Jump to content

Skagen i helga?


Player 311

Recommended Posts

Det har blåst stiv til sterk kuling fra Sydvest og Vest i snart ei uke. Der vi kjente på Skagerak på utsiden av Väderöarna tidlig denne uka var det ganske grov sjø - 3 meter signifikant sies det fra dnmi. Og sjøen var ikke stor og rund - bølgene brøt. Dette var tirsdag morgen. Og etter det har det blåst mer fra samme retning. Det tar nok noen timer før sjøen legger seg når vinden dreier mer mot nord.

 

Så en del båter som krysset i går. Det er ikke så ofte man ser X båter som stamper så mye at man ser nesten hele kjølen i været - men det gjorde vi i går.

 

Rufsete er vel et dekkende begrep. Jeg ville ikke reist til Skagen denne helga

Link to post
Share on other sites

Vuderer å dra til Skagen i helgen (Dra grytidlig i morgen, og hjem grytidlig mandag morgen), noen som har vært over i dag og vet hvordan sjøen er?

Har Skagen i tankene en av de nermeste uken, vi også. Men er litt betenkt over hvor fullt det kan bli der.

Har hatt to ankomster til Skagen, begge i forb med kristi Himmelfart.

Og da har det vært proppfullt i havna der. Hvordann i alle dager finner man plass?

Er det slik bestandig, finner jeg meg en annen havn.

Hva er erfaringene her på sentralen?

 

Kristi Himmelfart-helgen sammenfaller med Hovdan Skagen regattaen, så jeg håper dette HAR VÆRT EN AV ÅRSAKENE til "oversvømmelsen".

 

MORTY

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Har Skagen i tankene en av de nermeste uken, vi også. Men er litt betenkt over hvor fullt det kan bli der.

Har hatt to ankomster til Skagen, begge i forb med kristi Himmelfart.

Og da har det vært proppfullt i havna der. Hvordann i alle dager finner man plass?

Er det slik bestandig, finner jeg meg en annen havn.

Hva er erfaringene her på sentralen?

 

Kristi Himmelfart-helgen sammenfaller med Hovdan Skagen regattaen, så jeg håper dette HAR VÆRT EN AV ÅRSAKENE til "oversvømmelsen".

Det er alltid plass til en båt til.

Link to post
Share on other sites

Vuderer å dra til Skagen i helgen (Dra grytidlig i morgen, og hjem grytidlig mandag morgen), noen som har vært over i dag og vet hvordan sjøen er?

Jeg gikk fra Stavern i går, og inn i Tønsbergfjorden, om Vrengensundet, og videre opp til Oslo..

 

At været var hardt er det ingen tvil om!

 

Men, nordavinden skal komme i morgen visstnok..

 

Bølgene gir seg nok ikke på en stund, det var seriøst heftige forhold, og vi hadde MANGE surfer på 12-14 knop, den heftigste ga oss en hastighet på 14,2.. Alle hastigheter over grunnen (loggen min er død)

Link to post
Share on other sites

Vi gikk samme tur motsatt vei - og vi fikk dusja båten i dag også. Mye tung, gammal sjø. Blir nordavind i natt, men Sudvest fra i morra kveld. Så det ser ut til at det blir mer tung sjø

 

Småbåtvarsel

 

Vestlig, fra i natt nordlig frisk bris 10 m/s, liten kuling 12 i Ytre Oslofjord. Fredag formiddag minking til skiftende bris, men om ettermiddagen og først på kvelden forbigående sørvestlig frisk bris 10 m/s. Delvis skyet, pent vær. God sikt

Link to post
Share on other sites

Her i Østerbyhavn har det vært såpass kraftig vind i natt at fiskerne har ligget inne (dermed ikke kreps som planlagt til middag i dag). Det slår kraftig på utsiden av moloen, og vinden uler i mastene. Det er meldt svakere vind utover kvelden, og lite vind i morgen. Vi vurderer å snike oss til Skagen i morgen, men da skal det være betydelig mindre vind! noen som har erfaring med Ålbæk som alternativ til Skagen?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ælbæk er etter min erfaring generelt roligere enn Skagen. Dersom du nå ser på varslingen fra DMI.DK blir det fint vær flere dager fremover. Dersom du har tid anbefaler jeg på det sterkeste Aalborg, eksempelvis Vestre Baadhavn - det er et flott sted med mange muligheter, bl.a. flott marinemuseum.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Omsider tilbake online. Det ble Ålbæk, som vel var den mest vellykkede havnen i år, i alle fall for dem av oss som var over 40. Ankom lørdag formiddag, la merke til at man rigget til store mengder stoler og bord på kaiene. Dette gjorde oss betenkt, helt uten grunn. MEGET god jazzmusikk fra to scener (ikke samtidig, men avvekslende), god stemning og godt grillkjøtt og øl.

 

Kl 2100 var konserten slutt, og da ryddet man stolene og stedet falt til ro, dvs man fortsatte kvelden utover med hyggelig prat på båtene, uten plagsom støy.

 

MEN: Hvis noen som var der finner at de ved et uhell har fått med seg en rød sammenleggbar sykkel, så er det min. Jeg kan jo ikke tro at det finnes tyver på et så idyllisk sted.

 

Skagen ble frekventert av den yngre del av forsamlingen, god togforbindelse.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...