Jump to content

1995 mod. mercruiser 7,3l 270 HK Diesel


ola

Recommended Posts

1995 mod. mercruiser 7,3l 270 HK Diesel Kjøling: Ferskvann Gangtid: 450 timer hvordan fungerer denne motoren,stander feil, svakheter, hva bør man passe på,??? Er det skyhøye delepriser i forhold til VP. ?

 

Hva med bravo 3 drev, og duo propp? Takker for all hjelp. jeg er vant til VP og håper noen kan fortelle meg om delepriser og varighet i forhold til VP.. Takker

Link to post

kjenner ikke mye til motoren men det skal være en Hi-International v8 motor også brukt i US Ford vans.

er nok bygget i relativt stort antall noe som kan gi lavere delepriser osv men om motroren avviker mye i marineversjon fra originalen vet jeg ikke noe om.

 

tror den er veldig tung sammenliknet med gm/marindeiesel sine 6.5 liter - ca 750 kg vs 460 kg om jeg husker riktig.

ja, 750 ser det ut til.

http://www.sea-pro.com/mercurymarine/mercr...D-Tronic-LD.htm

antar at den som vel alle store v8ere er fri for bla ventiljustering.

 

tidligere anbefalte man bravoII drev for diesler men de nyere 3 drevene skal være forsterket for diesel og.

kjenner en som har 2x denne motoren med b3 drev.

sliter visstnok litt med å fiunne riktige propeller.

 

bravo drevene er normalt mye enklere å drifte enn vp drevene.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Jeg hadde en slik Mercruiser i min forrige båt. Pen gange (V8), lavt dieselbforbruk. Mye mindre støy enn i pappas nye Bavaria 32 med 2xKAD32. Vi brukte diesel for 750,- på en 7 timers tur fra Lillesand til Tønsberg... Da hadde vi feil drev montaert på båten, så den brukte nok mer enn den skulle. Et voldsomt dreimoment(over 750Nm tror jeg), så hvis du kjører som en tulling er det ris bak speilet fordi du river i filler drevet. Enkel mekanikk, ukomplisert å skru på. Tung motor. Turboen koster 10-12000 på Turboservice i Oslo. Starter skaffes fra mekonomen, glødeplugger likeså.

 

Bravo3 kan bli varmt hvis båten din er tung. Mer enn 4-4,5 tonn med båt er ikke å anbefal såvidt jeg husker. Ellers funker det bra.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Her er ting eg selv ikke viste om når eg kjøpte båt med nevnte motor.

Hvor taes kjølevannet fra?? Gjennom drev = ikke bra. Motoren trenger 1,5 toms gjennomføring.

Drevet er og en sak for seg selv. Hvor tung er båten? Over 3,5 tonn er ikke bra uten ekstra kjøling på drevet. Når var der service sist på drevet med sjekk av drivknuter? Dei sliter under meget tunge forhold på den motoren.

Er det tett rundt turboen?? Ser du lekasjer her kan det fort koste 10-12 tusen som nevnt her

 

Når var kjøleveske skiftet. Og hvilken sort er det. Dette er viktig pga pitting i cyl nr 7-8. Dvs gravrust i sylinder veggen (i kjølekanal og er umulig å se)som kan føre til havari totalt. Er det holdt service på kjølesystemet er du trygg.

 

Smøring av coupler plata bak på motoren er viktig. Samme med transom lager

Synes ikke min bruker mye drivstoff. ca 1,36 pr nm. 3 tonn båt og 26 knop marsj.

Delepriser.. Vel . Der er 2 manifolder, + 1 crossover som koster noen tusen. 12 lapper pr del i usa.

Skulle ikke være et problem siden desse er ferskvanskjølt.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Turbotrykket skal være mellom 9-11 psi. Sjekk det før du kjøper :-)

Og den motoren ryker ikke i det hele tatt, selv rett etter oppstart! Med nye/gode glødeplugger starter den på første, aldri noe tull. Selv sent på høsten/når det er kaldt. Jeg triveds med den motoren.

 

Motoren er glad i dieseltilseting, type Alron. Små hvite flasker med grønn skrift.

 

Joda310

 

editert:begrepsforvirring :-)

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Pakningen mellom aftercooler og innsugsmanifold. Er det tett der?

Jeg laget pakning i litt tykk papp og fikk 2 ekstra psi bare på det :-) Og pass på at grovfilteret som ligger underf AC ligger perfekt i senter, og vær yterst nøye når aftercooleren settes på. da blir det tett og fint, plent pulver å kjøre båt med :-)

Joda310

Tidligere 7,3 eier

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Pakningen mellom aftercooler og innsugsmanifold. Er det tett der?

