jeg veldig lite imponert over volvos marinisering av det jeg har sett. diesel er nok lettest å selge men,.. det er vel også det eneste fortrinn den kan ha. mener båt eller et annet mag testet en oceancraft 760 eller mer med innenbords og outboard og om ikke softdisken har gått varm kom outboarden klart best ut der og. betydelig lavere vekt spiller også inn. Redigert 11.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Desuten er en bensinmotor billigere å vedlikeholde og gir mindre vibrasjon og støy. Lykke til Er det noen som kan forklare meg hvorfor en bensinmotor er billigere å vedlikeholde enn en dieselmotor... Et bensin filter til en bensinmotor med innsptørtning koster vel det samme som et dieselfilter... Oljen koster vel det samm vil jeg tro... Oljefilter koster det samme vil jeg tro... Registerreim koster vel det samme for begge motorer om de har det.... Ellers, så er det vel ikke så mye annet som kan regnes som normalt vedlikehold og service En bensin motor har tennplugger som skal skiftes... det har ikke dieselmotoren... injektorer på diesemotorer skal ikke skiftes..... men etter mange timers bruk så kan det hende de bør skiftes... i likhet med innsprøybinngs dyser til en bensinmotor... (her kjenner vi vel ikke så mye om historikken ennå) Ellers så består så vidt jeg kan se begge motorene av samme oppbygging med de samme interne deler... totaloverhaling regnes ikke som vidlikehold siden det ikke forutsettes å inntreffe i motorene levetid..... Jeg skjønner ikke dette helt med hvorfor det er dyrere å vedlikeholde en dieselmotor kontra en bensin motor... men noen andre her kan sikkert forklare meg dette.. Litt tilbake til bensin kontra diesel i en 23 foters... Det er nok ikke tvil om dieselen holder seg best i pris, og dette mellomlegget 45 lapper vil du nok få igjen ved salg, i allefall mesteparten... uavhengig av hva som hender med avgiftsfri diesel i kongeriket... Dieselmotoren er effektivere og vil alltid bruke mindre drivstoff enn bensinmotoren(ottomotor). Når det gjelder den omtalte 1,7 saken fra Mercruiser så er det riktig at det har vært tull med denne motoren, i allefall på de første modellene... om dette er utbedret på de nye utgavene i dag kan ikke jeg svare på.. Jeg hadde nok kjøpt denne båten med diesel... men smaken er som baken den...delt.. også her. Det er vel derfor slike båter leveres med begge alternativene vil jeg tro Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Hulda slutter seg til og legger påhengeren som valg 1, bensin innenbords som nr. 2. Bortsett fra prisvurderingene som jeg finner helt korrekt, kan man legge til at diesel brenner dårligere enn bensin. De få som har opplevd bensineksplosjon i båt, velger trolig diesel i fremtiden. Men er bensinanlegget i orden, vil ikke slikt skje. Ref. antall båter som har propan montert kontra ulykker med samme. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 (redigert) les denne: Bensin eller diesel Er det noen som kan forklare meg hvorfor en bensinmotor er billigere å vedlikeholde enn en dieselmotor... Et bensin filter til en bensinmotor med innsptørtning koster vel det samme som et dieselfilter... Oljen koster vel det samm vil jeg tro... Oljefilter koster det samme vil jeg tro... jaja Registerreim koster vel det samme for begge motorer om de har det.... Ellers, så er det vel ikke så mye annet som kan regnes som normalt vedlikehold og service mercruiser 1.7 har antagelig. ingen chevy baserte volvo/merc bensinmotorer har og ikke minst: alle har selvjusterende ventiler. En bensin motor har tennplugger som skal skiftes... det har ikke dieselmotoren... injektorer på diesemotorer skal ikke skiftes..... men etter mange timers bruk så kan det hende de bør skiftes... i likhet med innsprøybinngs dyser til en bensinmotor... (her kjenner vi vel ikke så mye om historikken ennå)diseeldyser til båt ser ut til å ha bemerkelsesverdig kort levetid og er DYRE å ha med å gjøre.tennplugger 2 hver år eller 100 timer utgjøre noen hundrelapper. Ellers så består så vidt jeg kan se begge motorene av samme oppbygging med de samme interne deler... totaloverhaling regnes ikke som vidlikehold siden det ikke forutsettes å inntreffe i motorene levetid.....det er dokumentert at vedlikeholdkostnadene /totalrenovering for diesel er 3-5 ggr høyere enn bensin - spesielt om bensinen er chevy baserte.dette har bla noe med antall produserte enheter og gjøre og at arbeidet på en diesel er tidkrevende/omfattene mens chevy motorer er "lego". Det er nok ikke tvil om dieselen holder seg best i pris, og dette mellomlegget 45 lapper vil du nok få igjen ved salg, i allefall mesteparten... uavhengig av hva som hender med avgiftsfri diesel i kongeriket... Dieselmotoren er effektivere og vil alltid bruke mindre drivstoff enn bensinmotoren(ottomotor). diesel bruker ikke nødvendigvis mindre drivstoff - se linkene jeg har postet selv om de har en relativt sett bedre utnyttelse av drivstoffet er det andre forhold som spiller inn og snur regnestykket på hodet. Redigert 11.