ola Startet 11.Juli.2006 Del på Facebook Startet 11.Juli.2006 1995 mod. mercruiser 7,3l 270 HK Diesel Kjøling: Ferskvann Gangtid: 450 timer hvordan fungerer denne motoren,stander feil, svakheter, hva bør man passe på,??? Er det skyhøye delepriser i forhold til VP. ? Hva med bravo 3 drev, og duo propp? Takker for all hjelp. jeg er vant til VP og håper noen kan fortelle meg om delepriser og varighet i forhold til VP.. Takker Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 (redigert) kjenner ikke mye til motoren men det skal være en Hi-International v8 motor også brukt i US Ford vans. er nok bygget i relativt stort antall noe som kan gi lavere delepriser osv men om motroren avviker mye i marineversjon fra originalen vet jeg ikke noe om. tror den er veldig tung sammenliknet med gm/marindeiesel sine 6.5 liter - ca 750 kg vs 460 kg om jeg husker riktig. ja, 750 ser det ut til. http://www.sea-pro.com/mercurymarine/mercr...D-Tronic-LD.htm antar at den som vel alle store v8ere er fri for bla ventiljustering. tidligere anbefalte man bravoII drev for diesler men de nyere 3 drevene skal være forsterket for diesel og. kjenner en som har 2x denne motoren med b3 drev. sliter visstnok litt med å fiunne riktige propeller. bravo drevene er normalt mye enklere å drifte enn vp drevene. Redigert 11.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Vurderte selv å kjøpe en 99 mod av samme type, men slo det fra meg på grunn av vekt og høyt dieselforbruk. Mest vanlig med Bravo 2 til denne motoren, men Bravo 3x holder sikkert. Kommer litt an på hvor tung båten er. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Windy37GM Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 (redigert) Jeg hadde en slik Mercruiser i min forrige båt. Pen gange (V8), lavt dieselbforbruk. Mye mindre støy enn i pappas nye Bavaria 32 med 2xKAD32. Vi brukte diesel for 750,- på en 7 timers tur fra Lillesand til Tønsberg... Da hadde vi feil drev montaert på båten, så den brukte nok mer enn den skulle. Et voldsomt dreimoment(over 750Nm tror jeg), så hvis du kjører som en tulling er det ris bak speilet fordi du river i filler drevet. Enkel mekanikk, ukomplisert å skru på. Tung motor. Turboen koster 10-12000 på Turboservice i Oslo. Starter skaffes fra mekonomen, glødeplugger likeså. Bravo3 kan bli varmt hvis båten din er tung. Mer enn 4-4,5 tonn med båt er ikke å anbefal såvidt jeg husker. Ellers funker det bra. Joda310 Redigert 12.Juli.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Birchwood 320 Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Her er ting eg selv ikke viste om når eg kjøpte båt med nevnte motor. Hvor taes kjølevannet fra?? Gjennom drev = ikke bra. Motoren trenger 1,5 toms gjennomføring. Drevet er og en sak for seg selv. Hvor tung er båten? Over 3,5 tonn er ikke bra uten ekstra kjøling på drevet. Når var der service sist på drevet med sjekk av drivknuter? Dei sliter under meget tunge forhold på den motoren. Er det tett rundt turboen?? Ser du lekasjer her kan det fort koste 10-12 tusen som nevnt her Når var kjøleveske skiftet. Og hvilken sort er det. Dette er viktig pga pitting i cyl nr 7-8. Dvs gravrust i sylinder veggen (i kjølekanal og er umulig å se)som kan føre til havari totalt. Er det holdt service på kjølesystemet er du trygg. Smøring av coupler plata bak på motoren er viktig. Samme med transom lager Synes ikke min bruker mye drivstoff. ca 1,36 pr nm. 3 tonn båt og 26 knop marsj. Delepriser.. Vel . Der er 2 manifolder, + 1 crossover som koster noen tusen. 12 lapper pr del i usa. Skulle ikke være et problem siden desse er ferskvanskjølt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Windy37GM Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 (redigert) Turbotrykket skal være mellom 9-11 psi. Sjekk det før du kjøper :-) Og den motoren ryker ikke i det hele tatt, selv rett etter oppstart! Med nye/gode glødeplugger starter den på første, aldri noe tull. Selv sent på høsten/når det er kaldt. Jeg triveds med den motoren. Motoren er glad i dieseltilseting, type Alron. Små hvite flasker med grønn skrift. Joda310 editert:begrepsforvirring :-) Redigert 12.Juli.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