Jeg laget pakning i litt tykk papp og fikk 2 ekstra psi bare på det :-) Og pass på at grovfilteret som ligger underf AC ligger perfekt i senter, og vær yterst nøye når aftercooleren settes på. da blir det tett og fint, plent pulver å kjøre båt med :-)

Joda310

Tidligere 7,3 eier

Har Starpowr og ikke likt oppsett.. Min AC ligger på siden av motoren

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Når var kjøleveske skiftet. Og hvilken sort er det. Dette er viktig pga pitting i cyl nr 7-8. Dvs gravrust i sylinder veggen (i kjølekanal og er umulig å se)som kan føre til havari totalt. Er det holdt service på kjølesystemet er du trygg.

Just precis. Dette er meget viktig ... for de som liker den szlags, akn jeg poste et billede av en liknende motor som led en ublid skjebne pga. samme problemstilling.

 

Etannet obs: I alle fall i MerCruiser versjon går disse på noe høy temp dvs. det er ikk mye å gå på hvis man mister kjøling.

 

Motoren er produsert av Maxion Motores i Brazil, som eies for det meste av Navistar Corp., som igjen eier International Harvester. Det er altså en Brazil-motor, med det rykte som derav følger ... men denne er av de bedre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

så med andre ord er det en bedre motor enn VP.. lettere å skru på, billigere deler .mer driftsikker .????

båten er ca. 3000 kg.

Bedre motor enn VP? Nei.

Lettere å skru på? Hvis du skal gjøre det selv? Kanskje.

Billigere deler? Ja, hvis du kjenner kanalene.

Mer driftsikker? Nei.

"If you are up shit creek in Scandinavia with no paddle?" Nei.

 

Er du mekaniker, svaret er Ja.

Ikke mekaniker, svaret er Nei.

 

Your choice mate. Dette er ikke noe ja/nei spørsmål. Du må tenke sjæl.

Link to post

Har vært eier av denne type motor..

Lurte ofte på om de Amerikanske farmerene skiftet kjøleveske til 180.- literen hvert annet år.

I følge Marine Power så vil motoren havarere hvis du ikke bruker orginal kjøleveske, som skal skiftes med to års mellomrom.

Brukte "orginal" kjøleveske i fra Shell jeg, det fungerte bare svært så lenge jeg var eier.

Men motoren havarerte noen år senere pga. knekt kamaksel. Den ble da overhalt for 60K, men verkstedet forlangte at kjøleveske ol. skulle være orginalt etterpå for at de kunne garantere for arbeidet. Greit nok det, men kostet 5K å skifte kjølevesken, så den båten skiftet eier atter en gang..

Synd for det er en fin motor.

Link to post

Det med skifte av kjølevæske er muligens litt lurendreieri. I alle fall med motoren jeg var borti, var poblemet ren fysikk -- dvs. det var vannstrømmen i kjølekappen forbi sylinderveggen som var problemet. Det ble groptæring og til slutt hull tvers gjennom. Det finnes neppe noen kjølevæske i verden som kunne forhindret akkurat det. Bildet kommer så snart jeg finner det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Etannet obs: I alle fall i MerCruiser versjon går disse på noe høy temp dvs. det er ikk mye å gå på hvis man mister kjøling.

Vår Merc - d-tronic utgaven - har kjølevannsinntak i motorrommet. Marsjfart gjerne rundt 3000 o/min. Tempen ligger alltid i det nedre sjiktet av normalskalaen. Selv på fullt pådrag er temp aldri høy..

 

Straks 400 gangtimer nå fra ny. Meget godt fornøyd..

 

Fint å bli obs på intervallet for kjølevannsskift.

 

Kan nevne at vi har Bravo III X: Dette er montert fra verkstedet med overrisling av vann fra saltvannssiden på motoren. Effekten av denne kjølingen av toppen av drevet er lett å se når båten løfter drevets topp ut av vannet: Anseelig mengde damp! Fungerer utmerket..

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post

Hei

Det som jeg tror er problemet med groptæring i fra kjølevannet, er at det løsner partikler i kjølekretsen som vandrer rundt i kjølesystemet.

Det virker som sandblåsing av kjøleanlegget, og til slutt vil det kunne blåses hull på ugunstige plasser.

Store motorer har kjølevannsfilter. Derfor får de ikke disse skadene selv etter 10 - 20 000 timer.

