Jump to content

scand 26 .. fjord weeekender 21


ola

Recommended Posts

Har vel mer med at dørken i cockpit i Fjord 21W er hevet, bl.a for å få plass til midtkøya under førerplass. Mens i Scand 26 så er den senket for å få maks innvendig volum.

Forresten samme mann, Eivind Amble, som har designet begge båtene såvidt jeg vet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det finnes forskjellige versjoner av Scand 26. Det ble produsert noen eksemplarer av nyere dato med motoren lengre fremover i båten. Min båt er en 1980 modell med hekkagregat, lurer på om ikke den versjonen du tenker på ble produsert så sent som på tidlig 90tall. Mener den da ble relansert og kom med fast aksel og at en kunne få den med eller uten akterkabin.

 

Dette er det jeg kunne utlede ut i fra søk på nettet før jeg kjøpte min båt når jeg forsøkte å finne ut av de forskjellige Scand 26 modellene. Cabin (CC?) er høyere enn HC (HalfCabin?). En telefon eller mail til Scand kan sikkert rydde opp i forvirringen. På min står det Queen på siden av båten uten at jeg aner om det et en egen modell eller om det bare er en referanse tilbake til Ancas Queen. Den ser ut som den modellen som heter Cabin som er avbildet på www.boat.no.

 

Hva slags motor er det i båten du kikker på?

Link to post
Share on other sites

Det siter en GM 350 i min båt, med Mercruiser med Alpha one. Nå har det seg slik at motor og drev ligger i deler å blir grunnet og lakkert om dagen så hastighet har jeg ingen formening om. Kanskje jeg kan si noe i løpet av et par uker.

 

Hva som er å anbefale er ikke godt å si, ut i fra diskusjonene her er meningene mange. For mitt bruk så tror jeg den 260 HK bensinslukeren min er et godt valg. Jeg er litt redd for at båten trives med mere enn 130HK.

Link to post
Share on other sites

Scand 26 har liten/ v-bunn og således stor bæreevne. Det vil si at den trenger lite motorkraft for å komme opp i plan sammenlignet med en tilsvarende båt med dyp v-bunn (ref fjord 24).

Det ble derfor levert mange Scand 26 (tidlig utgave) med 4-sylindret bensin fra VP og denne skal være stor nok til å gi båten en grei fart på 25 knop eller der omkring. Videre ble det levert en del med AQAD40A denne er også på 130HK.

 

Bakdelen med at den er noe flat er at den er dårligere i sjøen enn en med dyp V-bunn. den vil fort begynne å "slå" i motsjø. :puke:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Artig lesning!

Jeg har Demobåten til scand 26 cc fra 1993. Det er en utgave med midtmontert yanmar turbodieselmotor på 85 hk, fast aksling og stor sittegruppe i stede for motorkasse :) Det er en kjempebåt! vi bruker 12 liter diesel i timen på 20 knop. Båten er halvplanene og går penest på 3000 omdr. ca 15-16 knop.

Eneste vi pirker på med denne båten er at det er vanskeligere ombordstigning enn på moderne båter med hekkdør, og at den godt kunne ha vært 30-40 centimeter bredere, selve båten.

 

Når det gjelder sjøegenskaper syns jeg den er topp, men å manøvrere denne etter å tidligere ha hatt snekke viste seg å være mer vrient pga flat bunn og ingen kjøl. Problemet ble eliminert i vinter med montering av baugpropell.

 

Fikk båten billig, gav 270 000,- i 2004 er petimeter og har pusset den opp, 300-400 arbeidstimer kostet på 70 000,- inkl baugpropell ny turbo og kalesje mm.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8314/1.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...