Jump to content

KB Snekke


Sjøfareren

Recommended Posts

tviler på at det finnes en dårlig motortype, men den kan være dårlig holdt,selv en yanmar kan være dårlig...og husk at du ikke kjøper båt til deg selv,den skal være til glede for dem som kjøper den også...dvs. kjøp en du vet alle liker, den med de "runde" vinduene er ikke noe godt godt kjøp...stygg som *******

Link to post
Share on other sites

hallo sjøfareren, og velkommen til baatplassen.no.

 

Har selv en KB Sjømann 22 som jeg er veldig fornøyd med. Yanmar motor som går helt OK. Søk på Sjømann22 her i forumet, og du finner masse info om den.

 

Ser det stadig vekk er sjømenn til salgs på Finn.no, fra 20.000 til 70.000. Så en i dag som påstås å være 1986 modell, det tviler jeg på. Mener å huske at de siste ble produsert i ca 1982. Her er annonsen!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Takker for kjappe tilbakemeldinger her!

 

Er det flere der ute som vet mer om KB snekka, så er jeg takknemlig for all videre info.

 

NB: Er jo et suverent forum for båtfolk dette her! Har ikke vært oppmerksom på det før i dag da jeg kom over en tilfeldig link hos maritim.no

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis jeg ikke husker feil er det en svakhet på dem hvis de er baklastet. Det kan da renne vann inn i spygattene over dekk og videre inn i båten. Etterhvert som det blir mer vann blir båten mer baktung og prosessen akselrerer. Hvis da folkene ombord hadde gått fram ville det stoppet, men ingen vil vel gå inn når båten er i ferd med å synke?

Mener det er gått ned 2-3 stk slik, men er ikke sikker på at det var KB.

Ville ikke latt være å kjøpe båten av den grunn, men ha det i bakhodet hvis dere er mange voksne på dekk.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

KB (Kristansands Båtbyggeri) og Sjømann er samme båten. Jeg hadde en KB 77 mod med en Yanmar YSB 12 (liggende sylinder = lavere motorkasse). En meget god båt. Fikk en gang en fæl sjø ved Svenner Fyr - sjøen kom fra alle kanter. Havdønninger og brytende. Jeg måtte åle meg på magen fra rorkulten akter til piggen for å hente redningsvest. Båten klarte seg utmerket.

Disse båtene er hovedsaklig hjemmeinnredete. Derfor er variasjonene store. Forrige eier av min støpte den selv på et slags kurs i Bærum med syv deltagere. Bortsett fra helt åpenbare tekniske parametre på skrog/overbygg og motorinnstallasjon, er det kvalitet og funksjonalitet på innredningen du bør legge vekt på. Her er variasjonene store. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en "KB snekke" 22 fot for noen år siden .Denne lignet veldig lite på en "Sjømann 22". Har hørt at Sjømann er kun levert som halvfabrikat, dvs at de er hjemmeinnredede alle sammen ,men kan det da stemme at KB snekkene er levert "ferdig" ? Forøvrig en god båt den vi hadde ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Er ikke Sjømann basert på en veldig tidlig form fra KB og de fleste KB båter er laget i en ny og noe annerledes form?

 

Så langt jeg husker er de båtene som har gått ned pga det Mons beskriver laget av en produsent som fremdeles eksisterer, mener denne produsenten var involvert i etterforskningen av ett forlis utenfor Sodefjed i Kristiansand.

 

Eller så er vel den KB'en du tenker på en snekke, ikke sjark. Det ligger en brosjyre på KB22 i sjarkutgave i dokumentarkivet.

Link to post
Share on other sites

Sjømannen er første stadiet av disse formene. Det er tredje generasjon form som ble benyttet på KB 22 og også Carat 22 Combi. Det ble gjort en del endringer på formene fra den første, bla sjøegenskaper. Nå avdøde Julius Roland angret nok endel for at han solgte den første forma. Dette grunnet i at det ble støpt og solgt mange Sjømann 22 som ble en konkurrent til KB`n. Etter det jeg husker så var det ikke en KB 22 sjark som gikk ned ved Sodefjed, men en type som er svært lik denne, "Hellefiskeren"

 

Cirkeline

Redigert av Cirkeline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...