urabus Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Turbotrykket skal være mellom 9-11 bar. Joda310 Var då litt av eit turbotrykk...? Må vel vere desiBar det er snakk om ;) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Vi snakker om PSI. Det skal være mellom 9og11 PSI Min motor klarer ikke mer en 6 psi og eg mangler masse hk.. Men det går no. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Windy37GM Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 (redigert) Pakningen mellom aftercooler og innsugsmanifold. Er det tett der? Jeg laget pakning i litt tykk papp og fikk 2 ekstra psi bare på det :-) Og pass på at grovfilteret som ligger underf AC ligger perfekt i senter, og vær yterst nøye når aftercooleren settes på. da blir det tett og fint, plent pulver å kjøre båt med :-) Joda310 Tidligere 7,3 eier Redigert 12.Juli.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Birchwood 320 Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Pakningen mellom aftercooler og innsugsmanifold. Er det tett der? Jeg laget pakning i litt tykk papp og fikk 2 ekstra psi bare på det :-) Og pass på at grovfilteret som ligger underf AC ligger perfekt i senter, og vær yterst nøye når aftercooleren settes på. da blir det tett og fint, plent pulver å kjøre båt med :-) Joda310 Tidligere 7,3 eier Har Starpowr og ikke likt oppsett.. Min AC ligger på siden av motoren Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
ola Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 så med andre ord er det en bedre motor enn VP.. lettere å skru på, billigere deler .mer driftsikker .???? båten er ca. 3000 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Når var kjøleveske skiftet. Og hvilken sort er det. Dette er viktig pga pitting i cyl nr 7-8. Dvs gravrust i sylinder veggen (i kjølekanal og er umulig å se)som kan føre til havari totalt. Er det holdt service på kjølesystemet er du trygg. Just precis. Dette er meget viktig ... for de som liker den szlags, akn jeg poste et billede av en liknende motor som led en ublid skjebne pga. samme problemstilling. Etannet obs: I alle fall i MerCruiser versjon går disse på noe høy temp dvs. det er ikk mye å gå på hvis man mister kjøling. Motoren er produsert av Maxion Motores i Brazil, som eies for det meste av Navistar Corp., som igjen eier International Harvester. Det er altså en Brazil-motor, med det rykte som derav følger ... men denne er av de bedre. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 så med andre ord er det en bedre motor enn VP.. lettere å skru på, billigere deler .mer driftsikker .???? båten er ca. 3000 kg. Bedre motor enn VP? Nei. Lettere å skru på? Hvis du skal gjøre det selv? Kanskje. Billigere deler? Ja, hvis du kjenner kanalene. Mer driftsikker? Nei. "If you are up shit creek in Scandinavia with no paddle?" Nei. Er du mekaniker, svaret er Ja. Ikke mekaniker, svaret er Nei. Your choice mate. Dette er ikke noe ja/nei spørsmål. Du må tenke sjæl. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Just precis. Dette er meget viktig ... for de som liker den szlags, akn jeg poste et billede av en liknende motor som led en ublid skjebne pga. samme problemstilling. kunne vært veldig interessant å se de bildene. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Har vært eier av denne type motor.. Lurte ofte på om de Amerikanske farmerene skiftet kjøleveske til 180.- literen hvert annet år. I følge Marine Power så vil motoren havarere hvis du ikke bruker orginal kjøleveske, som skal skiftes med to års mellomrom. Brukte "orginal" kjøleveske i fra Shell jeg, det fungerte bare svært så lenge jeg var eier. Men motoren havarerte noen år senere pga. knekt kamaksel. Den ble da overhalt for 60K, men verkstedet forlangte at kjøleveske ol. skulle være orginalt etterpå for at de kunne garantere for arbeidet. Greit nok det, men kostet 5K å skifte kjølevesken, så den båten skiftet eier atter en gang.. Synd for det er en fin motor. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Det med skifte av kjølevæske er muligens litt lurendreieri. I alle fall med motoren jeg var borti, var poblemet ren fysikk -- dvs. det var vannstrømmen i kjølekappen forbi sylinderveggen som var problemet. Det ble groptæring og til slutt hull tvers gjennom. Det finnes neppe noen kjølevæske i verden som kunne forhindret akkurat det. Bildet kommer så snart jeg finner det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ole-Jacob Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 (redigert) Etannet obs: I alle fall i MerCruiser versjon går disse på noe høy temp dvs. det er ikk mye å gå på hvis man mister kjøling.Vår Merc - d-tronic utgaven - har kjølevannsinntak i motorrommet. Marsjfart gjerne rundt 3000 o/min. Tempen ligger alltid i det nedre sjiktet av normalskalaen. Selv på fullt pådrag er temp aldri høy.. Straks 400 gangtimer nå fra ny. Meget godt fornøyd.. Fint å bli obs på intervallet for kjølevannsskift. Kan nevne at vi har Bravo III X: Dette er montert fra verkstedet med overrisling av vann fra saltvannssiden på motoren. Effekten av denne kjølingen av toppen av drevet er lett å se når båten løfter drevets topp ut av vannet: Anseelig mengde damp! Fungerer utmerket.. Redigert 13.Juli.2006 av Ole-Jacob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Hei Det som jeg tror er problemet med groptæring i fra kjølevannet, er at det løsner partikler i kjølekretsen som vandrer rundt i kjølesystemet. Det virker som sandblåsing av kjøleanlegget, og til slutt vil det kunne blåses hull på ugunstige plasser. Store motorer har kjølevannsfilter. Derfor får de ikke disse skadene selv etter 10 - 