Jump to content

Mercruiser bensin vs diesel

Rastløs

Recommended Posts

Hvorfor har ikke dieseloutboard utkonkurrert dagens påhengere drevet av bensin?

Noe av forklaringen er nok at det store outboardmarkedet ikke etterspør dette.. Det har inntil for litt siden ikke spilt noen stor rolle hvor mye bensin en outboadr bruker på de store konsumetmarkdene som f.eks USA. Da jeg bodde i Qatar fra 2002 og til 2005 så ville ikke båtmarkedet i området rundt den arabiske gulf ha 4 taktere en gang, ei heller injection... Hvorfor, tja fordi en liter med bensin kostet 1 krone og 35 øre pr. liter fast pris.

En annen forklaring er nok at små moderne dieselmotorer med høy effekt og lite slagvolum er relativt nytt i markdet for biler. Det hele begynte ikke å løsne rundet 1997 og utviklingen har derfra har vært revolusjonerende. Ser en på VW/Audi, Toyota og andre sine små diesler på 1,4 liter og 90++ hk så vil nok slike dukke opp i outborad markedet om markedet etterspør dette da... Her i nisselandet vårt hjelper det nok ikke stort siden vi knapt nok utgjør noen promille av det globale markdet..

Men min krystallkule tilser nok at vi kommer til se disse små moderne dieselene i outborad versjon i løpet av 10-15 år... Pr. i dag så er jo ikke produsentene i stand til levere motorer raskt nok til bilene, men etterhvert så vil jeg nok tro at det kommer en lysning for båtmarkedet også... Og jeg føler meg ganske sikker på at det jobbes med dette i utviklingsavdelingene rundt omkring til de store aktorene innenfor outborad...

Vi må erkjenne at både bensin og diesel motorene blir mere moderne og fullpakket med elektronikk....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

kanskje fordi man ikke trenger de egenskapene som dieselmotoren har i en outboard installasjon?

Om det er mulig å få en sterkere, mer driftsøkonomisk, mer pålitelig og på alle tenkelige og utenkelige måter bedre løsning til samme pris, burde dere for menneskehetens beste virkelig søke om patentet i morgen den dag.

Også er det sikkert mulig å tjene penger på det i tillegg... :lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Det er vel ingenting som er galt... kanskje med unntak av hvor langt opp deplassementsfarten strekker seg... Grensen gå i denne teste ved 23-24 knop... under denne hastigheten er det 1 dbA mindre støy fra bensineren.. så her vinner den... Definisjonene deplassmentsfart i denne sammenhengen er hentet fra testen i Båtmagasinet

Nå har jeg omsider lest testen i Båtmagasinet. Jeg finner ingen steder at de så mye som bruker ordet deplasementsfart, langt mindre at de definerer den til over tyve knop. Det hadde vært fint om du kunne klargjøre hvor i testen Båtmagasinet definerer deplasementsfart slik du påstår at de gjør.

Utviklingen går kun en vei. Mindre, kraftigere og mer driftsikre maskiner.

For å ta en analogi med bilmotoren. Før ble den skiftet etter 100000 km. Nå ankommer omtrent alle biler høggern under egen maskin og gjerne med 3-400000 på telleren. Motoren går som ei klokke, mens resten av bilen er helt oppbrukt.

Nå skal det sies at det er ikke mange commonrail-diesler som kjører til høggern foreløpig. Om de siste nyvinningene på dieselfronten kan fremvise samme driftssikkerhet til en fornuftig pris som de "tradisjonelle" båtmotorene gjenstår å se. Det svaret begynner først å komme om +10 år, når VPs D-serie har fått stå under dørken i en båt i 15-20 år.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...