Jump to content

Mercruiser bensin vs diesel

Rastløs

Recommended Posts

Det har du helt rett i Boywonder.

Med innenbords får du ikke trimmet baugen opp, båten pløyer mer, får større våt overflate, mer spruting, lavere toppfart og høyere drivstofforbruk.

Det er vel derfor at båter med ekstreme sjø og fartsegenskaper som Hydrolift, Cobra og Stormway benytter innenbords med drev :confused:

Derfor mener jeg det er litt tøvete å påstå at sjøegenskaper blir SÅ dårlige med innenbordsmotor. Produsentene av slike ekstrembåter ønsker dessuten ingen stygg utenbordskladd hengende bak å bråke og ødelegge båtens linjer.

Har selv en nyere Volvo Penta 5.0 GXI V8 bensin (basert på Chevy) og med moderne multipoint injection og motorstyringsprogram. Den har jeg tatt service på selv meget enkelt - og dyrt var det absolutt ikke - om jeg hadde latt være å kjøpe orginal VP olje - som ble den dyreste utgiften.

Motoren har masse moment, rask gassrespons og silkemyk gange. Og den er stille! I motsetning til utenbordsmotorer jeg har hatt. Og drivstofforbruket ikke høyere enn min forrige Yamaha Vmax 250.

Det blir alltid mer relevant når tilhengere av utenbordsmotorer kan sammenlikne teknologien med også nye og moderne innenbordsmotorer med tilsvarende ytelse.

Generelt har innenbordsmotor dobbelt så lang levetid som utenbords. Og diesel enda lenger. Også noe å tenke på.

Redigert av Anesthesis (see edit history)

I en 23 fots båt er vel den største fordelen med en outboard at du får den ut av båten?. Mer plass til salong og solseng?.

Forbruksmessig vil en bensinmotor bruke ca 360-400g/kwt. En diesel maskin 180-210g/kwt.

Dette er teoretisk.

Ulempen med en diesel maskin er vekten. Den er igjennomsnitt tyngre enn bensinmotoren. Derfor vil forbruket bli noe forvrenkt. Jeg vil likevel mene at en diesel maskin bruker mindre enn en bensin maskin. Dette har også mye med hvordan forbrenningen skjer.

Driftskostnadene tror jeg ikke har så mye å si på hva du velger. Så lenge dette er snakk om nye motorer. Klart at en diesel maskin er mer slitesterk enn en bensin maskin. Men hvor mange timer kjører du en 23 fots båt i sesongen?

er visst ingen som har giddet å lese linkene jeg postet så jeg prøver igjen:

båtmagasinet - sammenligningtest av moderne diesel innenbord mot firetakt outboard Diesel mot Bensin - outboarden vinner på alle punkter.

Eivind Amble om Bensin eller Diesel? - svært overrasket over moderne firetakts outboardere til tross for fremstegene med HDI dieslene.

modene firetakts outboardere holder forøvrig "evig" - levetid er ikke noe tema sammenliknet med moderne dieser.

moderne diesler er så hurtiggående/ytende at levetiden er ubetydlig forskjellig fra en (også) riktig vedlikrholdt bensinmotor.

til spørsmålet fra den originale posteren mht bedre sikkerhet - vann i motoren ved bruk av outboarder.

ja, det har nok forekommet - i allefall tidligere - ved bestemte båt/motor kombinasjoner at hvis man slår av gassen på feil måte i sterk medsjø - har det kommet vann inn i motoren med varierende resultat.

det er imidlertid en del forskjell på motorer og båt comboer og brukreres kunnskap.

innenbordsmotorer kan man mekke på i et knipetap men med unntak av impelleren er det knapt noe på en outboarder som ryker underveis på en moderne konstruksjon og normalt vedlikehold.

her er innboardere - spesielt med ferskvannskjøling - teknisk sett mer utsatt pga mye høyere kompleksitet og masse leamikk man ikke har på en outboarder.

mange problemer med dette kunne imidlertid vært unngått med litt forebyggende inspeksjon/arbeid.

gjelder mest motorer som har vært i bruk en tid.

outboardere krever selvfølgelig et visst forebyggende ettersyn de også og,...

ingen motor blir bedre enn det eieren gjør den til gjennom forebyggende ettersyn og normalt vedlikehold.

her finnes mange varianter - mye tvilsomt har jeg inntrykk av.

