Jump to content

1995 mod. mercruiser 7,3l 270 HK Diesel


ola

Recommended Posts

har en 7,3 i van 90 mod og den har nå gått 300000 uten prob...kjenner flere m samme bil og de funker fint på 300000+km...min har en kjøleveske uten farge (som jeg kan se) aner ikke type...men dette skulle vel bli mange timer i båt også..snitt på 5o km i timen gir 6000timer men automaten pleier å tulle før det :sad:

Redigert av bolla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er de tidligere varslete billeder:

 

Bilde

 

Dette er sylinder nr. 2 (7,8 liter R6 450 hk.) etter at den er skåret ut av motoren (den ble "obdusert"). Det blanke området er etter glassblåsing.

 

Bilde

 

Slik så det ut "innenfra" før "obduksjonen"

 

Skremmende saker.

 

Må skynde meg og legge til: Denne motoren var saltvannskjølt, angivelig "spesialbygget" for saltvannskjøling. Den skal ha vært brukt i så vidt jeg husker fire år og 400 gangtimer ...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Styr unna disse motorne, her har du noe grunner:

 

1. Mercruiser leverer bare enkelte deler til 7.3D utgaven. Måtte hente brukte fra USA. Tror du meg ikke så prøv å bestille stempelringer eller stempler i original størrelse.

 

2. Prøv å finne en motor som har gått mer enn 700 timer før overhaling... De aller fleste havarer første gang mellom 400 og 600 timer.

 

3. Toppene er ikke beregnet for varmebelastningen turboladingen gir. Sprikker mellom ventilsetene. 270 hk i båt kan ikke sammenlignes med 180 HK som de tar ut i bil.

 

4. Spør en Mercruiser mekaniker om han vil anbefale motoren...

 

5. Detronic utgaven har andre topper men er kjent for å ha mye elektronikk problemer....

 

6. Konstruksjonen er gammel, tung og bruker mye drivstoff. Positivt er lite røyk.

 

7. Bruktprisene er høye grunnet høy effekt samt at folk flest ikke vet hvor dårlige disse motorene er.

 

8. Uvettig bruk knuser drevene grunnet svært høyt dreiemoment

 

9. Det er rett og slett den dårligste Mercruiser motoren som er laget. Rekkesekseren 4,2 er derimot en motor som kan anbefales.

Link to post
Share on other sites

D-tronic har slitt litt med elektronikken. Men de uten elektronikk har vært bra, såvidt jeg vet og har snakket med min mekaniker. Eneste aberet er vekten...

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Tydeligvis mange som har forskjellige meninger om denne motoren. Har faktisk samme motor i min Mekling 27 og det fungerer utmerket.

Motoren gikk varm to ganger i fjor når vi dro full gass og etter 3 timer kom ulingen fra varslingsinstrumentene.

Vi renset med et kjølevannsrens( husker ikke helt av det heter i farten) og byttet kjølevannspumpe og etter det har det fungert prima! Har ellers aldri hatt problemer med noe.

Men jeg tror vedlikeholde har veldig mye å si for en motors levetid og oppvarming av motor som det viktigste!!

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Ventilene kan knipe i ventilstyringene. Resultat bøyde/knekte støtstenger.

LØsning ser ut til å ta av ventiltetningene..

 

Starpowr her på forum har en slik motor.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...