Skilsø23 Startet 12.Juli.2006 Del på Facebook Startet 12.Juli.2006 Hei jeg har en Skilsø 23 som jeg har overhalt motoren på jeg har i tillegg hatt aksling ute og skiftet simmeringer på hylsen der hvor det er oje i ... det er her jeg får varme kan ikke erindre att det har vært varme der før er ikke helt sikker... det er ca 40 gr ++..det gåtr fint ann å holde rundt men det er varmt... Skal det være slik eller det bare meg som er litt over nervøs på grunn av at jeg har demontert alt .. er det noen som har erfaring med dette !! Håper på svar .. skal på tur i morgen med båten.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Man får brannsår ved 60 grader. Det burde være OK. Sitér dette innlegget Link to post
Bonaqua Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Dersom eg forstår deg rett har du oljesmurt pakkboks. Har konferert med Sleipner om "arbeidstemperatur" i denne type pakkboks. Opp mot 70 grader er svaret - du kan sikkert leggja ut på tur med god samvittighet! Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Hei. Lurte selv på hva temperatur pakkboksen fikk og har montert på et termometer. Pakkboksen min er fettsmurt og når jeg har gått noen timer og kjenner på den, er den jo varm, men termometeret viser 50-52 C. Så etter hva jeg forstår er alt OK hos deg. Som Bonaqua sier kan oljesmurt pakkb. komme opp i 70 gr. hilsen, og God tur. Haba Sitér dette innlegget Link to post
Skilsø23 Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Takk! Dette var kjekt å lese alle svarene , jeg har olje smurt pakk boks og med det at jeg kan holde på boksen etter et par timer drift regner jeg med at alt er ok.. takk for hjelpen med svar... Nå senker jeg skuldrene å reiser med båten på hytten.. Dersom andre har synspunkter så er jeg glad for det.. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Hvis båten har vært på land for slipping etc. kan det komme luft i hylsen når den settes ut igjen. På noen hylser kan det svare seg å slakke opp slangeklemmende mot pakkboksen og stikke en tynn tynn skrutrekker inn i mellom slangen og pakkboksen. Helst på toppen. Da kan all luften slippe ut og vannet legger seg mot pakkboksen og kjøler bedre... Med en luftlomme imellom vil denne kjølingen bli redusert. Hjelper på noen, men ikke alle. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Hvis båten har vært på land for slipping etc. kan det komme luft i hylsen når den settes ut igjen. På noen hylser kan det svare seg å slakke opp slangeklemmende mot pakkboksen og stikke en tynn tynn skrutrekker inn i mellom slangen og pakkboksen. Helst på toppen. Da kan all luften slippe ut og vannet legger seg mot pakkboksen og kjøler bedre... Med en luftlomme imellom vil denne kjølingen bli redusert. Hjelper på noen, men ikke alle. Ikke når det er oljesmurt, selvmord. Klipper av zimmeringene. Ikke når det er Black Jack, klipper leppene. Ta skrutrekker'n og putt den et annet sted. Dette er ikke ment som et provokativt innlegg. Jern mot gummilepper er ingen god ide i utgangspunktet. Mot oljesmurt, ikke helt bra. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Ikke når det er oljesmurt, selvmord. Klipper av zimmeringene. Ikke når det er Black Jack, klipper leppene. Ta skrutrekker'n og putt den et annet sted. Dette er ikke ment som et provokativt innlegg. Jern mot gummilepper er ingen god ide i utgangspunktet. Mot oljesmurt, ikke helt bra. ??? Forklar nærmere.. Vanligvis er det en gummislange som tetter for sjøvannet. Løsner man slangeklemmene og vipper litt på gummislangen slik at luften kommer ut, fjerner man luftlommen i propellhylsen. Anbefales ved utsett om våren. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Ikke når det er oljesmurt, selvmord. Klipper av zimmeringene. Ikke når det er Black Jack, klipper leppene. Ta skrutrekker'n og putt den et annet sted. Dette er ikke ment som et provokativt innlegg. Jern mot gummilepper er ingen god ide i utgangspunktet. Mot oljesmurt, ikke helt bra. ??? Man er ikke i nærheten av å "klippe" simringer når man løsner slangeklemmene nærmest pakkboksen og stikker inn en skrutrekker e.l. Skrutrekkeren stikkes inn i gummislangen, ikke i pakkboksen. Hvor varm pakkboksen er under gange bestemmes av flere faktorere. Bl.a. avhegnger det av akselturtall, hvor slett overflaten av akselen er og av type pakkboks. Har man problemer med at pakkboksen blir veldig varm kan lufting av hylsen hjelpe. Sleipner har egen lufteskrue på sine oljesmurte pakkbokser (da slipper man løsne på slangeklemmer ....). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 ??? Man er ikke i nærheten av å "klippe" simringer når man løsner slangeklemmene nærmest pakkboksen og stikker inn en skrutrekker e.l. Skrutrekkeren stikkes inn i gummislangen, ikke i pakkboksen. Hvor varm pakkboksen er under gange bestemmes av flere faktorere. Bl.a. avhegnger det av akselturtall, hvor slett overflaten av akselen er og av type pakkboks. Har man problemer med at pakkboksen blir veldig varm kan lufting av hylsen hjelpe. Sleipner har egen lufteskrue på sine oljesmurte pakkbokser (da slipper man løsne på slangeklemmer ....). Ser at jeg var ute med en veldig kjapp og dårlig forklaring, hvilket jeg beklager. Det jeg mener er at man ikke må stikke eks. skrutrekker mellom aksling og ringer. Man kan naturligvis stikke den mellom hylse og slange. Det var det jeg mente med "et annet sted". Altså ikke noe annet sted en det stedet jeg nevnte foran, for all del... Eks. Black Jack skal man bare klemme på for å lufte, ikke stikke noe inn, denne typen er ikke tema her. Generelt er vel 40 grader ikke noe faresignal. Bedre nå? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 (redigert) Helt greit .... . Var ikke meningen å være krass, bare klargjøre at lufting av hylse ikke er "farlig". For å være sikker er det imidlertid lurt å gjøre det mens stroppene i krana fremdeles er under båten. Må ligge på vannet selvfølgelig Redigert 13.Juli.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.