for å referere til min tidligere nevnte gode venn - nå desverre på andre farvann - Per Smith som monterte regulatorene sine på alt fra de største og dyreste båtene til de minste:

"jeg hadde aldri kjøpt brukt båt uansett" - basert på hva han så i maskinrommene.

gjaldt like mye de dyreste som andre båter.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

det var vel nevnt noe om bensinmotorers forskjellige innsprøytningssystemer - jeg leste det slik at siden firetakts bensin ikke benyttet direkte bensin innsprøytning er de dårligere enn diesel.

dette medfører ikke riktighet.

moderne hdi diesler benytter sekvensiel innsprøytning for å prøve å oppnå hva en inndirekte innsprøytet bensinmotor gjør: optimalisering av bensin/luft blandingen.

noe diesel sprøytes inn relativt tidlig i komprimeringsslaget - men ikke nok til å tenne - kun for "forblanding" mens resten starter på riktig tidspunkt før tenning.

det ekstremt høye trykket gjør forstøvingen mye bedre enn tidligere.

direkte innsprøytning av bensin som på en diesel benyttes sjelden/aldri på bensinfiretaktere.

årsaken til dette er minst 2:

• ved å sprøyte bensinen inn i innsugskanalen får bensinen bedre mulighet/tid til å blande seg med luften og gi bedre forbrenning og effektivitet.

• den eneste firetaktsmotoren jeg kan huske har hatt ren direkte bensininnsprøytning er Mitsubishis GDI motor.

floppet imidlertid pga for "uren" bensin i Europa - inneholdt for store forurensede partikler til at systemet kunne brukes her (til forskjell fra Japan) uten en viss modifisering av innsp systemet så gevinsten falt mer eller mindre bort og i tillegg fikk man ikke den tidligere nevnte nødvendige blanding av bensin/luft = blandet resultat.

honda har laget moderne motorer med inndirekte innsprøytning som langt overgår mitsubishiens direkteinnsprøytede - mener å huske at flere av deres nye motorer går på 26:1 luft/bensin - bla hybrid motoren - uten at nox verdiene går av skaftet.

som kjent bruker moderne totakts outboardere direkte bensininnsprøytning men,, sammen med høytrykksluft for å få den nødvendige optimaliserte blanding mellom de to.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Joda vennen... jeg har lest innleggene og kommentert dem tidligere.... men det eneste er at jeg ikke skjønner konklusjonen din... med at outboarden vinner på alle punkter.... i følge testen du henviser til så er kun på (topp)farten den vinner.... på forbruk og støy ligger jo outboarden over med unntak av -1500 o/min da båten er i deplasement fart med Volvoen..

Kan du underbygge din konklusjon på hvordan outboarden vinner på alle punkter.... Det er noe jeg ikke skjønner her, og det er dessverre ikke første gangen det hender...

Gjelder denne testen som du viser til i ditt innlegg... Diesel mot bensin

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En stor mangel med Båtmagasinet sin test, og også de fleste andre tester, er at de suverent overser det fartsområdet jeg og mange med meg tilbringer aller mest tid i: DEPLASEMENTSFART.

Hvorfor har ikke Båtmagasinet målinger med turtall lavere enn 1500 rpx under max?

Hvorfor måler man ikke ved dorgefart?

Hvorfor måler man ikke ved 5 knops fart, fartsgrensen jeg svært ofte befinner meg i?

Det hadde vært interresant å se hvor enormt mye stillere en 4-takter som min Suzuki er enn en diesel da. Og hvor mye mindre den ryker og forurenser. Og å sammenligne forbruk etc.

Men nei, dette skal ikke sammenlignes nei, selv om det stadig dukker opp nye fartsbegrensinger innaskjærs i mange kommuner. Og så er det mange av oss som faktisk trives i kosefart store deler av tiden vi er på sjøen.

skal være enig i a baatmagasinet som vanlig har klart å sette opp saker ting på hodet men hvis du forstår det som står der vil du se du at jeg har rett.

det er så opplagt at jeg gidder ikke bruke tid på å gå igjennom det for deg - beklager.

Hei! Sånn går det ikke an å argumentere.

Har merket meg at også The Scrutinizer mange ganger setter saker og ting på hodet (som vi andre også).

