Jump to content

Overgang 3 fas til 1 fas


kringeland

Recommended Posts

Hei

Ble mye terminologi her ;-)

På første innlegg må vi regne med at det reelt er et 3-fas 220 v anlegg slik som han forteller.

Da tar man en vanlig skjøteledning med jording og kobler på en 3-fasekontakt (4 pinner, blå)

to ledere på fritt valgte pinner, men jordingen som er gul og grønn skal inn på den tykkeste pinnen som er merket med jordingssymbolet.

På mange gamle anlegg har ikke disse uttakene jordfeilbryter, så det bør du viurdere å sette i båten.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Nå som det opprinnelige spørsmålet er besvart, har jeg et i samme gata.

 

Jeg har som de fleste med gamle anlegg 3-fas IT nett.

Skulle kjøpe varmepumpe i Sverige, men der har pumpene selvfølgelig 400V.

Finnes det noen mulighet for å kjøre en 400V 3fas varmepumpe på mitt IT-nett?

 

Trafo på min eksisterende 3fas? Mulig? Lovlig?

Handle den samme pumpa i Norge er mye dyrere, men kanskje lurere likevel?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Blå med 4 pinner er vel som oftest 3 fas ??

Hvor mange volt skal det være mellom fasene ? 220 og 110 til jord ?

Det stemmer det, bare mål og se at alle har spenning.

Spenningen er som mange skriver 230 V mellom fasene. Mellom fase og jord er den 133 V. Du får spenningen mellom fase og jord når du tar 230 V og deler på roten av 3. Spenningen har tidligere vert 220 V i Norge og da var spenningen mellom fase og jord 127 V.

Det er også krav til jordfeilbryter for bryggeanlegg til båter på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Nå som det opprinnelige spørsmålet er besvart, har jeg et i samme gata.

 

Jeg har som de fleste med gamle anlegg 3-fas IT nett.

Skulle kjøpe varmepumpe i Sverige, men der har pumpene selvfølgelig 400V.

Finnes det noen mulighet for å kjøre en 400V 3fas varmepumpe på mitt IT-nett?

 

Trafo på min eksisterende 3fas? Mulig? Lovlig?

Handle den samme pumpa i Norge er mye dyrere, men kanskje lurere likevel?

 

Lotus

En elmotor som er 3-faset er lett å koble om fra 400 til 230, bare endre fra stjerne til delta-kobling (eller var det omvendt?). En annen ting er at en evt eektronikk blir sannsynligvis drevet av likespenning på 5, 12 eller 24 volt (eller enm anne likespenning) og da må trafoen til denne delen byttes.
Link to post
Share on other sites

Lurte derfor på å lage en overgang fra 16/3 fas til 1 fas kontakt.

Noen som vet om dette går og eventuelt hvordan dette bør kobles?

Ja, det går og det er ikke noe du bør koble selv. Lengden av denne tråden burde være argument godt nok. Du skal vite hva du gjør, og gjøre det riktig og følge de forskrifter og regler som gjelder. Det er ikke bare å lete seg fram med et voltmeter til du tror du har funnet et ledningspar med omtrent riktig spenning.
Link to post
Share on other sites

En elmotor som er 3-faset er lett å koble om fra 400 til 230, bare endre fra stjerne til delta-kobling (eller var det omvendt?). En annen ting er at en evt eektronikk blir sannsynligvis drevet av likespenning på 5, 12 eller 24 volt (eller enm anne likespenning) og da må trafoen til denne delen byttes.

OK ikke verre altså. Takk for svaret.

Elektronikken har sikkert en trafo som bruker fase og jord og blir da 230V. I så tilfelle er dette en kurant sak. Så slipper de svenske produsentene å bytte noe som helst når de selger varmepumper til de norske importørene - kanskje...

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Brems sakte i svingene nå;

forutsetningen for at motoren skal kunne kobles om til D(trekantkobling) er at det faktisk er en 230/400V motor, og ikke en 400/690V motor.

Med ganske stor sannsylighet, er det en 400VD690VY motor, og da kan den ikke kobles om i det hele tatt.

 

Dog; ikke fortvil. En vanlig 1400 eller 3000rpm elektromotor, koster MYE mindre enn man skal tro. Om man går direkte løs på kilden, og unngår 10 ledd som skal ha sine 50% avanse...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...