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 (redigert) Gitt at man da kjøper en utenbords 140 hk. Vil ikke den ha kortere levetid enn en innenbords bensinmotor, all den tid det er saltvannskjøling på utenbords... Totalregnestykket må vel da bli at man bør kjøpe innenbords bensin. (skiller 4-5000 fra utenbords) Service kostanden på en innenbordsbensin vs en utenbords bør vel ikke være mer enn kostanden for ny belg hvert annet år ? - også har jeg liksom en "kanske lite rasjonell ide'" om at innenbords med drev er mer trygg og god i grovere sjø, men det er vel kanskje bare fordommer ? Redigert 11.Juli.2006 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 (redigert) Den leveres med Mercruiser 135 bensin og med Mercruiser 117 diesel. Pris forskjellen er ca 46.000,- ( eller utenbords 140 hk som koster litt over mercruiser bensin) Leste en test i Båtmagasinet for en tid til bake mellom Mercruiser 135 bensin og Mercruiser 117 diesel, der diesel vant på alle områder utenom pris. Tok du med annen håndsverdi vant den vell der også. Etter hva jeg har forstått er dette gode motorer med noe problemer på tidligmodeller. Det er etter hvert solgt mye av disse og skulle være et godt kjøp. Du må ha i minne at argumentasjonen til personer om valg av innenbords bensin, innenbords diesel eller utenbords ofte er preget av hva en har selv. Det samme gjelder fabrikat. Faktum er at en brukt båt er MYYYYYYYYYYYE lettere å selge med en kurant diesel ombord eller evt en innenbords bensin eller påhengs. Dette skyldes kun en ting, folk flest inklusive forhandlere anser diesel som beste løsning. Redigert 11.Juli.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sydvesten Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 les denne: Bensin eller diesel ja ja mercruiser 1.7 har antagelig. ingen chevy baserte volvo/merc bensinmotorer har og ikke minst: alle har selvjusterende ventiler. diseeldyser til båt ser ut til å ha bemerkelsesverdig kort levetid og er DYRE å ha med å gjøre. tennplugger 2 hver år eller 100 timer utgjøre noen hundrelapper. det er dokumentert at vedlikeholdkostnadene /totalrenovering for diesel er 3-5 ggr høyere enn bensin - spesielt om bensinen er chevy baserte. dette har bla noe med antall produserte enheter og gjøre og at arbeidet på en diesel er tidkrevende/omfattene mens chevy motorer er "lego". diesel bruker ikke nødvendigvis mindre drivstoff - se linkene jeg har postet selv om de har en relativt sett bedre utnyttelse av drivstoffet er det andre forhold som spiller inn og snur regnestykket på hodet. Vi er nok enig om en ting The Scrutinizer her, og det er at vi er uening også her i denne tråden..... Nå snakker ikke jeg om unntaket av f.eks gamle amerikanske motorer, men generelt om en moderne benisn motor kontra en moderne diesel motor... Jeg kan ikke se at noen av de motoralternativene som var skissert på denne båten 23 for var basert på chevy.. Det var vel en påhenger av et eller annet merke, en 135 mercruiser som ikke er basert på V8'en til chevy, eller 1,7 literen til Izuzu.. Jeg har ikke sett noen god dokumentasjon på at normalt vedlikehold for en moderne diselmotor er 3-5 ganger dyrere enn for en moderne bensin motor.... men det kan du sikkert hjelpe meg med.. Siden det er snakk om å kjøpe en båt til neste år så regner jeg med at den er utstyrt med en moderne motor. En totaleovhaling av en utslitt motor er ikke som normalt vedlikehold å regne... så om vi da tar for oss de første 500-1000 timene da... selv om jeg ikke liker å bruke slike avgrensigner... Jeg hevder og jeg vil fortsatt hevde at en dieselmotor bruker mindre drivstoff enn en bensin motor, det har vært allment kjent lenge... Joda jeg har lest testen i båtmagasinet.... og jeg sakset dette derfra.... din egen referanse ... . Både båt og bil kommer lenger avsted pr. liter diesel (forutsatt at vekt og motstand er konstant), fordi diesel-literen inneholder mer energi enn besin-literen. Jeg kan ikke se at de linker du har lagt med endrer på det faktum at dieselen er mere effektiv enn benisneren... Når du klarer å overbevise verden om dette, så er nok nobelprisen innen rekkvidde formoder jeg Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Andy Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Gitt at man da kjøper en utenbords 140 hk. Vil ikke den ha kortere levetid enn en innenbords bensinmotor, all den tid det er saltvannskjøling på utenbords... ... - også har jeg liksom en "kanske lite rasjonell ide'" om at innenbords med drev er mer trygg og god i grovere sjø, men det er vel kanskje bare fordommer ? 