Jeg er en til som heller ikke er enig med deg og heller ikke skjønner hva du mener. For eksempel leser jeg at dieselmotoren kjører omtrent dobbelt så mange mil pr. krone.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

innenbordsmotorer kan man mekke på i et knipetap men med unntak av impelleren er det knapt noe på en outboarder som ryker underveis på en moderne konstruksjon og normalt vedlikehold.

her sier du indirekte at innenbords dieselmotorer går i stykker men det gjør ikke utenbordsmotorer med normalt vedlikehold. Fint om du kan utdype det

At en innenbords dieselmotor også kan mekkes på - vel - jeg gjør ikke mye på Vera og Petra i maskinrommet mitt. Har liksom ikke lyst til å leke med 1600 bars dieseltrykk og 80 V strøm.

• den eneste firetaktsmotoren jeg kan huske har hatt ren direkte bensininnsprøytning er Mitsubishis GDI motor.

Vil det si at VAG's FSI motorer er totaktsmotorer :rolleyes:

Leste en test i Båtmagasinet for en tid til bake mellom Mercruiser 135 bensin og Mercruiser 117 diesel, der diesel vant på alle områder utenom pris. Tok du med annen håndsverdi vant den vell der også.

Hvilke alle områder utenom pris er det du snakker om her?

Fart, støy og forbruk................se testen her:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/website...25?OpenDocument

Av en eller annen grunn vil ikke linken virke 100% men dersom du velger "Tester" i menyen og velger søk - legger her inn "Mercruiser D1.7L" så får du den frem. Oppsumeringen følger under.

Test: Mercruiser D1.7L

Diesel utklasser bensin

Den nye 116-hesters dieselmotoren til Mercruiser kjører fletta av tilsvarende bensinmotor. Både fart, støy og forbruk er klart bedre for dieselmotorens vedkommende.

Tekst og foto: Lars H. Lindén

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Grei og ryddig rediggjørelse på en test slik som jeg ser det, og som forøvrig bekrefter det som de aller fleste allerede er klar over...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ja men det er ikke så lett for gutta med stor bensinmotor å innrømme det :wink:

Men jeg må innrømme at det er en del nye utenbordsmotorer som begynner å imponere.

Skulle jeg kjøpt en HELT NY daycruiser i dag i samme størrelse som jeg har hadde valget stått mellom diesel eller 4 takt påhengs. Større en 24 fot så er det bare et valg.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Ja men det er ikke så lett for gutta med stor bensinmotor å innrømme det :wink:

Men jeg må innrømme at det er en del nye utenbordsmotorer som begynner å imponere.

Tja.. det står "kjører fletta av tilsvarende bensinmotor. En tilsvarende bensinmotor vil jeg neppe kalle for stor. En innenbords bensinmotor rundt det hk antallet vil i såfall være minste type mexicomotor på 135hk med forgasser. Den er lite attraktiv for meg pga for liten ytelse.

Jeg ville heller aldri kjøpt 1.7 liter dieselen som egentlig er en gammel Izuzu motor. Den er befengt med masse feil. Sprekte ventiler og turbokrasj ann mass. Bare søk og les på dette og andre båtfora.

I min nyere BMW sitter en 2.0 turbodiesel. Jeg tror neppe den hadde holdt særlig lenge hvis den skulle gå timesvis i turtall nærmere 4000 omdreininger. Normalt ligger bilmotoren rundt 1000 til 1500 i jevn hastighet. Ikke rart at en så liten maringe-turbodiesel går i filler så fort!

Skulle jeg kjøpt en tilsvarende diesel til min 270 hk Volvo Penta GXI måtte jeg betale så mye mer i pris at jeg kunne slite ut bensinmotoren en og to ganger før jeg sparte inn drivstoffkostnadene. Derfor er bensin fortsatt best synes jeg. Diesel 1.7 literen leveres som opsjon på min båt, men det blir alt for lite krefter og urdårlig driftsikkerhet med den motoren. Båtmagasinet kan si hva dem vil for meg, for de har tydeligvis ikke undersøkt hva som skjer med denne motoren etter en tids bruk.

Skal være heilt ærlig. Kunne tenkt meg å bytte til en 400 hk bensinmotor når som helst. Ingen lyd, ingen vibrasjoner, drag i massevis, lett å skaffe deler.