Link to post

Det med skifte av kjølevæske er muligens litt lurendreieri. I alle fall med motoren jeg var borti, var poblemet ren fysikk -- dvs. det var vannstrømmen i kjølekappen forbi sylinderveggen som var problemet. Det ble groptæring og til slutt hull tvers gjennom. Det finnes neppe noen kjølevæske i verden som kunne forhindret akkurat det. Bildet kommer så snart jeg finner det.

Nja.. Om eg skulle tro min nett venn i Canada så finnes faktisk et additive for dette. Det har noe med luft i kjølekretsen å gjøre etter deiras forskning og forhandler sine utalelser.

 

Står vel litt om dette på denne siden. Ford Forum

 

Her står det bla.

 

i think what your concerned about is a condition called cavation which is a pitting of the outside cylinder walls in the coolant passagescaused by air bubbles in the coolantsticking to the wall & bursting as the piston passes & vibrates the wall which erodes a small part of the iron block each time IF the coolant has not been treated with an additive to prevent the condition.

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Det stemmer det, kavitasjonstæring pga. mikroskopiske luftbobler dannet av tryket fra den vibrerende sylinderveggen. Pointet er at straks en grop er begynt å danne seg, vil det forbipasserende kjølevannet grave videre. Og vips. så er det høl tvers gjennom.

:yesnod::yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Det med skifte av kjølevæske er muligens litt lurendreieri. I alle fall med motoren jeg var borti, var poblemet ren fysikk -- dvs. det var vannstrømmen i kjølekappen forbi sylinderveggen som var problemet. Det ble groptæring og til slutt hull tvers gjennom. Det finnes neppe noen kjølevæske i verden som kunne forhindret akkurat det. Bildet kommer så snart jeg finner det.

 

Hei

Det som jeg tror er problemet med groptæring i fra kjølevannet, er at det løsner partikler i kjølekretsen som vandrer rundt i kjølesystemet.

Det virker som sandblåsing av kjøleanlegget, og til slutt vil det kunne blåses hull på ugunstige plasser.

Store motorer har kjølevannsfilter. Derfor får de ikke disse skadene selv etter 10 - 20 000 timer.

 

Det stemmer det, kavitasjonstæring pga. mikroskopiske luftbobler dannet av tryket fra den vibrerende sylinderveggen. Pointet er at straks en grop er begynt å danne seg, vil det forbipasserende kjølevannet grave videre. Og vips. så er det høl tvers gjennom.

Der har alle to rett . Det Keiko beskriver er erosjon. Det Worse beskriver er kavitasjon. Til begge disse fysiske forhold ligger det en meget vesentlig korrosjonskomponent. Når et fragment treffer stålet, eller en boble imploderer på stålet, fjernes oksidbeskyttelsen. Altså oksid,- på folkamål rust, beskytter stålet. Den lille plassen som blir truffet, opptrer som en anode for alt annet stål rundt. Det blir en sjokkorrosjon. Forholdet kan man til en viss grad si er selvpropellerende, aksellererende for kavitasjonens vedkommende, en tilleggseffekt.

 

Filter vil hjelpe, slik Keiko beskriver. Frostvæske vil hjelpe med to funksjoner: Den skummer mindre, det blir mindre bobler. Den inneholder antikorrosjonstilsetninger ('flytende anode'). Slik sett skal man gjerne skifte frostvæsken etter angitte intervaller.

Link to post

Antikorrosjonstilsetning kan kjøpes i løs vekt av Scania, Catterpillar m.fl.

Det er det som brytes ned i kjølevesken over tid.

Men jeg tror ikke at det går å tilsette den disse "moderne" kjøleveskene som er rosa, blå mm.

Hvis jeg skulle kjøpt en ford 7,3 motor som var over 10 år gammel, så tror jeg absolutt ikke at jeg ville spandert mange tusen på kjøleveske.

Det finnes morsomere ting å drikke.......... :drink:

Link to post

Når var kjøleveske skiftet. Og hvilken sort er det. Dette er viktig pga pitting i cyl nr 7-8. Dvs gravrust i sylinder veggen (i kjølekanal og er umulig å se)som kan føre til havari totalt. Er det holdt service på kjølesystemet er du trygg.

 

Er ikke dette et større problem i bil eller i båt?? (mindre gang tid i båt )

Link to post

Mulig det. Men ville du tatt sjansen?? Eg spanderte noen 100 lapper på ny kjøleveske type rød. Skal sannsynligvis skifte igjen i år siden kjølesystemet virker noe skittent.

 

Stell med motoren som om det er det dyreste du eier. For det er det vel og. Båt uten motor er ikke verd stort. Eller??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...