140 hk? Det er ikke så mange med akkurat 140 på markedet. Om det er en Suzuki kan jeg ubetinget anbefale den. Dersom du bare foretar foreskrevne vedlikehold, og ferskvannskjører påhengeren din hver høst, går den minst like langt som en innenbordsmotor. Og etter min mening MYE mer problemfritt. Har nå kjørt 400 timer med min, uten et eneste feilslag. Eneste gangen den stoppet var da kjølevannsinntaket var gått tett p.g.a. søppel i sjøen. Da sa den høflig fra med både lys og lyd før noen som helst skade var oppstått. Tiltet opp motoren, vekk med søpla, kjør videre. Nei moderne påhengere er utrolig driftssikre. Og du vil få mer igjen for en f.eks. Suzuki 140DF som er 5 år gammel enn en tilsvarende innenbordsbensin som også er tyngre i vekt, og ofte bruker mer drivstoff bl.a. p.g.a. gammel forgasserteknologi. Min rangering er da: 1. Utenbords 2. Diesel (om du kjører MYE i planingsfart) 3. Sorry. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Dersom du bare foretar foreskrevne vedlikehold, og ferskvannskjører påhengeren din hver høst, går den minst like langt som en innenbordsmotor. Hva med oss som har sesong hele året når skal vi ferskvanns kjøre nei takke seg til ferskvannskjøling. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hansi Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Personlig ville jeg valgt en ny moderne utenbords firetakter. Utrolig driftssikre. lett å vedlikeholde, greit å komme til å skru hvis dette skulle bli nødvendig. Har hatt totalt 13 stk utenbordsmotorer fra 2 HK til 115 HK. Både to og firetakt fra Yamaha, Mariner, Mercury, Honda, Johnson. Kun en gang at jeg har opplevd ordentlig problem, Mistet kjøling pga tett inntak. Har kjørt hundrevis av timer med disse motorene. Både sommer og vinter. Vil bare nevne at jeg er svært påpasselig med å unngå kondens / vann i bensin. Gjelder spesielt ved vinterbruk. Her kan det lønne seg å installere et filter mellom tank og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Hva med oss som har sesong hele året når skal vi ferskvanns kjøre nei takke seg til ferskvannskjøling. Nei for dere er det jo ikke noe poeng å ferskvannskjøre - dere får jo gjennomspylt kanalene jevnt og trutt :lol: Noe annet for oss som ligger passive på land gjennom en lang og kald vinter Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 1,7DTi og 135 hk bensin høres litt snaut ut i en 23 foter. Vi har hatt en Nidelv 690 med 1,7DTI og det er helt greit - går bra opp i plan, topper rundt 29 knop - står en del i erfaringsdatabasen om båten vår. Merc 135 er en gammel motor - tror de lages i Mexico nå. Den motoren har fått en del pepper i tester siste året - bla i Uttern D55 - ikke fordi den er for svak - men fordi den er for gammel, har høyt støynivå, høyt forbruk mm. Motoren har forgasser - ikke injection. Grunnkonstruksjonen er minst 30 år gammel. Det er solgt utrolig mange 1,7 DTI motorer, og jeg hadde ikke vært i tvil om å kjøpe en båt med samme motor. Det har vært enkelte som har hatt problemer med oljesvetting (inkl meg), turbohavari (Kristian her på Baatplassen) samt brente ventiler. Er ikke mer enn en måned siden heg var ute og kjørte en Askeladden med slik motor - syntes den gikk veldig fint. Jeg foretrekker VP motorer, men prisforskjellen til en D3 130 synes jeg er for stor. Jeg er også av oppfatningen at en båt med dieselmotor holder seg bedre i pris og er mer lettsolgt enn en båt med innenbords bensin motor. For meg teller også brannsikkerhet en hel del - har en stor skepsis tilbeninslekkasjer - mulig den er overdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Det er et uomtvistelig faktum at dieselmotorer teoretisk har bedre virkningsgrad enn bensinmotorer. Det skyldes først og fremst at det er en termodynamisk sammenheng mellom kompresjon og virkningsgrad. Det er nok også en av grunnene til at diesel er på sterk fremgang i biler. Moderne dieselmotore (comon rail med elektronisk styrt innsprøyting) bråker og vibrerer vel kanskje heller ikke mer enn bensinmotorer? Er det ikke også et godt moment at en innenbordsmotor gir bedre vektfordeling enn en tung utenbordsmotor? Det burde vel telle mye fori en såpass liten båt? 1. Innenbords. Vektfordeling, prinsipp (personlig, subjektiv mening) 2. Diesel. Virkningsgrad, sikkerhet, salgsverdi, drivstoffpris. 