Har 270 hk diesel i dag og er passe shaka etter en tur. V8 ruler.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg kan ikke se at noen av de motoralternativene som var skissert på denne båten 23 for var basert på chevy.. en 135 mercruiser som ikke er basert på V8'en til chevy,

:yesnod: ... .

Kjære sydvesten, chevy lager da mye mer en v8-motorer! 135 hk mercruiser er basert på en chevy-blokk, den...

Merc 135 er en gammel motor - tror de lages i Mexico nå. Den motoren har fått en del pepper i tester siste året - bla i Uttern D55 - ikke fordi den er for svak - men fordi den er for gammel, har høyt støynivå, høyt forbruk mm. Motoren har forgasser - ikke injection. Grunnkonstruksjonen er minst 30 år gammel.

Hvis en motor har vært "uforandret" i 30 år, er det vel fordi den er pålitelig? Skulle tro det...

Jeg tror det er viktig å la motoren få noen minutter på tomgang før man slår den av slik at turboen får kjølt seg ned

Dette gjelder ALLE turbomotorer også VP...

Med innenbords får du ikke trimmet baugen opp, båten pløyer mer, får større våt overflate, mer spruting, lavere toppfart og høyere drivstofforbruk.

Nå tenker du på fast aksling, og ikke på hekkaggregat, som kan trimmes så mye man vil...

I min nyere BMW sitter en 2.0 turbodiesel. Jeg tror neppe den hadde holdt særlig lenge hvis den skulle gå timesvis i turtall nærmere 4000 omdreininger. Normalt ligger bilmotoren rundt 1000 til 1500 i jevn hastighet. Ikke rart at en så liten maringe-turbodiesel går i filler så fort!

Det stemer også faktisk. Yanmar har denne motoren i sin nye motorserie som skal konkurrere med VP D serie. De kan ikke gå på maks turtall mer enn 10 minutter, og maks turtall for konstant belastning ligger 400 Omin under maks om jeg husker rett. Vær obs på at maks hk tas ut på maks turtall - så i prinsippet blir ikke motorene konkurransedyktige på hk tall mot VP's D serie som kan kjøres på maks turtall så lenge du vil.

Fart, støy og forbruk................se testen her:

Dette er med respekt å melde tøv.

Man trenger ikke stor kunnskap om eller erfaring med forbrenningsmotorer for å vite at en dieselmotor bråker mer enn en bensinmotor. At denne testen får seg til å hevde noe annet sier jo litt om nivået den ligger på.

Bensinmotoren i dette tilfellet er oppgitt til å ha et toppturtall på 4700 rpm med den aktuelle propellen. Hvorfor er det kun foretatt støymålinger fra 3500 rpm og oppover? Hvor stor andel av motorens gangtid skjer i turtallsområdet 3500-4700 kontra lavere turtall? Jeg bare minner om femknopsgrensen i denne sammenhengen. All kjøring i slike farvann foregår nokså langt unna 3500 rpm.

I de støyverdiene som er oppgitt i testen har bensinmotoren samme støynivå som dieselen til den passerer 4000 rpm, da bråker den mer. Jeg er mildt sagt forundret over at noen kan svelge den konklusjonen denne testen prøver å selge, at dieselmotoren er klart bedre enn bensinmotoren på støy, med det bakgrunnsmaterialet den forsøker å gjøre det med. Det er en konklusjon som står til stryk.

Yes, sir, er enig i dette...

Man trenger ikke stor kunnskap om eller erfaring med forbrenningsmotorer for å vite at en dieselmotor bråker mer enn en bensinmotor. At denne testen får seg til å hevde noe annet sier jo litt om nivået den ligger på.

Bensinmotoren i dette tilfellet er oppgitt til å ha et toppturtall på 4700 rpm med den aktuelle propellen. Hvorfor er det kun foretatt støymålinger fra 3500 rpm og oppover? Hvor stor andel av motorens gangtid skjer i turtallsområdet 3500-4700 kontra lavere turtall? Jeg bare minner om femknopsgrensen i denne sammenhengen. All kjøring i slike farvann foregår nokså langt unna 3500 rpm.

I de støyverdiene som er oppgitt i testen har bensinmotoren samme støynivå som dieselen til den passerer 4000 rpm, da bråker den mer. Jeg er mildt sagt forundret over at noen kan svelge den konklusjonen denne testen prøver å selge, at dieselmotoren er klart bedre enn bensinmotoren på støy, med det bakgrunnsmaterialet den forsøker å gjøre det med. Det er en konklusjon som står til stryk.

