Jump to content

Skades motorfiltre av lagring i vann?


Fluctus

Recommended Posts

Et idiotisk spørsmål i tittelen her :eek: , men historien er som følger:

Jeg hadde en liten vannlekkasje i dusjen på badeplattformen og vannet fant veien langs slangen og fylte en plastkasse i motorrommet halvfull med vann. Det hadde for så vidt vært greit, men denne plastkassen brukte jeg til lagring av reservefiltre til motoren!! Blemme :headbang:

 

Jeg har nå funnet frem vanntett emballasje til filtrene for fremtiden – bedre sent enn aldri :flag:

Filtrene stod i ferskvann et par dager og er nå tatt med hjem for tørking. Jeg regner ned at alt vannet forsvinner, men er litt redd for rust eller annen ødeleggelse. Er det noen som vet hva som befinner seg inne i olje- og dieselfiltrene til Volvo (D6) – og om det er noen risiko forbundet med å bruke de?

 

Det er ingen vannvittig kostnad med dette i forhold til mulige motorskader, men det er litt forsmedlig å måtte kaste disse filtrene pga. en så idiotisk tabbe :blush:

Link to post
Share on other sites

OK - jeg tar et hint...

 

Kunne kanskje prøvd å rense de med olje og/eller diesel, men fyttirakker'n for en grisejobb :puke: og med et resultat som i beste fall er tvilsomt? Kamelen får svelges og filtrene kastes før jeg ombestemmer meg....

 

Var liksom i godt sig i går - mistet batteriet til en skikkelig Panasonic skrudrill i sjøen :cryin: Det bare løsnet fra klipsene og så - PLASK :diving: Det er ikke rart om det er mye strøm i fjorden nå :lol:

 

Det er godt det er ferie snart.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det kan være at det er kommet med dritt og saltavleiringer i filteret. Og oljen kommer inn i de små hullene i ytterkant av filteret og ut gjennom senterhullet. Så der er det en sannsynlighet for at dritt har samlet seg. Har du D6, kast skiten. Det er det billigste. Filtrene altså ,ikke D6'en.... :lol:

Link to post
Share on other sites

OK - jeg tar et hint...

 

Kunne kanskje prøvd å rense de med olje og/eller diesel, men fyttirakker'n for en grisejobb og med et resultat som i beste fall er tvilsomt? Kamelen får svelges og filtrene kastes før jeg ombestemmer meg....

 

Var liksom i godt sig i går - mistet batteriet til en skikkelig Panasonic skrudrill i sjøen :cryin: Det bare løsnet fra klipsene og så - PLASK Det er ikke rart om det er mye strøm i fjorden nå

 

Det er godt det er ferie snart

Shit happens. Tygg eplet. Sug sitron. Grill kameler. Pælm dem.

Link to post
Share on other sites

Om det er til en D6 eller hvilken som helst motor har ingen ting å si. Ett oljefilter er ett oljefiler. Det er derfor du kan bruke flere typer oljefiltere på samme motor. Kommer an på konstruksjonen. Mange alternative oljefilterprodusenter å velge mellom. Må ikke ta VP sitt oljefilter.

 

Til spørsmålet ditt er det ett enkelt valg KAST DRITTEN. Du kan ha inntill 0.2% vann i oljen. Det er det hvertfall shell som har sagt til oss der jeg jobber som maskinist. En liten marinemotor som dette har ikke mange literne med olje. Kanskje 10 liter. Da kan du ha 0,2*10/100= 0,02 liter med vann i oljen før du når grensen. Det er ikke mye og det kan ligge igjen i filteret ditt.

 

Er du veldig sparsom kan du jo ta tørrvekten på ett nytt filter og sammenligne det med det filteret du har som har vært i vann?.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...