Jump to content

40 grader ++ på pakkboks ok?


Skilsø23

Recommended Posts

Hei jeg har en Skilsø 23 som jeg har overhalt motoren på jeg har i tillegg hatt aksling ute og skiftet simmeringer på hylsen der hvor det er oje i ... det er her jeg får varme kan ikke erindre att det har vært varme der før er ikke helt sikker... det er ca 40 gr ++..det gåtr fint ann å holde rundt men det er varmt...

Skal det være slik eller det bare meg som er litt over nervøs på grunn av at jeg har demontert alt ..

 

er det noen som har erfaring med dette !!

 

Håper på svar .. skal på tur i morgen med båten....

Link to post
Share on other sites

Hei.

Lurte selv på hva temperatur pakkboksen fikk og har montert på et termometer.

Pakkboksen min er fettsmurt og når jeg har gått noen timer og kjenner på den, er den jo varm, men termometeret viser 50-52 C.

Så etter hva jeg forstår er alt OK hos deg. Som Bonaqua sier kan oljesmurt pakkb. komme opp i 70 gr.

 

hilsen, og God tur. :flag:

Haba

Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Dette var kjekt å lese alle svarene , jeg har olje smurt pakk boks og med det at jeg kan holde på boksen etter et par timer drift regner jeg med at alt er ok.. takk for hjelpen med svar...

 

Nå senker jeg skuldrene å reiser med båten på hytten..

Dersom andre har synspunkter så er jeg glad for det..

Link to post
Share on other sites

Hvis båten har vært på land for slipping etc. kan det komme luft i hylsen når den settes ut igjen.

På noen hylser kan det svare seg å slakke opp slangeklemmende mot pakkboksen og stikke en tynn tynn skrutrekker inn i mellom slangen og pakkboksen. Helst på toppen. Da kan all luften slippe ut og vannet legger seg mot pakkboksen og kjøler bedre...

Med en luftlomme imellom vil denne kjølingen bli redusert.

Hjelper på noen, men ikke alle.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten har vært på land for slipping etc. kan det komme luft i hylsen når den settes ut igjen.

På noen hylser kan det svare seg å slakke opp slangeklemmende mot pakkboksen og stikke en tynn tynn skrutrekker inn i mellom slangen og pakkboksen. Helst på toppen. Da kan all luften slippe ut og vannet legger seg mot pakkboksen og kjøler bedre...

Med en luftlomme imellom vil denne kjølingen bli redusert.

Hjelper på noen, men ikke alle.

Ikke når det er oljesmurt, selvmord. Klipper av zimmeringene. Ikke når det er Black Jack, klipper leppene. Ta skrutrekker'n og putt den et annet sted.

 

Dette er ikke ment som et provokativt innlegg. Jern mot gummilepper er ingen god ide i utgangspunktet. Mot oljesmurt, ikke helt bra.

Link to post
Share on other sites

Ikke når det er oljesmurt, selvmord. Klipper av zimmeringene. Ikke når det er Black Jack, klipper leppene. Ta skrutrekker'n og putt den et annet sted.

 

Dette er ikke ment som et provokativt innlegg. Jern mot gummilepper er ingen god ide i utgangspunktet. Mot oljesmurt, ikke helt bra.

 

??? Forklar nærmere..

 

Vanligvis er det en gummislange som tetter for sjøvannet. Løsner man slangeklemmene og vipper litt på gummislangen slik at luften kommer ut, fjerner man luftlommen i propellhylsen. Anbefales ved utsett om våren.

Link to post
Share on other sites

Ikke når det er oljesmurt, selvmord. Klipper av zimmeringene. Ikke når det er Black Jack, klipper leppene. Ta skrutrekker'n og putt den et annet sted.

 

Dette er ikke ment som et provokativt innlegg. Jern mot gummilepper er ingen god ide i utgangspunktet. Mot oljesmurt, ikke helt bra.

???

 

Man er ikke i nærheten av å "klippe" simringer når man løsner slangeklemmene nærmest pakkboksen og stikker inn en skrutrekker e.l. Skrutrekkeren stikkes inn i gummislangen, ikke i pakkboksen. Hvor varm pakkboksen er under gange bestemmes av flere faktorere. Bl.a. avhegnger det av akselturtall, hvor slett overflaten av akselen er og av type pakkboks. Har man problemer med at pakkboksen blir veldig varm kan lufting av hylsen hjelpe. Sleipner har egen lufteskrue på sine oljesmurte pakkbokser (da slipper man løsne på slangeklemmer ....).

Link to post
Share on other sites

???

 

Man er ikke i nærheten av å "klippe" simringer når man løsner slangeklemmene nærmest pakkboksen og stikker inn en skrutrekker e.l. Skrutrekkeren stikkes inn i gummislangen, ikke i pakkboksen. Hvor varm pakkboksen er under gange bestemmes av flere faktorere. Bl.a. avhegnger det av akselturtall, hvor slett overflaten av akselen er og av type pakkboks. Har man problemer med at pakkboksen blir veldig varm kan lufting av hylsen hjelpe. Sleipner har egen lufteskrue på sine oljesmurte pakkbokser (da slipper man løsne på slangeklemmer ....).

 

Ser at jeg var ute med en veldig kjapp og dårlig forklaring, hvilket jeg beklager. Det jeg mener er at man ikke må stikke eks. skrutrekker mellom aksling og ringer. Man kan naturligvis stikke den mellom hylse og slange. Det var det jeg mente med "et annet sted". Altså ikke noe annet sted en det stedet jeg nevnte foran, for all del... Eks. Black Jack skal man bare klemme på for å lufte, ikke stikke noe inn, denne typen er ikke tema her.

 

Generelt er vel 40 grader ikke noe faresignal.

 

Bedre nå?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...