Hvis man kjøper en båt for å bare bruke den på 5-mils-grenser, da sitter det ikke en mercruser 1,7D i den, mer sannsynlig er det en snekke med en liten yanmar eller noe i. Derfor er ikke disse tallene spesielt viktige...

Når man med et måleapparat måler desibel-styrken til å være mindre med diesel enn med bensin, da er det løgn eller oppspinn???

Hvis man kjøper en båt for å bare bruke den på 5-mils-grenser, da sitter det ikke en mercruser 1,7D i den, mer sannsynlig er det en snekke med en liten yanmar eller noe i. Derfor er ikke disse tallene spesielt viktige...

Nå er det vel ingen som utelukkende beveger seg i farvann med 5 knops grense, men mange båtbrukere tilbringer veldig mye av tiden i dette fartsområdet.

Båten vår brukes mest i nærområdet ved hytta i Blindleia. Både (sommer)fartsgrenser, trafikkmengde og kosen tilsier at størstedelen av bruken er i området under 5 knop. Og da er det støy og forbrukstall for dette fartsområdet som gjelder.

Den omtalte, etter min mening overfladiske sammenligning i Båtmagasinet har helt 'glemt' å måle noe som helst i deplasementsfart. Tror konklusjonen hadde vært en helt annen om man hadde målt støy, forurensing og forbruk også ved lave omdreininger. I alle fall om man også hadde tatt med en moderne 4-takters påhenger i sammenligningen, i tillegg til den aldersstegne forgasserbaserte mexicomotoren de har sammenlignet med ...

Kjøpe snekke med liten Yanmar? Nei, det er ikke for oss. Av og til skal vi til og fra vårt hjemsted i Kristiansand. Av og til på lengre turer. Sverigeturen i fjor i snekke med liten Yanmar? Glem det.

Vi vil ha en motor som går stille, billig og med minimale utslipp i det fartsområdet vi befinner oss mest, deplasementsfart. I tillegg vil vi ha muligheter til fart, både for å reise lengre avstander, drive vannsport eller bare frese på en gang i mellom. Ja takk, begge deler.

Yes, sir, er enig i dette...

Mye av poenget her er at de fleste ikke oppholder seg kun i ett turtallsområde, men i hele registeret. Noen mer i en ende av skalaen, andre mer i den andre enden av skalaen. Når Båtmagasinet får seg til å proklamere at dieselen slår bensineren på støy fordi den bråker mindre enn dieselen over 4000rpm (uten å redegjøre for støynivået i resten av turtallsregisteret), da kan jeg ikke annet enn å riste på hodet.

Når man med et måleapparat måler desibel-styrken til å være mindre med diesel enn med bensin, da er det løgn eller oppspinn???

Hva er det du snakker om? Jeg tror du må lese innlegget mitt en gang til.

Hva er det du snakker om? Jeg tror du må lese innlegget mitt en gang til.

Jeg mener at når du hevder at dieselmotoren bråker mer, til tross for at testen har målt motsatt, så må du hevde at testen er løgn eller oppspinn

Hentet fra testen:

Vi testet motorene på fem forskjellige turtall, fra topp og så i steg på 300 omdreininger nedover. Hastighetene ble målt med radar, drivstofforbruket med gjennomstrømmingsmåler og støynivået med decibelmåler ved førerplass og med akterdør stengt og takluke åpen.

Da har nok også jeg misforsått..... men jeg vet ennå ikke hva jeg har misforstått... :rolleyes: men det er ikke første gangen..

Testen er vel utført etter de oppgitte data, og konklusjonene er klinkende klar... hva som som hender utenfor testområdet blir jo bare speskulasjoner... Vi kan jo selvsagt diskutere oss både grønn og blå om dette, men i denne testen med disse motorene og denne båten så er vel konklusjonen entydig.... Denne testen er utført i planingsfart for en planende båt.. Utfra de forutsetningene som er satt i testen så er jo konkulsjonen rett etter min mening

Det er ikke umulig at bensineren bråker noe mindre enn dieselen ved tomgang eller litt mere, men det er neppe de helt store forkjellene.. Dette fordi det kun skiller 1 db ved alle de turtallene.... og om en ser på støy ved samme turtall så bråker jo bensineren mindre enn dieselen..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...