3. Hvis Bare Merc er alternativer, kan det se annerledes ut. Kjenner ikke Mercury i detalj. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 1,7DTI har ikke common rail. Den har standard pumpedyse, turbo og intercooler. Max dreimoment er 280 Nm ved ca 2000 Omin om jeg husker rett. Jeg synes motoren fungerer meget bra når den får over 2000 Omin. Og den topper 4400 Omin - et ganske høyt turtall for en diesel båtmotor. Jeg tror det er viktig å la motoren få noen minutter på tomgang før man slår den av slik at turboen får kjølt seg ned Mine 2 D4 260 støyer også litt på enkelte turtall - det er vel typisk for 4 sylindrede dieselmotorer. Jeg forsøker å unngå dette turtallsområdet. Og ryker gjør alle diselmotorer. Jeg synes ikke at 1,7DTI røk så mye på lavt turtal. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Jeg er en kjiping! Jeg innrømmer det. Derfor valgte jeg for første gang en dieselmotor når jeg handlet ny båt i år. Det er en moderne VP D6-310. "Alle" sa at jeg må ha diesel i den nye båten fordi det er så mye lettere å selge. Så jeg betalte mange titusen kroner mer nå for at den antagelsen skal være korrekt i fremtiden. Etter en del timer med den nye motoren/båten kan jeg trygt si at dersom jeg ikke var en kjiping med redsel for å tape penger i fremtiden ville min neste motor igjen bruke bensin. Det er ikke noe direkte galt med D6-310, men det er liten tvil om at vibrasjoner, eksosutslipp, støynivå og ikke minst lydbilde ikke kan måle seg med en bensinmotor. Det er rett og slett mindre komfortabelt å ha en diesel enn bensin. Jeg antar at salget av dieselmotorer vil synke dramatisk når avgiftsfritaket forsvinner. Men jeg kan ta feil. Det stiger jo på bil rett og slett fordi "alle" sier at det er det "alle de andre" vil ha. Og dessuten er det mange flere enn meg som er kjipinger og som er opptatt av at diesel bruker litt mindre drivstoff og koster ørlite grann mindre per liter. På den annen side vil jeg gjerne ha komfort de få timene jeg er på sjøen den korte sommeren i Norge. Dersom du er av samme oppfatning og ikke bare tenker på penger så velg bensin. Og da er spørsmålet om man skal ha utenbords eller innenbords. Og mitt valg er utenbords av samme grunner som Andy og Hansi kommer med over her. Moderne utenbordsmotorer er meget bra! Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 11.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 (redigert) Det har kommet mange gode argumenter både for og i mot diesel og utenbordsmotor. Det er jammen godt vi snakker om sesongen 2007 for min del, slik at jeg kan bestemme/ombetemme meg mange ganger før valget blir tatt. Redigert 11.Juli.2006 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 En annen fordel som ikke er nevnt for innenbordsmotor sammenlignet med utenbordsmotor er at du får tyngdepunktet lenger frem i båten og at båten ofte blir litt tyngre. Den tar da sjøen bedre Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Men så taper du jo også masse toppfart når du først er i plan... Jeg har utenbordsmotor og har også plassert bensintanken helt akter i båten. Så får det heller ta 1 sek. ekstra å komme i plan... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mulligan Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Det har du helt rett i Boywonder. Med innenbords får du ikke trimmet baugen opp, båten pløyer mer, får større våt overflate, mer spruting, lavere toppfart og høyere drivstofforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
GP - Rune Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Er det lov å spørre om det er noe spesiell (båttype) du har sett på? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Det har du helt rett i Boywonder. Med innenbords får du ikke trimmet baugen opp, båten pløyer mer, får større våt overflate, mer spruting, lavere toppfart og høyere drivstofforbruk. En drevløsning er en "outboard" med powerhead fastmontert innenfor transom. De motorene som nevnes av trådstarter har begge trimbare drev. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
slettet Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 (redigert) ikke noe problem å løfte baugen med drev men man trenger en "sharp" koppet propell som "sitter". Redigert 11.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.