Hardingen Startet 13.Juli.2006 Del på Facebook Startet 13.Juli.2006 (redigert) Sidan trofaste gamle Forden 2704ET er begynt å hyperventilere og virker sliten tvinger det meg til å begynne å tenke på å bytte motor og da vil eg ha en større enn 180 hk i min Scand Baltic. Spørsmålet mitt er om noen her har peiling på kor mange hk tåler gearet,som sagt et PRM 402DX1,5-1.. Har fra før fått slått fast at akslingen min som er 40mm tåler ca 250hk med en utveksling 1,5-1. Redigert 13.Juli.2006 av Hardingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Sjekk hos www.halaas.com, de har fullt oppsett, meget bra. Foretaket heter Halaas og Mohn, Kristiansund. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 402D er erstattet av 750D. Her er en kan du gå inn på en link til tabellen for gearet. OBS! Tallene er oppgitt i hk pr. 100 omdr. Modell liste Tabell Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 17.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Den tabellen vart nok litt for avansert for meg. La oss si at eg kjøper ein motor som går med max 2500rpm og et reknestykke hvor motoren går 3000rpm. Er det noen som kan finne ut hvor mange hk et 402 dx gear tåler ved desse rpm?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Den tabellen vart nok litt for avansert for meg. La oss si at eg kjøper ein motor som går med max 2500rpm og et reknestykke hvor motoren går 3000rpm. Er det noen som kan finne ut hvor mange hk et 402 dx gear tåler ved desse rpm?? Produsenten finner du på http://www.newage-prm.co.uk/prm/default.htm Tabellen kopierer ikke rett ut her. Lystbåt og utveksling 1.5:1 gir 7,85 kW/100 rpm. Svaret for 2500 rpm blir tilnærmet 196 kW Svaret for 3000 rpm blir tilnærmet 235 kW Begge er for lystbåt. Det blir dårligere/lavere kW for tyngre drift. Kassa tar 4000 rpm kontinuerlig. Divderer du kW med 0.75, får du tilnærmet Hk: 196/0.75= 261 Hk Hulda har 402D (ikke X), gearet den om fra 2:1 til 3:1 nå på ettervinteren. Trenger du å geare om, så har jeg et sett 2:1 drev, nye. Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 17.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Takker Hulda for svaret. Går ut fra at siden gear kan "dreves" om, er det for å tilpasse omdreiningene på akslingen i forhold til motorens turtall.?! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.