20 000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 (redigert) Det med skifte av kjølevæske er muligens litt lurendreieri. I alle fall med motoren jeg var borti, var poblemet ren fysikk -- dvs. det var vannstrømmen i kjølekappen forbi sylinderveggen som var problemet. Det ble groptæring og til slutt hull tvers gjennom. Det finnes neppe noen kjølevæske i verden som kunne forhindret akkurat det. Bildet kommer så snart jeg finner det. Nja.. Om eg skulle tro min nett venn i Canada så finnes faktisk et additive for dette. Det har noe med luft i kjølekretsen å gjøre etter deiras forskning og forhandler sine utalelser. Står vel litt om dette på denne siden. Ford Forum Her står det bla. i think what your concerned about is a condition called cavation which is a pitting of the outside cylinder walls in the coolant passagescaused by air bubbles in the coolantsticking to the wall & bursting as the piston passes & vibrates the wall which erodes a small part of the iron block each time IF the coolant has not been treated with an additive to prevent the condition. Redigert 13.Juli.2006 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Skipper Worse Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Det stemmer det, kavitasjonstæring pga. mikroskopiske luftbobler dannet av tryket fra den vibrerende sylinderveggen. Pointet er at straks en grop er begynt å danne seg, vil det forbipasserende kjølevannet grave videre. Og vips. så er det høl tvers gjennom. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Det stemmer det, kavitasjonstæring pga. mikroskopiske luftbobler dannet av tryket fra den vibrerende sylinderveggen. Pointet er at straks en grop er begynt å danne seg, vil det forbipasserende kjølevannet grave videre. Og vips. så er det høl tvers gjennom. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Det med skifte av kjølevæske er muligens litt lurendreieri. I alle fall med motoren jeg var borti, var poblemet ren fysikk -- dvs. det var vannstrømmen i kjølekappen forbi sylinderveggen som var problemet. Det ble groptæring og til slutt hull tvers gjennom. Det finnes neppe noen kjølevæske i verden som kunne forhindret akkurat det. Bildet kommer så snart jeg finner det. Hei Det som jeg tror er problemet med groptæring i fra kjølevannet, er at det løsner partikler i kjølekretsen som vandrer rundt i kjølesystemet. Det virker som sandblåsing av kjøleanlegget, og til slutt vil det kunne blåses hull på ugunstige plasser. Store motorer har kjølevannsfilter. Derfor får de ikke disse skadene selv etter 10 - 20 000 timer. Det stemmer det, kavitasjonstæring pga. mikroskopiske luftbobler dannet av tryket fra den vibrerende sylinderveggen. Pointet er at straks en grop er begynt å danne seg, vil det forbipasserende kjølevannet grave videre. Og vips. så er det høl tvers gjennom. Der har alle to rett . Det Keiko beskriver er erosjon. Det Worse beskriver er kavitasjon. Til begge disse fysiske forhold ligger det en meget vesentlig korrosjonskomponent. Når et fragment treffer stålet, eller en boble imploderer på stålet, fjernes oksidbeskyttelsen. Altså oksid,- på folkamål rust, beskytter stålet. Den lille plassen som blir truffet, opptrer som en anode for alt annet stål rundt. Det blir en sjokkorrosjon. Forholdet kan man til en viss grad si er selvpropellerende, aksellererende for kavitasjonens vedkommende, en tilleggseffekt. Filter vil hjelpe, slik Keiko beskriver. Frostvæske vil hjelpe med to funksjoner: Den skummer mindre, det blir mindre bobler. Den inneholder antikorrosjonstilsetninger ('flytende anode'). Slik sett skal man gjerne skifte frostvæsken etter angitte intervaller. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Antikorrosjonstilsetning kan kjøpes i løs vekt av Scania, Catterpillar m.fl. Det er det som brytes ned i kjølevesken over tid. Men jeg tror ikke at det går å tilsette den disse "moderne" kjøleveskene som er rosa, blå mm. Hvis jeg skulle kjøpt en ford 7,3 motor som var over 10 år gammel, så tror jeg absolutt ikke at jeg ville spandert mange tusen på kjøleveske. Det finnes morsomere ting å drikke.......... Sitér dette innlegget Link to post
arild Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Når var kjøleveske skiftet. Og hvilken sort er det. Dette er viktig pga pitting i cyl nr 7-8. Dvs gravrust i sylinder veggen (i kjølekanal og er umulig å se)som kan føre til havari totalt. Er det holdt service på kjølesystemet er du trygg. Er ikke dette et større problem i bil eller i båt?? (mindre gang tid i båt ) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Mulig det. Men ville du tatt sjansen?? Eg spanderte noen 100 lapper på ny kjøleveske type rød. Skal sannsynligvis skifte igjen i år siden kjølesystemet virker noe skittent. Stell med motoren som om det er det dyreste du eier. For det er det vel og. Båt uten motor er ikke verd stort. Eller?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.